آریا بانو
گفت و گو با مریم عرفانیان؛ نوشتن از شهدا دغدغه نیست وظیفه است
پنجشنبه 20 شهريور 1399 - 12:14:08
آریا بانو - رسالت / شهریورماه معطر به نام شهدایی است که از همه هستی خود گذشتند تا اسلام و انقلاب در سال های دفاع مقدس رنگ خسران و کاستی نبیند و با خون مطهرشان نهال پربار انقلاب را آبیاری کردند. در روزهایی که آرام آرام به هفته دفاع مقدس نزدیک می شویم زنده نگه داشتن نام و یاد این عزیزان فرصتی است تا نسل جوان و جدید انقلاب با قهرمانان ملی خود بیش از گذشته آشنا شده و از سیره آنان در ادامه مسیر زندگی تاسی گیرد.
در این عرصه کتاب یکی از بهترین راه های ارتباط با نسل تازه بوده تا از طریق آن بی کم وکاست حال و هوای دوران دفاع مقدس و شهدای بزرگ آن برای خواننده معرفی شده و مرور چندین باره آن کمک می کند تا صمیمت و خلوص ارزشمندی با قهرمان داستان برقرار شود. کتاب «روزهای لاجوردی» بیست و هفتمین کتاب از مجموعه بیست و هفتی ها به قلم مریم عرفانیان است که به زندگینامه سردار شهید مهدی لاجوردی از فرماندهان زرهی گردان امام سجاد (ع) لشکر 27 محمدرسول الله(ص) بابیانی روان و صمیمی می پردازد. کتاب حاضر مخاطب را با متنی جذاب و خواندنی با واقعیت های زندگی سردار شهید از دوران کودکی تا زمان شهادت و بر اساس مصاحبه هایی که با خانواده و دوستان و همرزمانش شده به دوراز بزرگنمایی، شعارزدگی و خیال پردازی روبه رو می کند.
برای آشنایی بیشتر با این کتاب و نحوه نگارش آن پای صحبت های مریم عرفانیان نویسنده این کتاب نشستیم تا از زبان وی از شهید لاجوردی و رشادت هایش بشنویم.وی در ابتدا بابیان این که پرونده شهید از طرف نشر 27 بعثت در سال 1394در اختیار من قرار گرفت و با توجه به تیپ شخصیتی شهید بسیار به نوشتن زندگی ایشان علاقه مند شدم گفت: اسم کتاب را با توجه به فامیلی شهید و آسمانی شدنش دوپهلو انتخاب کردم تا مخاطب با مرور روزهای لاجوردی درنهایت به شناخت فرمانده ای قهرمان برسد.
عرفانیان با اشاره به شخصیت شهید می گوید: شهید لاجوردی قهرمانی ا ست که از شیفتگی به فوتبال و دویدن میان کوچه پس کوچه های خاکی، به مهران و طلائیه، مسلم و خیبر، اسماعیل وار به قربانگاه عشق رسید. شدت علاقه اش به فوتبال آن قدر زیاد بود که با بچه های محل تیم تشکیل داد و بعدها عضو تیم جوانان پرسپولیس شد. وی پس از پیروزی انقلاب به عضویت رسمی سپاه درآمد و با گذران دوره آموزش عمومی و تخصص زرهی به جبهه رفت. شهید لاجوردی به سبب تیپ شخصیتی که در محله های خانی آباد، آب موتور دولاب و شکوفه تهران داشت فردی داش مشتی و به قول قدیمی ها با مرام بود. همیشه لباس های مرتب، تمیز و اتو کشیده می پوشید، حتی پشت جبهه شلوار لی به پا داشت، برای همین کسی فکر نمی کرد وی فرمانده گردان زرهی امام سجاد (ع) و پیاده بلال حبشی از لشکر 27 محمد رسول الله(ص) باشد. به همین دلیل تاکیددارم نسل امروزی باید بیشتر با شهدایی امثال شهید لاجوردی آشنا شوند تا بدانند شهدا از جنس همین مردم بودند.
وی در ادامه بابیان این که خوشبختانه نویسندگان زیادی در حوزه دفاع مقدس و ادبیات مقاومت قلم می زنند؛ اما کمتر به سراغ نوشتن اتفاق های جنگ و روایت شخصیت شهید در شرح عملیات می روند و به روایت همسر، مادر و یا یکی، دو راوی بسنده می کنند، گفت: ادبیات پایداری محدود به یکی، دو و حتی سه راوی و... نیست. همچنین نظر کارشناسان نظامی می تواند در روند بهبود کیفیت و راستی آزمایی کتاب کمک کند. اگر نویسندگان به شناخت شهدا برسند چنین کتاب هایی نیز با استقبال مواجه می شود و شناخت نیز با تبلیغات مداوم میسر می شود. 
عرفانیان بابیان سختی های نگارش کتاب در خصوص شهدا گفت: ازیک طرف سختی هایی است که محققین طی سال ها در گرفتن مصاحبه ها دارند، از طرف دیگر سختی های نویسنده هنگام نوشتن است و درنهایت مشکلات چاپ و توزیع ناشرین. مثلا کتاب «روزهای لاجوردی» بر اساس بیش از 30 مصاحبه از خانواده و همرزم های شهید نوشته شده که توسط خانم زهرا زمانی محقق کتاب انجام شده بود و کارشناس تحقیق نیز آقای علیرضا زمانی بود و مدیر پروژه آقای جواد کلاته عربی. البته پس از اتمام نوشتن کتاب، باز نیاز به انجام مصاحبه های تکمیلی از همرزم ها داشتم که این مصاحبه ها به مرور 6 ماه به طول انجامید،چراکه شهید لاجوردی در عملیات های بسیاری حضور داشت و حجم مطالب کتاب بالا بود. یکی از سخت ترین عملیاتی که شهید لاجوردی در آن حضور یافته بود، عملیات خیبر بود. مصاحبه های زیادی در این زمینه با همرزمان وی انجام شده بود که هرکدام از زاویه نگاه خودشان این عملیات را روایت کرده اند.
وی سپس به مشکلات ناشرین هم اشاره کرد و بیان داشت: یکی از مشکلات ناشرین بحث دیده شدن کتاب و توزیع آن است. به نظر من تولید کتاب خوب به تنهایی موجب دیده شدن آن برای مخاطب نمی شود؛ مصاحبه، نوشتن و کارشناسی یک کتاب ماه ها و حتی گاهی سال ها طول می کشد و پس از انتشار، تازه کار ناشرین شروع می شود. یک ناشر دغدغه مند نباید به چاپ کتاب بسنده کند، خصوصا این که عمر رفته کسانی راکه برای تولید کتاب رنج ها کشیده اند، برگشتنی نیست. یک ناشر دغدغه مند باید در اطلاع رسانی، تبلیغ و توزیع مناسب کتاب بکوشد. به طور کل برخی از کتاب های دفاع مقدس در چند سال اخیر با استقبال خوبی همراه بوده، خصوصا این که بعضی ناشرین در توزیع و تبلیغ، بسیار دغدغه مند بودند. ضمن این که اعتقاددارم روایت های زنانه در عرصه ادبیات پایداری به علت تاثیرگذاری احساسات در متن و حوادث موجب می شود که پرفروش ترین کتاب های این حوزه را داشته باشیم؛ اما باز تاکید می کنم که جای شرح حوادث جنگ در این میان خالی می ماند.
وی در پایان در خصوص کارهای در دست چاپ خود نیز گفت: کتاب «همیشه منتظر» روایت همسر شهید مدافع حرم سردار محسن قاجاریان فرماندهی تیپ زرهی 21 امام رضا(ع) نیشابور را در دست چاپ دارم. همچنین کتاب «شیشه های ترک خورده» نیز عنوان جدیدترین اثرم است که در حال تکمیل و راستی آزمایی است. این کتاب درباره یکی از ایثارگران است که فرماندهی ترابری کل باختران را بر عهده داشته است.

http://www.banounews.ir/fa/News/399314/گفت-و-گو-با-مریم-عرفانیان؛-نوشتن-از-شهدا-دغدغه-نیست-وظیفه-است
بستن   چاپ