آریا بانو
چگونگی استفاده از مرکبات و پوستشان
دوشنبه 17 شهريور 1399 - 16:22:05
آریا بانو - شور و شیرین/ کم کم به فصل مرکبات خوش‌طعم نزدیک می‌شویم. در این مقاله به شما طرز استفاده بیشتر از این میوه‌های پر خاصیت را بیان می‌نماییم. امیدواریم هر چه بیشتر از فواید مرکبات بهره ببرید.
در اینجا و به منظور آشنائی هرچه بیشتر شما خوانندگان عزیز به چگونگی استفاده از مرکبات و پوستشان می‌پردازیم. امید است مورد توجه قرار گیرد و سودمند واقع شود. 
فیله کردن مرکبات
برای فیله‌کردن مرکباتی همچون پرتقال، دو سر پرتقال را با چاقوی تیز برش بزنید؛ به نحوی که گوشت پرتقال دیده شود.
آن‌گاه انتهای آن را روی سطح صاف و محکم قرار دهید و با همان چاقوی تیز، از بالا به پائین، به‌گونه‌ای که چاقو را کمی به حالت اریب پائین می‌آورید، پوست پرتقال (پوست نارنجی و سفیدرنگ) را از آن جدا کنید تا فقط گوشته‌ی پرتقال باقی بماند. 
گرفتن آب مرکبات
قرار دادن مرکباتی مانند لیموترش، لیموشیرین، پرتقال و... در دمای اتاق و قبل از آبگیری، موجب می‌شود این میوه‌ها آب بیش‌تری به ما بدهند.
برای این‌که بیش‌ترین آبمیوه را از مرکبات بگیرید، قبل از آبگیری، پرتقال یا لیمو را با کف دست خود، بر سطح صاف و با فشار بغلتانید.
این فشار، سبب می‌شود تا غشاهای داخلی میوه کمی له شود و در نتیجه، آبمیوه راحت‌تر و آسان‌تر از آن بچلد.
استفاده از آبمیوه‌گیر دستی- که در شکل می‌بینید- برای گرفتن آب مرکباتی مانند لیموترش، گریپ‌فروت و پرتقال، بسیار مناسب است.
روی ظرف، ابتدا صافی را قرار دهید. بعد شروع به گرفتن آبمیوه کنید. این صافی سبب می‌شود هسته‌ی مرکبات وارد آب آن‌ها نگردد.
پرتقال را ابتدا به دو نیم کنید. سپس نیمه‌ی آن را روی کلگی صافی آبمیوه‌گیر بگذارید و پس از گذاشتن کلاهک بر روی پرتقال، آن را بفشارید و بچرخانید تا آب پرتقال چلیده شود. 
استفاده از آبمیوه‌گیر دستی
این نوع آبمیوه‌گیر دستی نیز، خیلی سریع و راحت، آب مرکبات را می‌چلاند. پرتقال، لیموترش و... را، از وسط دو نیم کنید و هر یک از نیمه‌ها را روی کلگی دستگاه قرار دهید و با فشار دست و چرخاندن آن، به راحتی آبمیوه چلانده می‌شود.
از آن‌جا که این وسیله، خود دارای صافی است، از افتادن هسته‌های مرکبات به داخل آبمیوه، جلوگیری می‌کند.
تراشه کردن پوست مرکبات
چندین روش، برای تراشیدن پوست مرکبات وجود دارد که هریک بستگی به این دارد که شما در چه غذائی و چگونه می‌خواهید از آن استفاده کنید.
در این‌جا، سه روش معمول را توضیح می‌دهیم: استفاده از رنده‌ی مخصوصی به نام «Rasp-Style»، بهترین راه برای تراشیدن پوست مرکبات است.
این رنده، فقط پوسته‌ی نازکی از پوست مرکبات را برمی‌دارد و قسمت سفید پوست مرکبات- که طعم و مزه‌ی تلخی دارد- تراشیده نمی‌شود.
به کمک پوستکن هم، می‌توان پوست و لایه‌ی روئی مرکباتی مانند پرتقال را به شکل نوارهای باریک و پهن گرفت و به عنوان روبان در تزئین غذاها استفاده کرد.
برای تهیه‌ی نوارهای خیلی باریک‌تر و ظریف‌تر، می‌توانید همین پوست‌ها را به صورت خلال با چاقو برش بزنید و برای تزئین غذاها استفاده نمائید.
برای به دست آوردن پوست‌های خیلی ظریف و باریک مرکبات، از تراشگری به نام «zester» کمک بگیرید.

http://www.banounews.ir/fa/News/396848/چگونگی-استفاده-از-مرکبات-و-پوستشان
بستن   چاپ