آریا بانو
درمان دیابت نوع 2 با کمک پروتئین کبد
دوشنبه 17 شهريور 1399 - 12:29:37
آریا بانو - ایرنا / محققان دانشگاه ملبورن واقع در استرالیا دریافتند پروتئینی موسوم به SMOC1 که به صورت طبیعی در کبد تولید می‌شود، قادر است میزان قند خون را کاهش دهد و با دست‌ورزی این پروتئین می‌توان دیابت نوع 2 را درمان کرد.
محققان نسخه پایداری از این پروتئین را تولید کردند که قادر است میزان قند خون را در مدل‌های جانوری کاهش دهد. تاثیر پروتئین SMOC1 در کاهش قند خون بیش از داروهایی است که در حال حاضر به عنوان روش اولیه کنترل قند خون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این پروتئین علاوه بر قند خون، قادر است کلسترول خون را کاهش داده و کبد چرب را نیز درمان کند.
محققان با استفاده از سلول‌های کبد انسان نشان دادند این پروتئین قادر است متابولیسم گلوکز در کبد را بهبود بخشد و امیدوارند SMOC1 در بدن انسان نیز به میزان مطلوبی اثرگذار باشد.
به گفته محققان، مرحله بعدی کار، انجام آزمایشات بالینی روی داوطلبان به منظور ارزیابی میزان اثرگذاری پروتئین در بدن انسان است. با وجود این محققان معتقدند این پروتئین تاثیری بر بیماران مبتلا به دیابت نوع 1 ندارد، زیرا این نوع بیماران دچار کمبود انسولین هستند و SMOC1 قادر به حل مشکل آن‌ها نیست.
دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین بوجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است.
قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Science Translational Medicine منتشر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/396822/درمان-دیابت-نوع-2-با-کمک-پروتئین-کبد
بستن   چاپ