آریا بانو
نماینده مجلس: دستگاه دیپلماسی به خوبی اقدامات مخرب آمریکا را مدیریت کرده است
شنبه 15 شهریور 1399 - 8:59:45 AM
آریا بانو-

فدا حسین مالکی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی ایرنا افزود: شکست‌های اخیر آمریکا در صحنه بین المللی چالشی جدی برای دولت ترامپ شده که در تاریخ سیاسی این کشور سابقه نداشته است.

وی یاد آور شد: رای نیاوردن تمدید تحریم تسلیحاتی ایران در شورای امنیت سبب سرشکستگی آمریکا شد و تلاش برای استفاده از مکانیسم ماشه هم جز شکست دستاوردی برای ترامپ به ارمغان نخواهد آورد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه، آلمان و بلژیک در نامه‌هایی به شورای امنیت اقدام آمریکا را فاقد پایه قانونی دانسته و هفت عضو غیر دائم شورای امنیت نیز به صراحت با درخواست آمریکا مخالفت کردند که این اقدام نشان دهنده عدم همراهی کشورهای اروپایی و سایر کشورهای جهان با سیاست‌های یکجانبه گرایانه آمریکا است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به اینکه تلاش ترامپ در مکانیسم ماشه بیشتر جنبه تبلیغاتی برای بهره برداری در انتخابات پیش روی آمریکا دارد، گفت: دنیای امروز پذیرای یکجانبه گرایی و قانون گریزی آمریکا نیست و سازمان ملل متحد نیز نمی‌خواهد وجاهت خود را با تن دادن به سیاست‌های زورگویانه آمریکا از بین ببرد.

تلاش های ترامپ مصرف داخلی دارد

سفیر اسبق ایران در افغانستان ادامه داد: اقدامات ترامپ از جمله پیگیری او برای فعال کردن مکانیسم ماشه بیشتر مصرف داخلی دارد تا او بتواند پیش از آغاز انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، وجهه بین المللی خود را در برابر جو بایدن ترمیم کند، ولی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران می‌تواند به خوبی این تهدید را به یک فرصت تبدیل کند.

وی یادآور شد: دست آمریکایی‌ها در استفاده از مکانیسم های پیش بینی شده در برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت خالی است و بر عکس جمهوری اسلامی از امتیاز بیشتری برخوردار است زیرا طبق همین بندهای 11 و 12 این قطعنامه بر پایبندی صادقانه همه شرکت کنندگان به تعهدات و تکالیف خود در برجام و همکاری ایران با آژانس بین المللی انرژی اتمی تاکید شده است.

وی افزود: در حالی که جمهوری اسلامی هم به تعهدات خود در برجام پایبند بوده و هم با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری دارد، آمریکا با خروج از برجام همه این توافقات را زیر پا گذاشته است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: اگر بر اساس بندهای 11 و 12 قطعنامه 2231 آمریکایی‌ها از حق قانونی برخوردار بودند، اروپایی‌ها از آنها حمایت می کردند ولی طرف اروپایی به خوبی می‌داند که ایالات متحده سیاست یکجانبه‌گرایی را در پیش گرفته و هدفش فقط نابودی برجام است.

نماینده مردم زاهدان در مجلس با اشاره به نشست اخیر کمیسیون مشترک برجام در وین گفت: دستگاه دیپلماسی به خوبی این موضوع را مدیریت کرده و در شرایطی که ترامپ به دنبال به راه انداختن شو تبلیغاتی با مکانیسم ماشه است، دستگاه دیپلماسی توانسته با استفاده از ابزارهای قانونی نظر سایر کشورها را جلب کند.

مالکی با اشاره به سفر اخیر مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی به ایران گفت: سفر گروسی به ایران و بیانیه مشترک ایران و آژانس بازتاب خاصی در فضای بین المللی داشت و همکاری جمهوری اسلامی ایران با آژانس را به دیگر کشورها نشان داد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: مسوولان وزارت امور خارجه با تداوم رایزنی و همکاری با اعضای شورای امنیت و شرکای باقی مانده در برجام می‌توانند مواضع جمهوری اسلامی را در مقابل آمریکا محکم‌تر کنند.

مجلس از برنامه‌های دستگاه دیپلماسی ایران حمایت می‌کند

وی با بیان اینکه رویکرد کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی حمایت از برنامه‌های دستگاه دیپلماسی کشور است،  عنوان کرد: در جریان حضور چندی پیش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه در مجلس، نمایندگان بر حمایت خود از تلاش ها و اقدامات دستگاه دیپلماسی تاکید کردند و امیدوارم با برنامه‌هایی که وزارت خارجه در پیش دارد به اهداف مورد نظر در برابر زورگویی‌های آمریکا دست یابیم.



http://www.banounews.ir/fa/News/395277/نماینده-مجلس--دستگاه-دیپلماسی-به-خوبی-اقدامات-مخرب-آمریکا-را-مدیریت-کرده-است
بستن   چاپ