آریا بانو
کتاب‌خوانی با طعم کرونا!
پنجشنبه 13 شهريور 1399 - 11:16:39
آریا بانو - ایرنا / صدای کودکان این روزها بیشتر از خانه ها به گوش می‌رسد تا کوچه و خیابان و آموزشگاه‌های کوچک و بزرگ. پارک‌ها و بوستان‌ها خالی از بچه‌ها شده است. حالا ماندن دائمی در خانه و فقدان برنامه‌های بیرونی، به یک دغدغه مشترک خانواده‌ها تبدیل شده است.
با این همه بسیاری از متولیان حوزه‌های فرهنگی و آموزشی، در تلاشند تا بتوانند به نحوی خلا برنامه‌ها و کلاس‌های دوران پیش از کرونا را پر کنند. از برگزاری دوره های آموزش مجازی، خدمات الکترونیکی و برگزاری کلاس های آنلاین گرفته تا وبینارهای تخصصی و تشکیل گروه‌های مجازی.
شیوع ویروس کرونا،‌ تاثیری جدی بر روی فعالیت فرهنگسراها که برنامه‌هایی با محوریت خانواده‌ها برگزار می‌کردند، داشته است. فرهنگسراها روی سه محور شخصیت (کیستی)، محتوا(درونمایه) و نهاد تمرکز دارند. فضایی که تا پیش از شیوع ویروس کرونا،‌ روزانه میزبان پدران، مادران و کودکان بودند و برای سطح و سلیقه‌های مختلفی برنامه در نظر می‌گرفتند؛ گرد هم‌آیی، جشن‌، کتاب خوانی‌، آموزش‌هایی چون موسیقی و هنرهای تجسمی و غیره با هدف پیوند افراد به یکدیگر با تلفیق علم و مهارت.
فرهنگسرای سنایی در کیش نیز تلاش کرده به علت محدودیت‌های کرونا، فعالیت‌های خود را در فضای مجازی تداوم بخشد و از ظرفیت فضای مجازی (واتس آپ و اینستاگرام) بیشترین استفاده را ببرد.
 البته هنوز بخش‌هایی از فرهنگسرا با اعمال محدودیت‌هایی خدمات حضوری نیز ارائه می‌دهند. آن‌طور که مهدی گوردآفرین مدیر این فرهنگسرا می‌گوید سالن مطالعه در این ایام با پذیرش محدود و رعایت پروتکل های بهداشتی و بخش امانت کتاب دائر هستند. با این ملاحظه که کتاب‌ها پس از بازگشت ضدعفونی می‌شوند و بعد از 48 در قفسه‌ها قرار می‌گیرند.
به گفته گورد آفرین کتاب‌خوانی در فضای مجازی از جمله برنامه‌هایی است که این فرهنگسرا به صورت جدی در دوران شیوع ویروس کرونا دنبال می‌کند؛ به همین منظور و برای حفظ حقوق مولف،‌نسخه دیجیتال برخی از کتاب‌ها توسط سازمان منطقه آزاد خریداری شده و از طریق کانال‌های ارتباطی فرهنگسرا به صورت رایگان در اختیار عموم قرار می‌گیرد. البته این برنامه فعلا محدود به بزرگسالان است و قرار است با همکاری آموزش‌و پروش برای کودکان نیز کتاب‌هایی تهیه شود.

آریا بانو


یکی دیگر از اقدامات ارزشمند این فرهنگسرا برای کاستن از مراجعه افراد، اضافه کردن نرم افزار کتابداری در ایام کرونا است، که تا یک ماه آینده رونمایی می‌شود. در این نرم افزار افراد می توانند برای استفاده از امکانات آنلاین کتابخانه برای فعالیت هایی مانند عضویت، درخواست کتاب و یا دریافت نسخه های دیجیتال کتاب اقدام کنند.
البته سایر فرهنگسراها در کیش برنامه‌های مشابهی برای این ایام در نظر گرفته‌اند؛ همانند برگزاری کلاس های تک نفره در زمینه‌های هنری مثل موسیقی. از طرفی دیگر، بسیاری از فرهنگسراها که تا قبل از کرونا برنامه های بسیاری مانند مسابقات ورزشی، ساختن مجسمه‌های ماسه ای و بازی های گروهی را در کنار سواحل برگزار می کردند، این روزها به فعالیت در زمینه مسابقات نقاشی و مسابقات قرآنی در قالب فیلم کوتاه برای کودکان و نوجوانان مشغولند.
هم چنین برنامه هایی مانند ایستگاه شعروادب با موضوعی معین در قالب داستان وشعر برای کودکان و نوجوانان در فضای مجازی برگزار می‌شود که افراد با فرستادن فایل تصویری و یا صوتی خود در برنامه شرکت می کنند و از جوایز آن بهره می برند.
راه‌اندازی‌ کانال‌های آموزشی مانند آشپزی و خوشنویسی و همچنین کانال‌های مربوط به مباحث خانواده و معرفی کتاب از دیگر برنامه‌هایی است که گردآفرین به آنها اشاره می‌کند. انتشار هفتگی مجموعه داستان های صوتی برای گروه سنی مختلف به صورت هفتگی نیز از طریق این فرهنگسرا صورت می‌پذیرد.
تمام فعالیت های فرهنگسرای سنایی و بخش‌های زیرمجموعه آن به شکل گروهی و با تقسیم مسوولیت در فضای مجازی واتس آپ واینستاگرام به آدرس (farhangsara.kish@ ) صورت گرفته است. استقبال افراد از این بستر می تواند در پیشبرد و رونق فعالیت های آنان تاثیر زیادی داشته باشد و به کاهش رفت و آمد های غیر ضروری و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا کمک شایانی کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/394116/کتاب‌خوانی-با-طعم-کرونا!
بستن   چاپ