آریا بانو
هر حیوان به چه نوعی از کروناویروس مبتلا می شود؟
سه شنبه 11 شهريور 1399 - 09:31:17
آریا بانو - سیناپرس / به نظر می رسد حیوانات خانگی می توانند مخزنی برای ویروس باشند اما آیا حیوانات مختلف مانند سگ، گربه و گاو هر کدام به نوع خاصی از ویروس کرونا مبتلا می شوند؟
ویروس کرونا در نتیجه انتقال از انسان به انسان انتشار می یابد. اکثر داده های موجود در سطح دنیا نشان می دهند همزیستی حیوانات با انسان نمی تواند ویروس را منتقل کند.
ویروس‌های کرونا خانواده‌ای از ویروس‌های پوشش‌دار هستند که معمولاً با زائده‌های گلبرگی شکل آراسته شده‌اند و در نمای میکروسکوپ الکترونی، به شکل تاج خورشیدی هستند. بنابراین به نام کرونا ویروس (ویروس‌های تاج‌دار) شناخته می‌شوند.
کروناویروس ها از سگ، گربه، اسب، گاو، خوک، مرغ، بوقلمون و انسان جدا شده اند و دارای علایم بالینی هستند که اغلب این علائم گوارشی یا تنفسی است. نوع ویروس و علایم آن در حیوانات مختلف متفاوت است. به طور مثال، ویروس مشاهده شده در سگ، گربه و خوک از نوع آلفا بوده و علایم آن معمولا گوارشی است.
 اسب و گاو به ویروس از نوع بتا مبتلا می شوند که در اسب منجر به علایم گوارشی و در گاو منجر به علایم گوارشی و تنفسی می شود. ویروس از نوع گاما در بوقلمون باعث علایم گوارشی و در مرغ منجر به التهاب تنفسی می گردد.
اما در حال حاضر شواهدی مبنی بر اینکه حیوانات نقش مهمی در انتشار ویروس کووید-19 داشته باشند، وجود ندارد.
براساس مطالعات محققان، خطر انتشار کووید-19 از حیوان به انسان پایین بوده اما بر اساس برخی مطالعات، احتمال انتقال از انسان به حیوان وجود دارد.
همچنین مطالعات اخیر نشان می دهد که گربه ها، موش خرمایی و همستر سوری طلایی به طور آزمایشگاهی می توانند با ویروس آلوده شده و عفونت را در محیط آزمایشگاهی به حیواناتی از گونه های مشابه منتقل کنند.
این داده ها همچنین نشان می دهند سگ‌ها می توانند آلوده شوند اما عفونت را به سایر سگ ها منتقل نمی کنند. از سوی دیگر تحقیقات نشان داده است که خوک، مرغ و مرغابی نمی توانند با ویروس کرونای جدید آلوده شوند.
 به گزارش موسسه ملی تحقیقات سلامت؛ بر اساس شواهد محدود موجود، گاو، گوسفند، اسب و موش نیز احتمالا نمی توانند با نوع جدید ویروس کرونا آلوده شوند. اما موش خرمایی و سمور مستعد ابتلا به عفونت یا کووید-19 هستند
در نتیجه می توان دریافت که حیوانات مختلف ممکن است با انواع مختلفی از ویروس کرونا آلوده شوند. جدیدترین نوع شناخته شده‎ این ویروس که مسبب کووید-19 است در برخی حیوانات مانند گربه و سگ دیده شده اما شواهدی مبنی بر انتقال ویروس از حیوانات به انسان وجود ندارد. با این وجود، محققین توصیه می کنند که هر فرد آلوده شده به ویروس کرونا لازم است تماس خود را با حیوانات محدود کند و در صورت تماس با حیوانات، دستورالعمل های بهداشتی از جمله شستن دست ها با آب و صابون را رعایت کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/392410/هر-حیوان-به-چه-نوعی-از-کروناویروس-مبتلا-می-شود؟
بستن   چاپ