آریا بانو
میز اردور/ ترشی جدید و خوش عطر با هلو
چهارشنبه 5 شهريور 1399 - 13:33:54
آریا بانو - برترین ها / میوه هلو جزو میوه‌های بسیار پرکاربرد است که با آن می‌توان انواع غذا‌ها و دسر‌ها را درست کرد. درست کردن ترشی هلو برای من برمی‌گردد به سال‌ها پیش؛ یعنی وقتی که تصمیم گرفتم چیز‌های جدیدی را برای ترشی درست کردن امتحان کنم. ترشی هلو که من درست کردم با چاشنی سرکه و رب انار خیلی خوشمزه شد، اما کمی هم تغییر رنگ داد. این نوع ترشی بهتر است دو مزه باشد تا خوشمزه‌تر شود.
بعضی آن را خیلی شیرین و بعضی هم با شیرینی کم دوست دارند. من یک نمونه خوب را از سایت epicurious انتخاب کردم که غذا‌های مخصوص افراد دیابتی را آموزش می‌دهد. این ترشی نسبت به بسیاری از دستورالعمل‌های دیگر یک برتری دارد و آن هم استفاده از ویتامین C در این دستور است. مسلما وقتی که هلو را بپزید بخشی از ویتامین محلول در آب آن از بین می‌رود پس افزودن مقداری ویتامین به آن به فواید تغذیه‌ای آن می‌افزاید. البته این ماده در اصل برای جلوگیری از تغییر رنگ به این خوراکی اضافه می‌شود پس حالا من می‌دانم که چگونه ترشی هلو درست کنم که بعد از چند روز بد رنگ نشود. این ترشی را می‌توان با انواع کباب‌ها و بخصوص مرغ برشته استفاده کرد.
مواد لازم:
قرص ویتامین ث (100 میلی‌گرم): 1 عدد، خرد شده
آب سرد: 6 و 1/2 پیمانه
هلوی سفت و کوچک: 2 و 1/2 تا 3 کیلو
سرکه سفید تصفیه شده: 1 و 1/4 پیمانه
ادویه ترشی: 4 قاشق چای‌خوری
نمک ساده: 1/4 قاشق چای‌خوری
 طرز تهیه:
1. پودر ویتامین C را داخل 6 پیمانه آب داخل کاسه‌ای بزرگ، حل کنید تا آب اسیدی شود.
2. ته هر هلو یک شکاف به شکل به علاوه ایجاد کنید و آن‌ها را داخل قابلمه آب جوش بیندازید و به مدت 10 تا 15 ثانیه بجوشانید. سپس با قاشق از داخل قابلمه آب جوش برداشته و داخل ظرف آب و یخ بگذارید. بگذارید خنک شوند سپس با چاقویی ظریف از ناحیه برش خورده، پوست آن‌ها را بگیرید. هلو‌ها را دو نیم کنید و هسته آن‌ها را بگیرید. هلو‌ها را به آب اسیدی اضافه کنید و بگذارید 10 دقیقه بمانند. سپس آن‌ها را داخل آبکش بریزید تا آب آن خالی شود.
3. هلو‌ها را همراه با شکر داخل قابمله‌ای با بدنه ضخیم بریزید. درب آن را گذاشته و به مدت حداقل 8 تا 12 ساعت بگذارید تا در یخچال خنک شود.
4. شیشه‌ها و درب آن‌ها را با آب داغ و مایع ظرفشویی بشویید سپس آن‌ها را خوب بشویید. آن‌ها را داخل قابلمه‌ای گذاشته تا شیشه‌ها کاملا استریل شوند.
5. سرکه، ادویه، نمک و 1/2 پیمانه باقیمانده آب را به هلو‌ها افزوده (شکر حل شده و آب هلو‌ها را بیرون می‌کشد) و آن را روی حرارت متوسط به جوش برسانید. نگذارید به قل بیفتند. حرارت را کاهش دهید تا زمانی که هلو‌ها نرم شوند یعنی حدود 3 دقیقه.
6. شیشه‌ها و درهایشان را از داخل قابلمه آب جوش برداشته و آب جوش داخل آن‌ها را خالی کنید و به صورت برعکس روی حوله‌ای تمیز بگذارید سپس هلو‌ها را در میان شیشه‌ها با استفاده از قاشق، تقسیم کنید. مایع هلو را دوباره بجوشانید سپس روی هلو‌ها بریزید، نیم سانت بالای شیشه را خالی بگذارید. یک چاقوی نازک را بین هلو‌ها و اطراف شیشه بگردانید تا هر گونه حباب هوایی از بین برود.
7. درب آن‌ها را گذاشته سپس به آرامی ببندید. روش استریل و ایجاد خلا در این شیشه‌ها همانند روش‌های قبلی ست که در بالا گفته شده به این روش کاملا استریل شده و نگهداری آن طولانی مدت خواهد بود. اگر هم بخواهید می‌توانید آن‌ها را استریل نکنید و شیشه‌ها را پس از خنک شدن داخل یخچال نگهداری کنید. هلو‌های به کار رفته در این دستور از نوع هلو‌های زعفرانی سفت است که در کشور ما به نام شلیل مشهور است.

http://www.banounews.ir/fa/News/388229/میز-اردور--ترشی-جدید-و-خوش-عطر-با-هلو
بستن   چاپ