آریا بانو
مدیریت صحیح و درک متقابل؛ تیشه به ریشه تعارض‌های زناشویی
سه شنبه 4 شهریور 1399 - 9:34:01 AM
آریا بانو- به گزارش خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، تعارض در زندگی زناشویی یکی از مهم ترین مسائل دنیای امروز است چرا که این موضوع زمانی اتفاق می افتد که زوجین توافق و ناسازگاری نداشته باشند و یا تفاوتی میان آن ها وجود داشته باشد.

دلایل متعددی برای تعارض های زناشویی وجود دارد که از آن جمله می توان به اختلاف نظر زوجین در زمینه اهداف شخصی، انگیزه ها، ارزش ها و یا اولویت های رفتاری اشاره کرد.

مهرداد ثابت، روانشناس، در گفت و گو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جواندر رابطه با تعارض زناشویی اظهار کرد: تعارض زناشویی، فرایندی تعاملی است که در آن، یکی از زوجین یا هر دوی آن ها در خصوص جنبه هایی از رابطه شان احساس ناراحتی کرده و تلاش می کنند به یک طریق، آن را حل کنند.

وی با اشاره به بروز تعارض در روابط زوجین بیان کرد: وقتی تعارض در روابط بروز می کند که رفتار یک شخص با توقعات شخص دیگر مطابقت نداشته باشد که همین موضوع به تدریج باعث اختلاف های زناشویی و در نتیجه طلاق می شود که طلاق، شایع ترین جلوه تعارض شدید است.

این روانشناس با بیان این که تعارض های زناشویی روی کودکان تاثیرهای جدی دارد تصریح کرد: تعارض زناشویی، یکی از مشکلاتی است که کودکان سراسر دنیا با آن روبرو هستند تا جایی که تقریبا اغلب آن ها تا حدی از تعارض بین والدین را تجربه کرده و هنگامی که بزرگتر می شوند از آن به عنوان یک منبع تنیدگی یاد می کنند.

ثابت با اشاره به پیامدهای منفی تعارض شدید زوجین گفت: تعارض شدید زوجین با پیامدهایی از قبیل والدگری‌ ضعیف، افزایش دیدگاه منفی فرزندان در مورد ازدواج و افزایش احتمال خشونت والدین نسبت به دختران همراه است و نکته شایان ذکر است که یافته های پژوهشی در ایران نشان می دهد که تعارض زناشویی می تواند باعث دلبستگی ناایمن کودک به والدین شود.

وی ادامه داد: پرداختن به تعارض های زناشویی بسیار حائز اهمیت است به طوری که می تواند تاثیرات زیادی روی سلامت جسمانی، روانی و سلامت خانواده داشته باشد و این را می توان از نمونه های بارز وجود بیماری های روانی چون افسردگی و بیماری های خاص جسمانی مثل درد مزمن در اغلب افرادی که با این مشکل روبرو بوده و هستند مشاهده کرد.

ثابت افزود: اگرچه آمار دقیقی از شیوع تعارض زناشویی در ایران در دست نیست، اما با توجه به این که بسیاری ها از تعارض ها منجر به طلاق می شوند و این را می توان از روند افزایشی این معضل دریافت، در نتیجه می توان گفت که اختلاف و تعارض میان زوجین نیز درحال گسترش است.

این روانشناس با تاکید بر نقش مهم مدیریت تعارض های زناشویی اذعان کرد: اگرچه، تعارض در زندگی زناشویی، امری اجتناب ناپذیر تلقی می شود امّا نحوه برخورد با آن تعارض، بیش از مفهوم و عوامل ایجاد کننده آن، بر رابطه زوجین تاثیر معینی دارد.

ثابت تصریح کرد: اگر تعارض بین زوجین به خوبی مدیریت شود باعث رشد و توانمندی افراد می شود امّا اگر این مدیریت به صورت ناکارآمد باشد باعث می شود که زوجین مجبور به تحمل رابطه ای دلسرد کننده باشند که در این میان، بهترین راه مدیریت تعارض، رعایت احترام و قدردانی از همکاری و صحبت های مفید طرف مقابل است.

وی افزود: مدیریت تعارض، رعایت احترام و قدردانی از همکاری و صحبت های مفید طرف مقابل باعث می شود زوجین به وضعیت برنده - برنده دست پیدا کنند و از اهداف یکدیگر حمایت کنند و لذت ببرند. هرچند که امکان خطا هم از طرف زوجین وجود دارد و گذشت و درک متقابل تا حد زیادی می تواند کمک کننده باشد تا هر دو طرف از یکدیگر احساس رضایت داشته باشند.


http://www.banounews.ir/fa/News/387034/مدیریت-صحیح-و-درک-متقابل؛-تیشه-به-ریشه-تعارض‌های-زناشویی
بستن   چاپ