آریا بانو
صابون عسل ارگانیک برای پوستی جوان و زیبا
شنبه 1 شهريور 1399 - 13:47:24
آریا بانو - طبیب عطار/ حمام کردن زیاد و استفاده‌ی مداوم از شامپو و صابون های شیمیایی، چربی طبیعی پوست را از بین می برد، در نتیجه پوست خشک شده و بیشتر در معرض تحریک و التهاب قرار می گیرد. اگر شما عادت دارید هر روز حمام کنید، پیشنهاد می کنیم در خانه صابون عسل بسازید.
دو قاشق غذاخوری صابون زیتون رنده شده را در دو لیوان آب بریزید و روی حرارت ملایم هم بزنید تا خوب حل شود، سپس دو قاشق غذاخوری روغن زیتون را قطره قطره به آن اضافه کنید و به هم زدن ادامه دهید.
دو قاشق چایخوری عسل را به مخلوط اضافه کنید، آن را از روی حرارت بردارید و در قالب بریزید. سپس صبر کنید تا صابون حالت بگیرد. از این صابون گیاهی می توانید در حمام برای شست و شوی بدن استفاده کنید.
صابون گیاهی آویشن، ضد عفونی کننده‌ی معطر
ما برای دوری از بیماری ها باید به طور مرتب دست هایمان را بشوییم تا ضد عفونی و تمیز شوند. به این منظور می توانید صابون آویشن را امتحان کنید. 50 گرم برگ خشک شده‌ی آویشن را 72 ساعت در آب بخیسانید.
عصاره‌ حاصل را با روغن های گیاهی مانند زیتون و نارگیل مخلوط کنید و روی حرارت قرار دهید. سپس اجازه دهید تا خنک شود. آویشن قدمتی دیرینه دارد و از قرن شانزدهم به عنوان یک گیاه دارویی معرفی شده است.
این گیاه دارای خاصیت ضد باکتریال، ضد قارچ و ضد تورم، محرک سیستم ایمنی و التیام بخش است و در صنایع بهداشتی در تهیه‌ی صابون های معطر یا خمیر دندان ها و محلول های دهان شویه استفاده می شود.
صابون گیاهی معطر
ابتدا یک قالب صابون گلیسیرین بدون بو را روی شعله‌ی ملایم بگذارید تا به آرامی ذوب شود. تا زمانی که صابون آب شود آن را هم بزنید. وقتی صابون کاملا ذوب شد، بر اساس سلیقه‌ی خودتان گیاهان معطری مانند نعناع، ریحان، رزماری و … را بپزید و به مایع ذوب شده‌ی صابون اضافه کنید.
پوست مرکباتی مثل لیمو یا پرتقال نیز قابل استفاده هستند؛ فقط کافی است آن ها را رنده کرده و داخل مایع صابون بریزید. ظرف صابون را از روی شعله بردارید و اجازه دهید خنک شود.
سپس یک ظرف کوچک شیشه ای را با یک روغن گیاهی مانند روغن بادام یا زیتون چرب کنید و مایع صابون را داخل قالب بریزید. اجازه دهید این قالب یک ساعت داخل فریز بماند. بعد از این که صابون آماده شد، به راحتی از قالب خارج می شود و قابل برش زدن است.
یادتان باشد…
برای هر فنجان از صابون ذوب شده، یک قاشق غذاخوری افزودنی گیاهی لازم است.
هم زدن ترکیب مایع صابون و افزودنی های گیاهی را تا زمانی که رنگ دلخواه تان حاصل شود ادامه دهید.
این صابون تا سه ماه قابل نگهداری و استفاده است.
صابون مراغه، قدیمی ترین صابون سنتی
صابون مراغه تهیه شده از دنبه‌ی گوسفند و سود سوزآور است و چون در ترکیب این صابون از مواد صنعتی و افزودنی های شیمیایی استفاده نمی شود، بهترین صابون برای شست و شوی بدن و موی سر است. صابون سنتی و طبیعی مراغه با 150 سال قدمت در حال حاضر به شکل سنتی و نیمه صنعتی تولید می شود و با وجود تولید انبوه صابون های صنعتی همچنان یک شوینده‌ی موثر و پر مصرف است. این صابون در سه رنگ سفید، زرد و سیاه تولید می شود که معروف ترین نوع آن، صابون زرد است و به دلیل داشتن pH مناسب و میزان اسید کنترل شده‌ی آن، حساسیت های پوستی را از بین می برد و پیاز موی سر را تقویت می کند. در برخی موارد به ترکیبات صابون سیاه، سدر و رنگ حنا اضافه می شود که صابونی مناسب برای رفع شوره‌ی سر، ریزش مو و تقویت پیاز موست.
پوست خود را بشناسید
یکی از راه های کمک به طراوت و سلامت پوست، شناخت نوع پوست است تا با توجه به آن صابونی متناسب برای شست و شوی صورت و بدنتان انتخاب کنید. از آن جا که پوست بدن حالت اسیدی دارد، تماس پوست با مواد قلیایی صابون های شیمایی می تواند باعث تحریک و خشکی آن شود، به همین دلیل کسانی که پوست خشک دارند، هنگام استفاده از صابون های معمولی بیشتر دچار خشکی می شوند و زمینه‌ی ابتلا به اگزما در آن ها به وجود می آید. از طرف دیگر، صابون چربی طبیعی پوست را هم پاک می کند و با این چربی زدایی، زمینه‌ی خشک شدن پوست فراهم می شود. کسانی که پوست خشک دارند، هرگز نباید پوست صورتشان را بیش از یک بار در روز بشویند و حتی در برخی موارد، شست و شوی روزانه‌ی صورت با صابون نیز برای این افراد نیاز نیست. افراد دارای پوست چرب می توانند برای چربی زدایی سطحی از پوستشان، دو بار در روز پوست خود را با صابون بشویند.

http://www.banounews.ir/fa/News/384775/صابون-عسل-ارگانیک-برای-پوستی-جوان-و-زیبا
بستن   چاپ