آریا بانو
فرق عرضه اولیه با صندوق ETF‌ چیست؟ کدام بهتر است؟
چهارشنبه 29 مرداد 1399 - 9:00:46 AM
آریا بانو-

فرق عرضه اولیه با پذیره نویسی چیست؟ فرق عرضه اولیه با عرضه عمده چیست؟ فرق عرضه اولیه با خرید سهام در بورس چیست؟ فرق عرضه اولیه با خرید سهام در فرابورس چیست؟ فرق عرضه اولیه با خرید بلوک های صندوق ETF چیست؟ فرق عرضه اولیه با خرید بلوک های صندوق های سرمایه گذاری چیست؟

این ها نمونه پرسش هایی است که برای مخاطبان گرامی سایت و شاید برای میلیون ها دارنده کد بورس در کشور که به تازگی به جمع فعالان بازار سرمایه اضافه شده اند، مطرح شده باشد. هم عرضه اولیه و هم پذیره نویسی و هم خرید بلوک های صندوق ای تی اف و هم خرید بلوک های صندوق های سرمایه گذاری برای سهامداران بلند مدتی، سود خوبی به ارمغان خواهد آورد.

فرق عرضه اولیه با پذیره نویسی آن است که در پذیره نویسی، شما بایستی به ازای خرید هر سهم از شرکت بر اساس اطلاعیه رسمی پذیره نویسی که مجوز سازمان بورس و وزارت اقتصاد را دارد، مبلغی به حساب شرکت واریز کنید. پذیره نویسی بر اساس تعداد مشخصی از سهام صورت میگیرد.

معمولا شرکت های پیش از ورود به بازار سرمایه، فرآیند پذیره نویسی را انجام داده و برای اطلاع از شرکت هایی که پذیره نویسی دارند، باید سایت های رسمی دولتی را دنبال کنید. اما در عرضه اولیه، یک شرکت سهامی عام شده که در بورس پذیرفته شده است، در زمان مشخص و بر اساس سقف و کف قیمتی، تعداد مشخصی از سهام خود را به مشارکت کنندگان در عرضه اولیه ارائه می کند.

یعنی شما باید بر اساس سقف قیمتی، تعداد سهمی که به هر کد اختصاص می یابد، درخواست خود را از طریق سامانه معاملات آنلاین کارگزاری ها، ثبت سفارش کنید. زمان ثبت سفارش عرضه اولیه و زمان تخصیص سهام عرضه اولیه توسط سازمان بورس اعلام می شود. تا اسفند 1400 شمسی، حدود 140 عرضه اولیه داریم. اطلاعات آن ها را در SEO.IR‌دنبال کنید.

پس فرض عرضه اولیه با پذیره نویسی آن است که تعداد سهم در عرضه اولیه مشخص است. اما در پذیره نویسی، شما مجاز به خرید هر تعداد سهم تا سقف مورد نظر هستید که معمولا محدودیت های حداکثر سهم در عرضه اولیه را ندارد. اما فرق عرضه اولیه با صندوق ETF آن است که در صندوق ای تی اف، شما تعداد مشخصی از سهام را با 20 تا 30 درصد زیر قیمت تابلو معاملاتی آن سهام، خریداری می کنید.

برای خرید بلوک های صندوق ای تی اف مثل صندوق دارا دوم، شما نیاز به کد بورس ندارید. می توانید با کد ملی، به یکی از شعب بانک های سراسر کشور رفته و درخواست خرید تا سقف ریالی مشخص شده بکنید. برای صندوق دارا یکم، سقف خرید، 20 میلیون ریال برای هر دارنده کد ملی و برای صندوق دارا دوم ، سقف خرید برای هر کد ملی، 50 میلیون ریال بود. صندوق ای تی اف، سود تضمینی ندارد.

مثل اوراق مشارکت نیست که سالانه سود مشخصی به حساب شما واریز شود یا تخصیص داده شود. صندوق ای تی اف چون کلکسیونی از سهام خوب بازار است، به دلیل بلند مدت ارزش خرید و سهامداری دارد. مخصوصا برای کسانی که اطلاعاتی درباره بورس ندارند.

صندوق ای تی اف اول یا دارا یکم، شامل سهام بانکی بود. صندوق ای تی اف دوم یا دارا دوم که قرار است 5 شهریور یا 15 شهریور امسال ارائه شود، شامل سهام پالایشگاهی به نام : شبندر، شبریز، شتران و شپنا است.

این 4 سهم از سهام خوب گروه پالایشی بورس ایران هستند که دولت قصد دارد بخشی از سهام خود در این 4 سهم را در قالب صندوق ای تی اف دوم، ارائه کند. قیمت نیز 30 درصد پایین تر از قیمت روز تابلو این 4 سهم است.

پس اگر این 4 سهم دارید، بدانید که سهام خوبی در سبد داشته و حداقل 24 ماه سهامداری کنید. دارا دوم را از طریق سامانه معاملاتی خود پس از اعلام رسمی واگذاری، می توانید تا سقف 50 میلیون ریال، خریداری کنید. دارایکم دراین لینک است.

بعضی از عزیزان سوال می کنند که چرا برخی از عرضه اولیه ها، ظرف 1 ماه، 50 درصد سود و بازدهی نداشته است. علت را میتوان در حجم مبنا جست و جو کرده که اجازه رشد به سهم را نمی دهد. اما به هر حال، مشارکت در کلیه عرضه اولیه های سال 1399 و سال 1400 شمسی به عزیزان توصیه می شود. همچنین در کلیه عرضه اولیه ها، فارغ از اینکه چه تعداد سهمی به شما داده شده و سهم مربوط به کدام گروه است، حداقل 12 ماه سهامداری کنید. حتی اگر 10 تا 30 سهم به شما اختصاص یافت، حتما سهامداری کنید.

عرضه اولیه

قیمت شتران، شبریز، شبندر و شپنا 4 سهم اختصاص یافته به صندوق پالایشی ای تی اف دوم را 28 مرداد 99 مشاهده میکنید. این قیمت ها سال آینده خاطره می شود

علت اینکه مشاهده می کنید که ماه به ماه تعداد سهم تخصیص یافته به شما در عرضه اولیه ها کاهش می یابد، هم به تعداد سهام عرضه شده به سهامداران از طرف شرکت مزبور، ارتباط دارد و هم افزایش قابل توجه شمار مشارکت کنندگان در عرضه اولیه. در عرضه اولیه پتروشیمی پارس و نوری در سال 97، زیر 400 هزار کد مشارکت کرد. اکنون برای عرضه اولیه غکورش و گدنا که اخرین عرضه اولیه های مرداد 99 بودند، بیش از 5.5 میلیون کد حقیقی و حقوقی شرکت کرد.

در عرضه اولیه ها صرفا دنبال افزایش قیمت سهم نباشید. منتظر افزایش سرمایه سهم تازه راه یافته به بورس باشید. منتظر تقسیم سود سالانه مجمع باشید. نگاه بلند مدت، فواید زیاد دارد. نمونه اش شستا که امسال عرضه شد. از 870 تومان تا 6200 تومان رفت. نمونه ای عرضه اولیه نوری و پارس بود که سود عالی به سهامداران صبور دارد.

پس از این گزارش نتیجه می گیریم که در کلیه عرضه اولیه ها مشارکت کنید و اگر سهامدار سهام ارائه شده در صندوق های ای تی اف نیستید و شناخت کافی از گروه پالایشی ندارید، بخشی از نقدینگی مازاد خود را به خرید بلوک های دارا دوم پس از عرضه در بازار سرمایه کشور، اختصاص دهید. فراموش نکنید که بورس،‌محفل پول مازاد است با چاشنی صبر.

شاخص کل بورس ایران همان طور که قبلا در گفتارهای قبلی به اطلاع عزیزان رسید، به سمت سقف کانال سوم که 8 میلیون واحد است در حرکت است و هر اصلاحی در بورس، مصداق ریزش یا سقوط نبوده و فرصت خوبی برای کم کردن میانگین سهامدارن صبور بلند مدتی است. برای اطلاع دوستان و آشنایان درباره جزییاتی که در این گفتار ارائه شده است، لینک این گفتار را از طریق کانال هایی که در شبکه های اجتماعی عضویت دارد، به اشتراک گذاشته و برای آن ها ارسال کنید.


http://www.banounews.ir/fa/News/382630/فرق-عرضه-اولیه-با-صندوق-ETF‌-چیست؟-کدام-بهتر-است؟
بستن   چاپ