آریا بانو
روند بلندمدت معاملات بورس همچنان صعودی خواهد بود
سه شنبه 28 مرداد 1399 - 9:21:42 AM
آریا بانو-

«مهدی آزادواری» امروز (سه شنبه) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تقویت و توسعه بازار سهام را به نفع اقتصاد کشور دانست و افزود: شتاب در افت شاخص بورس در وضعیت کنونی و ایجاد نگرانی در جامعه در زمینه ریزش بازار و اصلاح شدید بازار ناشی از ورود حجم زیادی از سهامداران حقیقی و تازه‌وارد به این بازار است که به دلیل برخی از رفتارهای هیجانی اقدام به خرید و فروش در بورس می‌کنند.

وی با بیان اینکه افرایش حجم خرید و فروش در بورس منجر به عدم تعادل در معاملات این بازار خواهد شد، افزود: سهامداران حقیقی به محض ایجاد کوچکترین اصلاحی، تصمیم به خرید و فروش‌های هیجانی در بازار می گیرند که این موضوع واکنش خوبی را در بازار ایجاد نمی‌کند.

سرمایه‌گذاری سهامداران تازه‌وارد در صندوق سرمایه‌گذاری 

آزادواری اظهار داشت: سهامداران حقیقی و تازه‌وارد بهتر است به منظور سرمایه‌گذاری در این بازار به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری هدایت شوند و منابع و نقدینگی خود را به این سمت سوق دهند.

این کارشناس اقتصادی افزود: مدیران با تجربه‌ای مدیریت این صندوق‌ها را بر عهده دارند و نسبت به اینکه چه زمانی اقدام به ورود و خروج سرمایه مردم کنند آگاهی دارند.

وی خاطرنشان کرد: اکنون به تناسب ورود نقدینگی و حجم گسترده سهامداران تازه‌وارد با صف‌های فروش طولانی همراه می‌شویم که بازار را به شدت با تصمیمات هیجانی خود تحت شعاع قرار می دهند.

آزادواری گفت: افزایش سهامداران حقیقی و نگرانی‌های موجود از سمت این افراد که باعث افزایش فرکانس منفی بازار توسط این افراد می‌شود بر شدت افت این روزهای بازار تاثیرگذار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: افراد با سابقه اتفاقاتی که اخیرا در بازار رخ داده است را طبیعت بازار می‌دانند و به هیچ عنوان دست به فروش‌های هیجانی در بازار نمی‌زنند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه به دلیل شفافیتی که در کشور دارد و همچنین نظارت نهادهای مختلف بر روند معاملات این بازار، بسیار بهتر از سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی است که بدون دلیل، منطق و شفافیت گاهی اوقات رشد می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: پیشنهاد ما این است که سازمان متولی، فرهنگ‌سازی بیشتری را نسبت به سرمایه‌گذاری در این بازار انجام دهد، منابع نقدینگی که باعث عدم تعادل در عرضه و تقاضای بازار می‌شود را کنترل کنند و ورود سهامداران حقیقی را به سمت صندوق‌ها سوق دهد.

سهامداران نگران نوسان‌های لحظه‌ای در بازار نباشند

آزادواری با بیان اینکه سهامداران حقیقی بهتر است نگران نوسان‌های لحظه‌ای در بازار نباشند و براساس صف‌های فروشی که در برخی از سهام ایجاد می‌شود تصمیم‌گیری نگنند، گفت: همه سهم‌ها با تحلیل‌هایی همراه هستند، به همین دلیل سرمایه‌گذاران باید با در نظر گرفتن تحلیل‌های موجود و نگاه میان‌مدت تصمیم به سرمایه‌گذاری در این سهم ها بگیرند زیرا از این طریق قادر به کسب بازدهی چشمگیر از اکثر سهام شرکت‌های بورسی هستند.

به گفته این کارشناس اقتصادی، پراکندگی و تصمیمات هیجانی برای ورود نقدینگی در بازارهای مختلف باعث کاهش کسب بازدهی در این بازار می‌شود.

حمایت دولت از بورس

آزادواری گفت: حمایت مقامات اصلی کشور از این  بازار نشان‌دهنده این است که به نوعی درگیر این بازار شده‌اند و حواسشان به بهبود معاملات این بازار و سرمایه‌های مردم خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: سهامداران حقیقی گول صف‌های فروش را نخورند و بهتر است طبق روال بازار پیش روند و دست از تصمیم‌گیری‌های هیجانی در این بازار بردارند.

وی اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به نگاه دولت به این بازار، ورود شرکت‌های جدید به بورس و نقدینگی به این بازار همچنان روند صعودی بازار و توسعه معاملات بورس ادامه‌دار باشد اما نوسانات شدید در این بازار به دلیل ناآگاهی مردم نسبت به این بازار بوده است.

آزادواری با بیان اینکه بورس با آینده بسیار خوب و توسعه‌ای همراه است و نوسانات آن بیشتر به دلیل ناآگاهی مردم از معاملات این بازار است، افزود: با قاطعیت می‌توان گفت بازار سهام نسبت به سایر بازارهای موازی بازدهی بیشتری را در اختیار فعالان بازار قرار خواهد داد.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار سرمایه می‌تواند اثر خود را در اقتصاد کلان و اشتغال داشته باشد اما بازدهی کسب شده در بازارهای دیگر به جیب دلالان همان حوزه می‌رود و تاثیری  در اقتصاد کشور نخواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه همچنان حمایت دولت از این بازار وجود دارد اما با توجه به اینکه به تازگی وارد این بازار مالی شده باید در تصمیم‌گیری‌ها دقت لازم را داشته باشد، افزود: هر تصمیم غیرکارشناسی سرعت روند معاملات این بازار را تحت تاثیر قرار می‌دهد، حوزه ستاد تنظیم بازار می‌تواند توسط نهادهای حقوقی تحت پوشش ضمن تنظیم معاملات بازار، نظمی را در عرضه و تقاضاهای موجود در بازار ایجاد کند و مانع از رفتارهای هیجانی سهامداران حقیقی شود.

آزادواری اظهار داشت: بهترین بازار برای کسب بازدهی معقول بازار سرمایه است اما نوع به دست آورن بازدهی توسط افراد متفاوت است.


http://www.banounews.ir/fa/News/381811/روند-بلندمدت-معاملات-بورس-همچنان-صعودی-خواهد-بود
بستن   چاپ