آریا بانو
تامین منافع اقتصادی و سیاسی از طریق همکاری با اتحادیه اوراسیا
شنبه 25 مرداد 1399 - 8:33:00 AM
آریا بانو-

«حمید زادبوم» روز شنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه در برخی تحلیل‌ها درباره موافقت‌نامه ایران با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از واژه عامیانه منفعت استفاده می‌شود، تاکید کرد: سود فقط در حساب کردن واردات و صادرات خلاصه نمی‌شود بلکه در شرایط فعلی و با وجود تحریم‌ها امضا و اجرایی شدن چنین قراردادی با پنج کشور اوراسیا که روسیه یکی از مهم‌ترین آنها محسوب می‌شود منافع سیاسی بسیاری برای ایران به همراه داشته است.

وی با تاکید بر اینکه در شرایط فعلی با توجه به سیاست فشار حداکثری آمریکا هر کشوری حاضر به همکاری‌های اقتصادی با ایران نیست، خاطرنشان کرد: ایران در همین وضعیت توانست با اتحادیه اقتصادی اوراسیا موافقت‌نامه‌ای را امضا کند و آن را به اجرا برساند که در مجموعه اقتصاد خارجی کشور اتفاق خوبی است اما کسی به آن توجه نمی‌کند.

به گفته زادبوم، مبادلات تجاری با کشوری مانند روسیه اتفاق مهمی در مقابله با دشمنان است که این کشور برای اجرایی شدن آن تلاش می‌کند.

وی افزود: تحلیلگر موافقت‌نامه اقتصادی ایران با اتحادیه اوراسیا باید به اقتصاد، اصول موافقت‌نامه، اقلام و کالاها اشراف داشته باشد زیرا نمی‌توان بدون دانش درباره قراردادی با این وسعت تحلیل مناسب ارائه داد.

برای مبادلات تجاری با اوراسیا تخفیفی قائل نشدیم

رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران طرح موضوع تخفیف برای مبادلات تجاری با کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا را قابل قبول ندانست و گفت: برای واردات برخی اقلام به طرف مقابل امتیازاتی دادیم که معنای تخفیف ندارد بلکه تنها نرخ تعرفه را  تثبیت کردیم زیرا همانطور که در موافقت‌نامه ذکر شده حق بالابردن تعرفه برای اقلام ذکر شده وجود ندارد.

وی با بیان اینکه برای تجارت 860 قلم، برخی کالاها شامل تخفیف و برخی دیگر مشمول تثبیت تعرفه شده‌اند، افزود: برخی اقلام صادر شده به روسیه شامل تخفیف در تعرفه بودند که بدین معناست که ایران بیشتر از کشورهای عضو اوراسیا از شرایط تخفیف بهره‌مند شده است.

به گفته رییس کل سازمان توسعه تجارت، از مجموع یک میلیارد و 120 میلیون دلار کل واردات ایران از اوراسیا در اقلام ترجیحی از 5 آبان 98 تا 30 خردادماه سال جاری تنها 232 میلیون دلار معادل 21 درصد مشمول تخفیف بوده و 79 درصد اقلامی است که هیچ تخفیفی به آنها تعلق نگرفته است.

زادبوم با بیان اینکه عمده اقلام مشمول موافقت‌نامه، شامل کالاهای اساسی و مورد نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: تنها صاحبان موافقت‌نامه اوراسیا به صورت علمی می‌توانند در این خصوص اظهار نظر کنند زیرا حتی در کدهای اچ. اس نیز میان ایران و کشورهای دیگر تفاوت وجود دارد و این یکی از مواردی است که تحلیل را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان اینکه کدهای اچ اس 6 رقم جهانی دارند،  تصریح کرد: کدهای ما هشت رقمی تعریف شده‌اند این در حالی است که برای روسیه 10 رقم و حتی برای کشوری مانند ترکیه به 12 رقم نیز می‌رسد.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اینکه کدها بر اساس پیشرفت صنعتی تعریف می‌شوند و هر چه تنوع تولید در سطح ملی بیشتر باشد ارقام بزرگ‌تر می‌شوند، خاطرنشان کرد: در صورت گسترش تجارت با اوراسیا پیشنهاد این است که ایران نیز به سمت تعیین کدهای 10 رقمی برود تا در اعلام و تحلیل آمار با کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با تفاوت و مشکلات محاسباتی مواجه نشویم.

به گفته وی، در ارائه آمار سازمان توسعه تجارت و نهادهای دیگر تفاوت و تضادی نیست بلکه تحلیل ها موجب ارائه ارقام متنوع می‌شود.

افزایش 63 درصدی مبادلات تجارت با اوراسیا بعد از امضای موافقت‌نامه

زادبوم یکی دیگر از مشکلات تفاوت آمار مبادلات تجاری با اتحادیه اقتصادی اوراسیا را اعلام محاسبات دو نهاد سازمان توسعه تجارت و گمرک ایران دانست و گفت: گمرک آمار کل تجارت با روسیه یا کشورهای عضو این اتحادیه را اعلام می‌کند در حالی که این عدد با مبادلات اقلام ذکر شده در موافقت‌نامه تفاوت هایی دارد زیرا دو محاسبه جداگانه انجام می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حجم مبادلات تجاری کل از عدد اقلام موافقت‌نامه اوراسیا باید تفکیک شود، تصریح کرد: 500 کالا مربوط به ایران و 360 کالا برای اوراسیا در موافقت‌نامه ذکر شده که برای بررسی و تجارت با روسیه باید به صورت جداگانه در آمار مورد توجه قرار بگیرند زیرا تفاوت در اعلام آمار موجب می شود که عده ای تضاد در آمار را برداشت کنند.

رییس کل سازمان توسعه تجارت با اشاره به اعلام افزایش 63 درصدی تجارت با اوراسیا،  خاطرنشان کرد: این عدد در خصوص اقلام موافقت‌نامه با پنج کشور روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان و بلاروس بود که از سوی سازمان توسعه تجارت محاسبه و اعلام شد.


http://www.banounews.ir/fa/News/379069/تامین-منافع-اقتصادی-و-سیاسی-از-طریق-همکاری-با-اتحادیه-اوراسیا
بستن   چاپ