آریا بانو
ارتباط سندرم التهابی چند سیستمی با کرونا
جمعه 24 مرداد 1399 - 17:39:50
آریا بانو - ایسنا / محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران می‌گویند: عوامل ایجادکننده سندرم التهابی چندسیستمی ناشناخته است اما بسیاری از کودکان مبتلا به این اختلال، یا مبتلا به کرونا بوده‌اند یا در معرض یک فرد مشکوک یا تایید شده به این ویروس قرار گرفته بودند. والدین و ارائه‌دهندگان خدمات سلامتی باید نسبت به علائم این سندرم و علائم هشدار اورژانسی حساس باشند.
 محققان موسسه ملی تحقیقات سلامت و دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی شواهد موجود به این سوال پاسخ داده‌اند که "سندرم التهابی چندسیستمی در کودکان چیست و چه کسانی در معرض خطر آن هستند؟"
آن‌ها می‌گویند: در می سال 2020، محققانی از لندن، ویژگی‌های بالینی و آزمایشگاهی هشت کودک مبتلا به شوک بیش از حد التهابی را گزارش کردند که همگی از نظر کووید-19 مثبت بودند.
مشخصات بالینی این موارد، مشابه با سندرم شوک سمی، بیماری کاوازاکی و سندرم شوک بیماری کاوازاکی از جمله تب، شوک و بثورات متغیر، التهاب ملتحمه، تورم اندام‌ها و علائم دستگاه گوارشی بود.
سندرم التهاب چندسیستمی در کودکان، شرایطی است که ممکن است قسمت‌های مختلف بدن از جمله قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها، مغز، پوست، چشم‌ها و دستگاه گوارش را دچار التهاب کند.
عوامل ایجادکننده این سندرم ناشناخته است با این حال، بسیاری از کودکان مبتلا به این سندرم، مبتلا به کووید-19 نیز بوده‌اند، یا در اطرافیان خود، افراد مبتلا به این ویروس را داشته‌اند.
علائم هشدار اورژانسی در این سندرم به صورت مشکل در تنفس، درد یا فشار پایدار در قفسه سینه، سرگیجه، عدم توانایی در بیدار شدن یا بیدار ماندن، گونه‌های مایل به رنگ آبی و درد شدید تعریف شده است.
تعریف موارد مبتلا به سندرم التهابی چندسیستمی بر اساس گزارش مرکز مدیریت و کنترل بیماری‌ها در حال حاضر شامل موارد زیر است:
1- فرد با سن کمتر از 21 سال با علائمی همچون تب، شواهد آزمایشگاهی، التهاب و شواهد بیماری بالینی شدید که نیاز به بستری شدن دارد، همراه با درگیری چند اندام (بیشتر از دو عضو) قلبی، کلیوی، تنفسی، خون، دستگاه گوارش، پوستی یا عصبی.
2- هیچ تشخیص احتمالی جایگزین وجود نداشته باشد.
3- فرد از نظر ابتلا به کووید-19 مثبت باشد یا در معرض یک مورد مشکوک یا تایید شده کووید-19 در طی چهار هفته قبل از شروع علائم قرار گرفته باشد.
بر اساس شواهد موجود، این سندرم می‌تواند جدی و حتی کشنده باشد، اما بیشتر کودکانی که به این بیماری مبتلا شده‌اند با مراقبت‌های پزشکی بهبود یافته‌اند.
بر اساس اعلام مرکز مدیریت و پیشگیری از بیماری‌ها، همه کودکان علائم یکسانی ندارند و علائم این سندرم شامل تب، درد شکم، استفراغ، اسهال، گردن درد، کهیر، چشم‌های پرخون و احساس خستگی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/378764/ارتباط-سندرم-التهابی-چند-سیستمی-با-کرونا
بستن   چاپ