آریا بانو
اهدای پلاسمای خون بیمار کرونایی را از کما خارج کرد
پنجشنبه 23 مرداد 1399 - 21:34:16
آریا بانو - باشگاه خبرنگاران / مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی گفت: یکی از مبتلایان به بیماری کرونا با دریافت پلاسمای خون یکی از بهبودیافتگان کرونا توانست از کما خارج شود.
مجید عبداللهی، مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی در خصوص وضعیت خراسان رضوی در زمینه اهداکنندگان پلاسمای خون افراد بهبودیافته از بیماری کرونا گفت: حدود 230 و 240 واحد پلاسما از بهبودیافتگان کرونا دریافت کرده‌ایم که 90 درصد آن را در اختیار بیمارستان‌ها قرار داده‌ایم.
وی افزود: آماری که ما دریافت می‌کنیم یک فرم «الف» و یک فرم «ب» دارد، در فرم «الف» بیمارستان‌ها از ما برای دریافت پلاسمای خون درخواست می‌کنند و در فرم «ب» زمانی که درمان انجام شد، فرم در خصوص اینکه وضعیت بیمار چه شد پر می‌شود، از همین‌رو بر اساس گزارشاتی که از بیمارستان گرفته‌ایم، نتیجه مطلوبی را در این زمینه دریافت کرده‌ایم و مشخص شد کسانی که پلاسما دریافت کرده بودند، از بیماری کووید 19 بهبود پیدا کرده‌اند.
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی ادامه داد: یکی از مبتلایان به این بیماری در تاریخ 13 تیرماه در بیمارستان امام رضا (ع) بستری شده و به‌مدت 14 روز در کما بود با دریافت پلاسمای خون از یکی از بهبودیافتگان کرونا توانست بر بیماری غلبه کند.
عبداللهی با بیان اینکه همه بهبودیافتگان شرایط اهدای پلاسمای خون را با تشخیص پزشک مربوطه دارند، بیان کرد: بهبودیافتگان کرونا 28 روز بعد از بهبودی می‌توانند اقدام به اهدای پلاسمای خون کنند، زیرا در این زمان خون بیشترین سطح آنتی‌بادی را دارد، همچنین این کار را در ماه بعد هم می‌توانند انجام دهند، هرچند که سطح آنتی‌بادی خون کاهش پیدا می‌کند.
وی با اشاره به فرا رسیدن ایام محرم و صفر تصریح کرد: در ایام محرم و صفر ما طرح «نذر خون حسینی» را داریم، از همین‌رو از افرادی که از بیماری کرونا بهبود پیدا کرده‌اند، تقاضا داریم به شکرانه سلامت خود به پایگاه‌های خون در سطح استان مراجعه کنند و پلاسمای خون خود را اهدا کنند.
مدیرکل سازمان انتقال خون خراسان رضوی تاکید کرد: اهداکنندگان می‌توانند برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در ایام محرم و صفر، در پایگاه‌های خون، عمل نوبت‌دهی را به‌صورت اینترنتی انجام دهند.

http://www.banounews.ir/fa/News/378317/اهدای-پلاسمای-خون-بیمار-کرونایی-را-از-کما-خارج-کرد
بستن   چاپ