آریا بانو
خانه‌های اوست؛ شگفت‌ انگیزترین ساختمان ‌ها در تمام انگلیس!
پنجشنبه 23 مرداد 1399 - 9:38:35 AM
آریا بانو - لست سکند / این روزها لندن را به برج‌های پسامدرن فلزی و شیشه‌ای‌اش می‌شناسند و مناطق روستایی دنج انگلیس نیز مردم را به یاد خانه‌های الواری و کلبه‌های کاه‌گلی می‌اندازند، ولی یک نوع معماری دیگر نیز در حومه پایتخت بریتانیا فراوان دیده می‌شود که شگفت‌انگیزی آن دست‌کمی از دیگر سازه‌های شهری و روستایی ندارد. خانه‌های اوست سازه‌هایی بزرگ و استوانه‌ای هستند که تماماً با آجر ساخته می‌شوند. آن‌ها خیره‌کننده‌ترین ساختمان‌های انگلیس به شمار می‌روند و تاریخچه بسیار جذابی نیز دارند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد این خانه‌های عجیب بیشتر بدانیم، پس همراهان باشید!
خانه اوست چیست؟
خانه اوست نوعی خانه کشاورزی منحصربه‌فرد است؛ و دلیل این بی‌نظیر بودن فقط شکل آن نیست. این ساختمان‌ها که تاریخشان به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد، به‌عنوان کوره مورد استفاده قرار می‌‌گرفتند (اوست در انگلیسی کهن به معنای کوره می‌باشد) تا رازک‌های رسیده‌ای را که هزاران رازک‌چین (یا رازک‌کار) در ماه سپتامبر (شهریور) برای تولید نوشیدنی مالت برداشت می‌کردند در آن خشک کنند.
این کوره‌های سربرکشیده هرکدام کفشان یک تنور داشتند که گرما را به طبقه خشک‌کن بالایی می‌فرستاد و رازک‌ها به‌صورت یک لایه 75 سانتی‌متری صاف کف این طبقه پخش می‌شدند. روی پشت‌بام نیز (که گاه مخروطی و گاه هرمی ساخته می‌شد) یک دریچه سفید و پوشیده مجهز به یک پره بادی وجود داشت که به خروج هوای شرجی کمک می‌کرد. خشک شدن هر سری رازک هفت تا هشت ساعت طول می‌کشید.
این کوره‌ها که معمولاً خوشه خوشه ساخته می‌شدند را بیشتر در کنار ساختمان‌های مربعی و معمولی‌تر می‌ساختند تا پس از خشک شدن رازک ها، آن‌ها را برای خنک شدن، فشرده‌سازی و بسته‌بندی به این ساختمان‌ها منتقل کنند.

آریا بانو

اکنون کاربردشان چیست؟
چیزی حدود 150 سال پیش یا بیشتر، تقریباً 5000 خانه اوست در سرتاسر پادشاهی متحده بریتانیا وجود داشت، ولی با مدرنیزه شدن صنعت تولید نوشیدنی مالت، دیگر معمولاً این ساختمان‌ها را برای کاربرد اصلی‌شان مورد استفاده قرار نمی‌دهند.
بااینکه برداشت رازک‌ها اکنون مکانیزه شده است و دیگر خشک‌کردن و بسته‌بندی آن‌ها به روش پیشین از نظر اقتصادی به‌صرفه نیست، ولی مزرعه‌ای به نام مزرعه لیتِل اِسکاتنی Little Scotney که در استان کِنت انگلیس واقع شده است و تحت مالکیت سازمان اعتماد ملی این کشور می‌باشد، یکی از اندک مزرعه‌های فعال رازک است که امروزه روش سنتی را پیش گرفته است. یک کشاورز رازک ساکن در مزرعه آن را مدیریت می‌کند و با نظارت او هرسال در ماه سپتامبر، رازک ها برداشت شده، برگ‌ها و ریشه‌هایشان با ماشین‌آلات دیزلی مربوط به دهه 50 میلادی پاک شده و سپس در یک خانه اوست به روش قدیمی خشک می‌شوند.

آریا بانو

یک خانه اوست حیرت‌انگیز نیز در محله اِسپینینگفیلدز شهر منچستر هنوز پابرجاست که البته آن را به یک کافه - رستوران به‌روز (به نام خانه اوست) تبدیل کرده‌اند که نوشیدنی مالت و چند خوراک خوشمزه سرو می‌کند. پشت‌بام هرمی آن را با چراغ‌های درخشان آراسته‌اند، ولی سنتی بودن ساختمان را هنوز به‌وضوح می‌توان حس کرد.

آریا بانو

امروزه، بیشتر خانه‌های اوست یا مانند این کافه - رستوران در منچستر به محل کسب‌وکار تبدیل شده‌اند؛ یا جاذبه گردشگری هستند، مانند پارک خانوادگی هاپ فارم در شهر کنت یا خانه باغ گرِیت دیکستِر در ساسِکس؛ و یا برای سکونت شخصی بازسازی شده‌اند که گاه به‌عنوان کلبه تفریحی برای تعطیلات اجاره داده می‌شوند.

آریا بانو

رویکردی مدرن از جنس خانه اوست
خانه اوست علی‌رغم بی‌استفاده بودنش از نظر صنعتی، سازه بسیار استوار و شگفت‌انگیزی است که به معماران مدرن الهام می‌بخشد. در سال 2019، استودیوی معماری اِی‌سی‌اِم‌ای ACME واقع در شهر لندن، یک نسخه مسکونی عالی قرن بیست و یکمی از خانه اوست را طراحی کرد. این پروژه که بامپِرز اوست نام داشت در شهر کِنت ساخته شد و دربرگیرنده چهار برج است که سرتاسرشان با کاشی‌های سفالی رنگ پوشیده شده است تا ظاهری شبیه به آجرهای سنتی داشته باشد.
پشت‌بام هر یک از این برج‌ها مخروطی است، ولی به‌جای دریچه تهویه، پنجره سقفی برایش در نظر گرفته‌اند. همچنین برخلاف خانه‌های اوست، در این طراحی مدرن برج‌ها روبروی یکدیگر و در کنار یک ساختمان مربعی شکل واقع نشده‌اند و در عوض دور یک محوطه گرد ساخته شده‌اند.

آریا بانو


http://www.banounews.ir/fa/News/377936/خانه‌های-اوست؛-شگفت‌-انگیزترین-ساختمان-‌ها-در-تمام-انگلیس!
بستن   چاپ