آریا بانو
مدرس خیابانی، مدیری از جنس صنعت و بازرگانی
چهارشنبه 22 مرداد 1399 - 9:07:30 AM
آریا بانو- از «حسین مدرس خیابانی» به عنوان مدیری توانمند، جوان، پرکار و سلامت یاد می شود. فردی که به گفته محمود واعظی رئیس دفتر رییس جمهوری هم در بخش بازرگانی و هم صنعت فعالیت کرده است و زمانی که به عنوان سرپرست وزارت صنعت فعالیت خود را آغاز کرد با انگیزه و انرژی بالا به مشکلات این وزارتخانه رسیدگی کرد.

حسین مدرس خیابانی متولد 1347 تهران و دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است.

وی حدود 17 سال در وزارت بازرگانی سابق در مسوولیت‌هایی چون قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی، مدیرکل تامین و توزیع کالا، مدیرکل دفتر تنظیم بازار، هیات مدیره شرکت بازرگانی دولتی ایران و همچنین نزدیک به 10 سال به عنوان مدیرعاملی و عضو هیات مدیره چند واحد تولیدی و صنعتی از جمله شرکت‌های سیمان زنجان، سیمان فیروزکوه، مجتمع فولاد خراسان، موتور سازان (تراکتورسازی ایران)، سیمان مازندران، سیمان غرب و شرکت توسعه صادرات را در کارنامه خود دارد.

وی که 22 اردیبهشت ماه امسال و پس از برکناری "رضا رحمانی" وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت، طی حکمی از طرف حسن روحانی به عنوان سرپرست این وزارتخانه گمارده شد، دارای سوابق تحصیلی کارشناسی مهندسی مواد و متالوژی، کارشناس ارشد مهندسی صنایع و دوره دکترای مدیریت استراتژیک است و از جمله دیگر سوابق اجرایی وی می توان به مدیرعاملی شرکت فولاد خوزستان، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره شرکت هلدینگ سرمایه‌گذاری مهر اقتصاد ایرانیان، رئیس هیات‌مدیره گروه تراکتورسازی ایران و نایب‌رئیس هیات مدیره گروه توسعه معادن روی ایران اشاره کرد.

فردی که رئیس دفتر رئیس جمهوری از وی به عنوان مدیری متدین، انقلابی، دست پاک و متخصص یاد می‌کند و می‌گوید: «مدرس خیابانی در سه ماه گذشته در وزارت صنعت عملکرد خوبی داشته و گزارش‌هایی که از بخش‌ها و صنایع مختلف از استان‌ها دریافت کرده‌ایم رضایتمندی خوبی بوجود آمده است.»

مدیری که معتقد به نشاندن "جهش تولید" بر سر سفره های مردم با توسعه اشتغال است.

راهکارهای تحقق شعار سال

مدرس خیابانی پیشتر در گفت وگو با ایرنا چهار راهکار اساسی خود برای تحقق شعار سال را استفاده از ظرفیت‌های خالی، تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، راه اندازی واحدهای تعطیل و غیر فعال صنعتی و معدنی و دستیابی به فناوری‌های نوین برشمرده بود و در تلاشی مثال زدنی طی هشت هفته در قالب پویش «تولید- تداوم- امید» 38 طرح با 20 هزار میلیارد تومان اعتبار و اشتغال‌زایی مستقیم برای بیش از 6 هزار نفر را به بهره‌برداری رسانید.

وی سه برنامه اصلی امسال وزارتخانه را علاوه بر تحقق جهش تولید، تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های نیمه‌تمام، توسعه صادرات و کنترل واردات و مدیریت و تنظیم بازار عنوان می کند و می گوید: یکی از مهمترین برنامه امسال وزارت صنعت، توسعه بومی‌سازی و داخلی‌سازی است و تحقق سه میلیارد و 200 میلیون دلار داخلی‌سازی و کاهش ارزبری برای امسال تدوین و به دستگاه‌ها و شرکت‌ها ابلاغ شده است.

تاکید بر توسعه تجارت خارجی

مدرس خیابانی، با اشاره به رکود حاکم بر بازار داخل و کاهش درآمدهای مردم، معتقد است: جهش تولید که در راس برنامه های امسال قرار گرفته، باید در یک جا مصرف شود، آنچه مسلم است بازار داخل نمی تواند همه افزایش تولید را جذب کند و باید راه را برای صادرات هموار کرد.

به گفته وی، اکنون بیش از 90 درصد مرزهای تجاری کشور فعال کشور باز شده و تجارت به روال عادی برگشته و امید می‌رود صادرات نیز به روال قبل بازگردد، زیرا اکنون که جمهوری اسلامی در سطح بین الملل از طریق تحریم‌ها محدود شده، نقطه قوت ما تجارت مرزی با همسایگان خواهد بود.

مدرس خیابانی خاطرنشان کرد: با اجرایی شدن توافق نامه تجاری با اتحادیه اوراسیا، همچنین انجام مذاکراتی برای اجرای توافق نامه تجاری با افغانستان و پاکستان، به دنبال افزایش صادرات به کشورهای همسایه و منطقه هستیم و با توسعه زیرساخت های تجاری مثل پایانه های صادراتی، تکمیل ناوگان حمل و نقل و اتصال ریل ها به امر صادرات کمک خواهد شد.

اعلام حمایت اتحادیه‌ها و بخش‌های خصوصی و اتاق‌های بازرگانی و اصناف

برخی معتقدند این وزارتخانه با اهمیت در چند سال گذشته چهار وزیر به خود دیده که موضوعی ناخوشایند است، بنابراین بهتر است گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری در روز چهارشنبه به اتفاق آرا حکم قطعی خود را دریافت کند، زیرا اگر وزارتخانه هرچه سریعتر تعیین تکلیف شود، به نفع مجموعه بازار، تجارت و بخش صنعت و معدن کشور خواهد بود.

در این پیوند، مجمع کارآفرینان ایران و انجمن‌های تولیدکننده در نامه‌ای به سران قوا ضمن حمایت خود از «حسین مدرس خیابانی» گزینه پیشنهادی رئیس جمهوری برای تصدی وزارت صنعت، معدن و تجارت، اعلام کردند: حضور مدرس خیابانی به عنوان سرپرست وزارتخانه هرچند در مقطعی کوتاه، موجب شکل‌گیری تحول بی‌نظیر در روند حمایت از صنایع مولد کشور شده است.

همچنین هیات مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت ایران معتقد است: وزیر پیشنهادی وزارت صنعت با وجود جوانی، تخصص و توانمندی لازم برای اداره چنین وزارتخانه ای با ابعاد کلان مسوولیتی را داشته و در سه ماه گذشته در مسند سرپرستی و پیش از آن نیز در مسند قائم مقام تجارت ثابت کرده شهامت و جسارت پذیرش این مسوولیت خطیر در این زمان حساس را داراست.

رییس خانه معدن ایران نیز معتقد است: انتخاب مدرس خیابانی برای وزارت صنعت، معدن و تجارت کارشناسانه است و در واقع مدیری تشکل‌گرا محسوب می‌شود.

همچنین، نائب رییس دوم اتاق اصناف ایران می گوید: خروج از وضعیت نامطلوب کنونی و سیر به سمت شکوفایی و تحقق جهش تولید مورد نظر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، نیازمند شناختی دقیق و علمی از مشکلات و امکانات موجود است که مدرس خیابانی با توجه به سابقه مدیریتی خود به این حوزه اشراف کامل دارد و در همین دوره کوتاه سرپرستی منشا خدمات بسیار برای صنعت، معدن و تجارت کشور بوده‌اند و برای اصناف تداعی‌کننده تجارب غنی، رویکرد نظام‌مند، عملکرد مثبت و دریک عبارت جمع تعهد و تخصص است.

"مجیدرضا حریری" رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و چین با بیان اینکه جایگاه محکم این وزارتخانه به دلیل موازی‌کاری برخی نهادهای دیگر و پیگیری تفکیک وزارت بازرگانی دچار تزلزل شده است، خاطرنشان کرد: مدرس خیابانی می تواند این اقتدار را به وزارت صنعت، معدن و تجارت بازگرداند و در حوزه تولید، تجارت و مبادلات بین‌المللی ساز و کار جدیدی را ایجاد کند.

نمایندگان مجلس چه گفتند؟

در این میان برخی نمایندگان خانه ملت نیز به تمجید از عملکرد مدرس خیابانی در سه ماه گذشته پرداختند و عملکردش را قابل قبول توصیف کردند.

"ولی اسماعیلی" نماینده مردم گرمی و دشت مغان، با بیان اینکه مدرس خیابانی به زیرمجموعه‌های گسترده وزارت صنعت در سه حوزه، صنعت، معدن و تجارت اشراف دارد، تصریح کرد: اگر فرد جدیدی بیاید تا بخواهد از وزارتخانه و مسائل آن شناخت پیدا کند، باتوجه به در پیش بودن انتخابات ریاست‌جمهوری در کمتر از یکسال آینده، عملا تولیدکنندگان و صنایع و سرمایه‌گذاران آسیب می‌بینند.

نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس،  اقدامات مدرس خیابانی در ماه‌های اخیر در همکاری با وزارت بهداشت برای تولید محصولات بهداشتی مورد نیاز مردم را موفق ارزیابی کرد و افزود: با وجود جمعیت بالای 80 میلیون نفری که همه مصرف کننده لوازم بهداشتی در شرایط شیوع کرونا هستند،  این محصولات تامین شده که این امر نشان دهنده توانایی مدیریتی بالای مدرس خیابانی است.

"علی اکبر کریمی" نماینده اراک، کمیجان و خنداب در مجلس شورای اسلامی می گوید: مدرس خیابانی نسبت به سایر وزرای پیشین وزارت صنعت، معدن و تجارت از عملکرد بهتری برخوردار بوده و همین سبب ارجحیت او به سایر گزینه‌ها می‌شود تا از هم اکنون آینده موفقی برای او در این وزارتخانه پیش بینی کرد.

"مصطفی طاهری" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، درباره نقاط قوت وزیر پیشنهادی وزیر پیشنهادی وزارت صمت اظهار کرد: در اهداف و برنامه‌هایی که مدرس ‌خیابانی به کمیسیون صنایع مجلس ارائه داد، نقاط قوت زیادی وجود دارد و وقتی به کارنامه حرفه‌ای او هم توجه کنیم نمره بدی نمی‌گیرد.

 وی، مدرس خیابانی را شخصی پر تلاش، شجاع و اهل ریسک توصیف کرد.

حجت الاسلام "محمدرضا میرتاج الدینی"، نائب رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس نیز معتقد است: با توجه به توانمندی که از مدرس خیابانی سراغ داریم، تصور می کنم وی به خوبی می تواند این وزارتخانه و زیر مجموعه های این بخش مهم اقتصادی را مدیریت کند و در آینده نزدیک شاهد رفع بسیاری از چالش های موجود خواهیم بود.

وی گفت: طی ماه های گذشته شاهد آشفتگی در بازار خودرو و اعتراضات مردم مبنی بر موفق نشدن برای ثبت نام اینترنتی خودرو بودیم اما با حضور مدرس خیابانی ثبت نام ها ساماندهی شد و هم اکنون هر فردی که متقاضی خودرو باشد، می تواند در سایت فروش خودرو ثبت نام کند.

«حسن لطفی» عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نیز اظهار داشت: حسین مدرس‌خیابانی نیروی وزارت صنعت و قائم‌مقام معاونت بازرگانی داخلی، مدیرکل برنامه‌ریزی وزارت بازرگانی بوده و عملکرد مثبتی در این وزارتخانه از خود ارائه کرده و با توجه به سابقه بسیار خوب و تجربه کافی که در حوزه صنعت، معدن و تجارت گزینه مناسبی برای این سمت است و با اقبال نمایندگان مواجه می‌شود.

"حجت الله فیروزی"، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز گفت: عملکرد «حسین مدرس خیابانی» در حدود سه ماه سرپرستی وزارت صمت رضایت‌بخش بوده و این امر در کنار گام‌هایی که برای برطرف کردن بعضی از مشکلات برداشته، برای وی امتیاز محسوب می‌شود.

"الله وردی دهقانی" عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، اقدامات وزیر پیشنهادی صنعت در ماه‌های اخیر را مثبت ارزیابی کرد و افزود: «مدرس‌خیابانی» رویکرد خوبی در بخش معدن و صنایع معدنی و همچنین کنترل واردات کالاهای‌ غیرضروری و نیز پرکردن ظرفیت‌های خالی تولید دارد.


http://www.banounews.ir/fa/News/377047/مدرس-خیابانی،-مدیری-از-جنس-صنعت-و-بازرگانی
بستن   چاپ