آریا بانو
«جایی برای فرشته‌ها نیست» حالتان را خوب می‌کند
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 13:30:39
آریا بانو - ایرنا / این مستند درباره تیم ملی هاکی زنان است و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است از جمله مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی مورد توجه کارگردان بوده است.
چند سالی است که مشکلات و چالش‌های زنان در عرصه ورزش و زنان ورزشکار حرفه‌ای مورد توجه عموم مردم، رسانه‌ها و فیلمسازان قرار گرفته است. فیلم «جایی برای فرشته‌ها نیست» نیز از جمله این فیلم‌ها است.
این مستند درباره تیم ملی هاکی زنان است و برخی از مشکلاتی که این تیم با آن مواجه است از جمله مشکلات مالی، عدم توجه به این نوع بازی مورد توجه کارگردان بوده است.
زنانی که مبارزه می‌کنند
مستند «جایی برای فرشته‌ها نیست» آخرین ساخته سام کلانتری ابتدا روی پرده سینماهای هنر و تجربه اکران شد و اکنون در سینمای آنلاین قابل دسترس است. این فیلم درباره دختران تیم ملی اسکیت هاکی است. ورزشی که در ایران به آن توجه آن چنانی نمی‌شود و با توجه به مشکلات زنان درجامعه ما ورزشکاران زن این حوزه با مشکالاتی دو چندان روبه‌رو هستند.
مشکلات زنان ورزشکار ایرانی پیچیدگی مختص به جغرافیای ما را دارد. زنانی که برای رفتن به مسابقات باید موانع زیادی روبه‌رو شوند. خانواده‌ها، دستگاه ورزش که پولی به آن‌ها اختصاص نمی‌دهد و عدم توجه به جدیت آنها اما این ورزشکاران کم نمی‌آورند و با جمع کردن هزینه و غلبه بر همه این موانع به مسابقات آسیایی می‌روند تا قدرتمندترین تیم‌های آسیا مبارزه کنند.
خود کارگردان درمورد اینکه چرا باید این فیلم را دید پیشتر گفته بود: «طبیعتا هر فیلمسازی علاقه‌مند است که فیلمش دیده شود اما اینکه چرا من این فیلم را پیشنهاد می‌دهم به این دلیل است که احساس می‌کنم در فضای فعلی و جامعه‌ای که الان در آن زندگی می‌کنیم که هزار و یک دلیل از جمله همین بیماری کرونا باعث شده تا حال خوب مخصوصا میان جامعه خانم‌ها و دختران کم شود، این فیلم یک اثر امیدبخش و روحیه‌دهنده است و فکر می‌کنم می‌تواند حال بیننده را خوب کند.»

آریا بانو

درباره کارگردان
سام کلانتری مستندسازی است که عکاسی حرفه‌ای را هم‌زمان با ورود به دانشگاه آغاز کرد. کلانتری که در دوران تحصیل در رشته مهندسی عمران، در کلاس‌های آزاد کارگردانی نیز شرکت می‌کرد، در سال 1379، با پایان دانشگاه و ساخت اولین فیلم کوتاهش، «تمنای مجهول»، وارد عرصه سینمای حرفه‌ای شد.
ازجمله کارهای او می‌توان به گاراژ888 مجموعه‌ای نمایشی محصول سال 1395–1394 در 10 قسمت به کارگردانی سام کلانتری و تهیه‌کنندگی سامان مقدم اشاره کرد. فصل اول این مجموعه پس از یک سال پژوهش درباره اَبَرخودروهای جهان با همکاری شرکت «تنجرین» تولید شده است. در این برنامه هنرمندانی چون؛ فرهاد آییش، رؤیا تیموریان، رامین حیدری فاروقی، مصطفی زمانی، مسعود رایگان، شقایق دهقان، مائده طهماسبی، مهراب قاسمخانی، رضا ناجی، رؤیا نونهالی و … به تست فنی اتومبیل‌ها می‌پردازند و اجرای برنامه را نیز علی قربانزاده بر عهده دارد.
از دیگر آثار این مستندساز، فیلم «مانکن‌های قلعه حسن خان» است که علاوه بر شرکت در فستیوال‌های معتبر بین‌المللی توانست جایزه بهترین کارگردانی مستند را از جشن سینمای ایران برای این کارگردان به داشته باشد. این فیلم توانست علاوه بر جایزه مذکور، جوایز بهترین فیلمبرداری، تدوین و صداگذاری را نیز به خود اختصاص دهد.
کلانتری همچنین چندین نمایشگاه عکس و ویدئو آرت در ایران و دوبی برگزار کرده‌است. از نمایشگاه‌های او در این دوران می‌توان به «تن‌ها»، «کاتالپسی»، «پیله»، «یک تکه زندگی» و «خاک می‌خندد» در تهران و «ایمپرس گالری دبی» اشاره کرد.

http://www.banounews.ir/fa/News/376480/«جایی-برای-فرشته‌ها-نیست»-حالتان-را-خوب-می‌کند
بستن   چاپ