آریا بانو
4 ویژگی مدیران زن موفق
سه شنبه 21 مرداد 1399 - 9:20:34 AM
آریا بانو - خراسان / وقتی صحبت از مدیریت یک گروه می‌شود، آیا جنسیت اهمیت دارد؟ آیا بین زنان و مردانی که توانایی مدیریت دارند، تفاوتی وجود دارد؟ اگر این‌طور باشد، خصوصیات منحصر به فرد یک مدیر زن چیست که مؤثرترین مدیران زن آن را در اختیار دارند و آیا این خصوصیات مختص زنان است؟
مروری بر نتایج مطالعه کالیپر
در سال 2005 به مدت یک سال مطالعه‌ای درباره خصوصیات یک مدیر زن موفق توسط شرکت مشاوره مدیریت کالیپر در شهر پرینستون ایالت نیوجرسی و سازمان پیشبرد حقوق زنان در لندن صورت گرفت. این دو سازمان ویژگی‌هایی را مشخص کردند که وقتی صحبت از خصوصیات مدیر می‌شود، مدیران زن را از مدیران مرد متمایز می‌کند. این مطالعات نشان می‌دهد که مدیران زن قاطع‌تر و متقاعدکننده‌تر هستند، ضرورت انجام کارها در آن‌ها قوی‌تر است و نسبت به مدیران مرد بیشتر خود را به مخاطره می‌اندازند. همچنین، مدیران زن از همدلی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار و در مهارت‌های بین فردی نسبت به همتایان مرد خود قوی‌تر هستند، به طوری که به آن‌ها این امکان را می‌دهد که موقعیت‌ها را دقیقاً درک و از همه سو اطلاعات کسب کنند. 
4 ویژگی مدیران زن موفق
یافته‌های مطالعه کالیپر در چهار جمله خاص در باره ویژگی‌های یک مدیر زن موفق خلاصه می‌شود: 1- مدیران زن از همتایان مرد خود متقاعد کننده‌تر هستند. 2- وقتی مدیران زن مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند از ناملایمات درس می‌گیرند و با این جمله که «من به شما نشان خواهم داد» به تلاش خود ادامه می‌دهند. 3- مدیران زن، شیوه رهبری فراگیر و تیمی را برای حل مسئله و تصمیم‌گیری نشان می‌دهند. 4- مدیران زن به احتمال زیاد قوانین را نادیده می گیرند و ریسک می‌کنند.
استرواکس بوک در کتاب خود با عنوان «ویژگی‌های منحصر به فرد زنان مدیر» درباره مشاغل 14 مدیر ارشد زن از جمله مگ ویتمن معاون و مدیرعامل شرکت eBay، بررسی کرده است که چه چیزی باعث موفقیت آن‌ها می شود؟ یافته‌های او بازتاب مطالعه کالیپر است از جمله تمایل به ابداع مجدد قوانین، توانایی فروش چشم اندازهایشان، عزم تبدیل چالش‌ها به فرصت‌ها و تمرکز روی فناوری پیشرفته در کنار روابط نزدیک با مشتری در دنیای تجارت.
نتیجه‌ این تحقیقات چیست؟
با توجه به این شواهد مبنی بر این‌که سبک مدیریت زنان در منصب قدرت نه تنها منحصر به فرد است بلکه احتمالاً با آن چه مردان عمل می‌کنند، در تضاد است، این سؤال به ذهن خطور می‌کند که آیا این ویژگی‌ها در بازار ارزش دارند؟ آیا این نوع مدیریت مورد استقبال جامعه و بخش دولتی و خصوصی قرار می‌گیرد؟ دکتر موسیمبی کانیورو، دبیرکل جهانی YWCA، می‌گوید که دیدگاه‌ها درباره مدیریت زنان در حال تغییر است و آن چه زنان ارائه می‌دهند ضروری است. نکته پایانی این‌که ویژگی‌هایی که زنان برای مدیریت خانواده‌ها و سازمان دهی کارمندان‌شان استفاده می‌کنند، مخصوص به خودشان و کاربردی است.
مترجم : پروانه موفقی منبع: ThoughtCo.com

http://www.banounews.ir/fa/News/376238/4-ویژگی-مدیران-زن-موفق
بستن   چاپ