آریا بانو
بلاتر: حمایت از میزبانی آفریقا از جام جهانی 2010 من را از ریاست فیفا کنار زد
دوشنبه 20 مرداد 1399 - 19:33:45
آریا بانو - ایرنا / «سپ بلاتر» ضمن اشاره به این موضوع که به اعتقاد وی قاره آفریقا دیگر به این زودی‌ها میزبانی جام جهانی را به دست نخواهد آورد، مدعی شد که حمایت وی از پیشنهاد این قاره برای میزبانی از تورنمنت سال 2010، به کنار گذاشته شدن وی از فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) منجر شده است.
رییس سوئیسی و اسبق فیفا بعد از 17 سال ریاست این نهاد، در دسامبر 2015 و در بحبوحه توفان فساد در این نهاد جهانی، از سمت خود برکنار شد اما وی معتقد است که نیروهای دیگری در برکناری وی نقش داشتند.
بلاتر که به عنوان «دوست آفریقا» شناخته می‌شد، برای اعطای حق میزبانی جام جهانی 2010 به این قاره، از پیشنهاد آنها حمایت کرد و در نهایت هم به برگزاری این تورنمنت بزرگ در آفریقای جنوبی منجر شد.
با این حال، وی احساس می‌کند که این حمایت موجب شده است که محبوبیت وی در بین کنفدراسیون‌های دیگری که مخالف اعطای حق میزبانی به این قاره بودند، از دست برود.
بلاتر در این باره گفت: بله، بله من هدف بودم چون جام جهانی را به آفریقا بردم اما خواستن توانستن است و ما این تورنمنت را به آفریقای جنوبی کشاندیم.
وی می‌گوید که فیفا دیگر به «آفریقا اعتماد و اطمینان ندارد» و سخت است که این قاره بتواند فیفا را متقاعد کرده و جام جهانی را به این قاره بازگرداند.
پیشنهاد مراکش برای برگزاری جام جهانی 2026 برابر پیشنهاد مشترک آمریکا، کانادا و مکزیک شکست خورد.
این پنجمین تلاش ناموفق مراکش برای کسب امتیاز میزبانی این تورنمنت است و باوجود اینکه قاره آفریقا بزرگ‌ترین بلوک رای‌دهنده بوده و بیشترین تعداد فدراسیون‌های عضو را دارد، آنها همواره شکست می‌خورند.
بلاتر افزود: دست کم تا زمانی که من زنده هستم هیچ جام جهانی در آفریقا برگزار نخواهد شد چون تمام کشورها می‌خواهند میزبان باشند و میزبانی جام جهانی 2026 به آمریکا داده شده است؛ آنها می‌توانستند در سال 2022 این امتیاز را کسب کنند اما داستان مداخله سیاسی فرانسه به وجود آمد و میزبانی به قطر رسید.
رییس اسبق فیفا در ادامه تاکید کرد: اما جام جهانی بعدی که کسب امتیاز میزبانی آن در دسترس است، جام جهانی 2030 بوده و این دوره یکصدمین سالروز نخستین جام جهانی در اروگوئه خواهد بود و آمریکای جنوبی نسبت به داشتن این امتیاز ابراز تمایل خواهد کرد. علاوه بر این، انگلیس هم می تواند این امتیاز را داشته باشد. در سوی دیگر، چین نیز قصد میزبانی از جام جهانی را دارد بنابراین رقبای زیادی وجود دارند. در حال حاضر، متقاعد کردن فیفا برای بازگرداندن جام جهانی به آفریقا سخت است و دلیل آن هم این است که به طور کلی اعتماد و اطمینان کافی به این قاره وجود ندارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/375877/بلاتر--حمایت-از-میزبانی-آفریقا-از-جام-جهانی-2010-من-را-از-ریاست-فیفا-کنار-زد
بستن   چاپ