با پلوپز ماسک‌هایتان را ضدعفونی کنید!
يکشنبه 19 مرداد 1399 - 10:28:23
آریا بانو - سیناپرس / در طول همه‌گیری بیماری کووید 19 تقاضای زیاد و البته کمبودهای جدی در تجهیزات محافظتی و پزشکی ایجادشده است و به همین دلیل باید به دنبال روش‌های خلاقانه‌ای برای ضدعفونی کردن این تجهیزات باشیم.
روش‌های مختلفی برای استریل کردن اشیا وجود دارد، اما از بسیاری از این روش‌ها نمی‌توان برای ضدعفونی کردن ماسک‌های تنفسی استفاده کرد زیرا بیشتر آن‌ها باعث از بین رفتن فیلتر تنفسی ماسک‌های N95 می‌شوند.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در کنار بسیاری از روش‌های سنتی، می‌توان از پلوپزهای برقی برای ضدعفونی کردن ماسک‌های تنفسی N95 استفاده کرد.
در فرایند ضدعفونی کردن ماسک‌ها باید به‌نوعی عمل کرد که کار آیی و قدرت تصفیه و مناسب و امکان تنفس در ماسک‌ها حفظ شود. به گفته پژوهشگران گرمای خشک می‌تواند روشی مؤثر برای تأمین هر سه معیار آلودگی، تصفیه و قابل‌استفاده بودن ارائه کند. روش ابداعی مبتنی بر پلوپز بدون نیاز به آماده‌سازی ویژه و یا باقی ماندن مواد شیمیایی در بافت ماسک بوده و تقریباً همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.
نتایج این مطالعه که در دانشگاه ایلی نویز انجام‌شده، نشان می‌دهد که قراردادن ماسک‌ها به مدت 50 دقیقه در یک محیط خشک و گرم مانند اجاق‌برقی یا پلوپز می‌تواند ماسک‌های N95 را کاملاً ضدعفونی کند.
ماسک‌های تنفسی N95 استاندارد، یکی از تجهیزات محافظ شخصی بسیار مؤثر است که از افراد در برابر قطرات و ذرات موجود در هوا محافظت می‌کند. به گفته محققان، در فرایند ضدعفونی کردن ماسک‌ها باید به‌نوعی عمل کرد که کار آیی و قدرت تصفیه و مناسب و امکان تنفس در ماسک‌ها حفظ شود.
به گفته پژوهشگران گرمای خشک می‌تواند روشی مؤثر برای تأمین هر سه معیار آلودگی، تصفیه و قابل‌استفاده بودن ارائه کند. این روش ابداعی بدون نیاز به آماده‌سازی ویژه و یا باقی ماندن مواد شیمیایی در بافت ماسک بوده و تقریباً همه افراد می‌توانند از آن استفاده کنند.
در این مطالعات، محققان تصمیم گرفتند یک پلوپز را آزمایش کنند، ماسک‌های تنفسی در این آزمایش به مدت 50 دقیقه در دمای حدود 100 درجه سانتی‌گراد نگهداری شده و سپس میزان آلودگی‌های ماسک‌ها را از داخل و خارج و با توجه ویژه به چهار نوع مختلف ویروس ازجمله ویروس کرونا مورد ارزیابی قراردادند. نتایج به‌دست‌آمده نشان می‌دهد این روش بسیار کارآمدتر از روش ضدعفونی کردن با امواج ماورا بنفش است.
پژوهشگران در آزمایش بعدی به بررسی فیلترهای دستگاه تنفسی ماسک‌های N95 پرداخته و ذرات آن را اندازه‌گیری کردند. نتایج به‌دست‌آمده حاکی از این بود که ماسک‌های ضدعفونی شده با پلوپز بیش از 95 درصد از ظرفیت تصفیه و همچنین تناسب خود را حفظ کرده‌اند.
محققان خاطرنشان می‌کنند که محیط موردنیاز برای این نوع ضدعفونی باید گرم و خشک بوده و حتماً باید یک حوله کوچک در کف پلوپز قرارداد تا از تماس مستقیم حرارت با ماسک‌ها جلوگیری کند. در خاتمه باید اذعان داشت که این روش علاوه بر کارآئی های فوق، بسیار ارزان و مقرون‌به‌صرفه است.
شرح کامل این پژوهش و نتایج به‌دست‌آمده از آن در آخرین شماره مجله Environmental Science and Technology Letters منتشرشده و در اختیار پژوهشگران قرار دارد.

بستن   چاپ