آریا بانو
رودستی که صدام از فرماندهان نظامی ایران خورد
پنجشنبه 16 مرداد 1399 - 23:30:57
آریا بانو - سردار نائینی مسئول تبلیغات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس، نحوه اعلام خبر آزادسازی مهران و رودستی که به صدام زدند را روایت کرده است.

سردار سرتیپ دوم پاسدار علی‌محمد نائینی رئیس مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس سپاه و مسئول تبلیغات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس خاطره ای درباره یک کار خبری در دفاع مقدس تعریف کرد.
سردار نائینی می گوید: وقتی نیروهای ایران 19 تیرماه سال 65 وارد مهران شدند، این خبر ظهر همان روز در اخبار سراسری پخش شد. رئیس وقت صداوسیما در تماسی با سرلشکر محسن رضایی فرمانده وقت کل سپاه به او گفت که صدام آزادسازی مهران را کتمان می‌کند و ما برای اینکه نشان بدهیم مهران آزادشده برای بخش خبر شبانگاهی به هر طریق ممکن به تصویری از این شهر نیاز داریم.
وی ادامه داد: من در آن زمان به عنوان مسئول تبلیغات قرارگاه نجف کار خبری این عملیات را برعهده گرفتم و به همراه یک تیم خبری وارد این شهر شدم. این کار هنگامی اتفاق افتاد که عراقی‌ها در برخی از قسمت‌های مهران حضور داشتند. ما توسط یک موتور و پشت یک خودروی پاترول که از شهردار صالح آباد منطقه مهران گرفنه بودیم با عبور از میادین مین وارد این شهر شدیم. ما در این سفر به همراه یک خبرنگار و تصویربردار از مرکز کرمانشاه بود که در جبهه غرب حضور داشت و از نظر کارهای خبری به شهید رهبر غرب معروف بود هم در این عملیات حضور داشت.
رئیس مرکز اسناد دفاع مقدس گفت: ما با کمک یکی از بچه‌های اطلاعات و آقای جعفری روابط عمومی قرارگاه نجف وارد شهر مهران شدیم و وتیم خبرنگارها با پاترول پشت سر من وارد شهر شدند. این در صورتی بود که هنوز مهران کاملا پاکسازی نشده بود. ما با وجود اینکه می‌دانستیم امکان هر خطری وجود دارد، تصویر برداری را شروع کردیم. اگر به این تصاویر نگاه کنیم مشخص است که برخی از این تصاویر از پشت موتور و بخشی دیگر هم با پاترول ضبط شده است. با وجود هر مشکلی در نهایت این تصاویر نهایی شد و فیلم آن را هم به قرارگاه بردیم. البته باید این تصاویر به کرمانشاه منتقل می‌شد و آنجا از طریق ارتباطات مخابراتی و اس ان جی به تهران ارسال می‌شد.
وی افزود: من با آقای شمخانی که جانشین فرمانده سپاه بودند صحبت کردم و ایشان با هماهنگی شهید صیاد شیرازی یک یادداشتی گرفتند و یک بالگرد به آقای جعفری نماینده ما تحویل دادند. نوار ویدیویی آزادسازی مهران با یک بالگرد به ایلام و و با یک بالگرد دیگر نوار را به کرمانشاه می‌آورد. مسئولی انتقال نوار به کرمانشاه هنگامی که به قرودگاه این شهر می‌رسد متوجه می‌شود که هواپیماهای عراقی دکل‌های مخابراتی صداوسیمای کرمانشاه را منهدم کردند و امکان ارتباط با تهران وجود ندارد، بلافاصله با من تماس گرفت و شرایط را توضیح داد.
مسئول تبلیغات قرارگاه نجف در دوران دفاع مقدس ادامه داد: پس از این بلافاصله با شهید صیاد شیرازی صحبت کردم و متوجه شدم که یک هواپیمای باربری که به آمبولانس تبدیل شده بود با نزدیک به 7 تا 8 مجروح از عملیات کربلای یک در فرودگاه حضور داشت و منتظر بقیه مجروحان بود. ولی ما به سرعت عمل نیاز داشتیم.
وی در پایان خاطرنشان کرد: ایشان دستور دادند تا هواپیما در همان وضعیت با نماینده ما که فیلم آزادسازی مهران در دستش بود به سمت تهران پرواز کند و فیلم عملیات کمتر از یک ساعت به پخش خبر به فرودگاه مهر آباد رسید. در همان مهرآباد بالگرد صداوسیما منتظر رسیدن آقای جعفری بود. فیلم عملیات با بالگرد از فرودگاه به صداوسیما می‌رود و وقتی آن‌ها به صداوسیما می‌رسند که خبر در آستانه شروع بود. برای استفاده از این فیلم، نوار آن باید بازیابی و تدوین می‌شد؛ اما خبر شروع شده بود و فیلم روی آنتن به پخش رسید. یعنی هنگامی که گوینده خبر آزادسازی مهران را خواند فیلم آن هم پخش شد.

http://www.banounews.ir/fa/News/373211/رودستی-که-صدام-از-فرماندهان-نظامی-ایران-خورد
بستن   چاپ