آریا بانو
دوستانم برای بیرون رفتن به من فشار می‎آورند
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 11:15:39
آریا بانو - خراسان / پسری 15ساله هستم. این روزها دوستانم مدام بهم پیام می‌دن بیا بریم بیرون، چقدر ترسویی. ما که چیزی‌مون نمی‌شه. دیگه نمی‌تونم بهشون «نه» بگم. چی کار کنم؟
 دوست عزیز این‌که تاکنون دربرابر درخواست بیرون رفتن دوستانت در این وضعیت بحرانی با اعتمادبه‌نفس «نه» گفته‎ای، قابل تقدیر است. «نه گفتن» مهارتی است برای مقاومت دربرابر درخواست دیگران به‌طوری که ارزش و احترام هر دو طرف حفظ شود. چطور می‎توانیم این مهارت را در خودمان تقویت کنیم؟ من چند پیشنهاد برای شما دارم.
به‎ تعویق انداختن تصمیم‎گیری
دربرابر درخواست دیگران، ابتدا ممکن است ندانیم چه تصمیمی باید بگیریم. در این‎مواقع با گفتن جمله‎هایی مثل «اجازه میدی یک کم فکرکنم؟» یا «میشه بعد درباره اش حرف بزنیم؟» زمانی برای بیشتر فکر کردن فراهم کنید.
دلیل محکم داشتن
 قبل از هر تصمیمی از خودتان چند نکته را بپرسید، مثل؛ من دوست دارم این کار را انجام بدهم؟ پذیرش این درخواست، من را توی دردسر می‌اندازد؟ منفعت‌ها و معایب
 پذیرفتن اش چیست؟ این سری پرسش‌ها به شما کمک می‌کند وقتی عیب‌های پذیرش درخواست، بیشتر بود با یک دلیل درست «نه» بگویید؛ همان‌طور که منافع بیرون رفتن با دوستان مثل خوش بودن کنار آن‎ها و همراهی دوستانت با شما و معایبش مثل به‌خطر افتادن سلامتی خودت و خانواده‎ات را سبک-سنگین کردی و درنهایت در این موقعیت، «نه گفتن» را به‌درستی انتخاب کردی. درموارد دیگر، برای تصمیم‎گیری ممکن است به مشورت با افراد باتجربه هم نیاز باشد.
درست بیان کردن «نه»
حالا که با سنجیدن موقعیت، به این نتیجه رسیده ای که «نه» گفتن، تصمیم درستی است، باید شیوه بیان آن را هم بلد باشی. یعنی چطوری ؟
1- قاطع و محکم نه بگو تا دیگران متوجه شوند در تصمیمت محکم هستی.
2- دلایل خود را به‌طور روشن به طرف مقابل بگو تا متوجه شود که نظر شما متفاوت است و باید محترم شمرده شود.
3- با گفتن «نه متشکرم» به‌صورت محترمانه، نشان بده که این «نه» گفتن به‌معنی به هم خوردن رابطه دوستانه‎تان نیست و همه اجازه دارند در مواردی با دوستانشان موافق نباشند.
4- گاهی که اصرار زیاد است، با گفتن جملاتی مثل «تو که خیلی باهوش‌تر از این حرفایی، چرا اینو میگی»، طرف مقابل به فکر فرو می‎رود تا روی درستیِ پیشنهادش بیشتر فکر کند. در این مورد، قرار نیست دروغ یا تملق بگوییم فقط با تأکید روی مشخصه طرف مقابل‎مان، به او فرصت می‎دهیم که درباره درخواستش تجدیدنظر کند.
5- برخی مواقع می‎توانیم با شوخی عواقب پیشنهاد را به طرف مقابل گوشزد کنیم. مثلا درباره سوال شما گفتن «از جونت سیر شدی‎ها» به یک دوست، کارساز است.
6 - بسته به نوع ارتباط مان با کسی که درخواستی ازما دارد، تکنیک «بی‎اعتنایی» هم می‎تواند کمک‎کننده باشد. وقتی روش‎های بالا جواب نمی‎دهد و اصرار روی موضوعی خلاف میل شما زیاد است، می‎توانید عمدا آن را نادیده بگیرید.
7- گاهی افراد با جملاتی مثل «تو چقدر ترسویی»، «تو نمی‌تونی...» سعی می‌کنند طرف مقابل را به پذیرش درخواست‎شان تحریک کنند. وقتی از تصمیم‎مان مطمئن هستیم
 -درباره شما به‎خطر افتادن جانت احتمالی جدی است- می‎توانیم با خونسردی برچسب نادرست طرف مقابل را بپذیریم. مثلا «آره من ترسو هستم». گاهی لازم است طرف مقابل خلع سلاح شود و بحث ادامه پیدا نکند. ترک گفت‎وگو یا موقعیت بدون بی‎احترامی به طرف مقابل، یکی از راه‎های مخالفت با درخواست‎های اشتباه و بی‎جاست. 
نویسنده : مرضیه خوش‌نیت| کارشناس‎ارشد روان‎شناسی تربیتی

http://www.banounews.ir/fa/News/371211/دوستانم-برای-بیرون-رفتن-به-من-فشار-می‎آورند
بستن   چاپ