آریا بانو
گلی که هلندی ها را نجات داد!
سه شنبه 14 مرداد 1399 - 09:49:41
آریا بانو - روزنامه شهروند / این گل از تیره‌ سوسنیان است. سمبل بهار، تابستان و آینده! البته این، همه‌ معنی لاله نیست. این گل تا دل‌تان بخواهد رنگ دارد و معنا! جالب است بدانید، با اینکه لاله‌ها برای کشور هلند نوعی نماد محسوب می‌شوند، اما آنها اصالتا اروپایی نیستند. لاله‌ها برای نخستین‌بار از خاورمیانه به اروپا رفتند و توسط کارلوس کلوسیوس (گیاه‌شناس هلندی- بلژیکی) در باغ گیاه‌شناسی دانشگاه لیدن هلند پرورش یافته‌اند. لاله‌ها به غیر از هلند، گل ملی کشورهای ترکیه و افغانستان هم قلمداد می‌شوند. شاید برایتان عجیب باشد اما از آنجایی که لاله‌ها قابلیت مصرف خوراکی دارند، به نجات هلندی‌ها از قحطی هم کمک کرده‌اند!
خاستگاه واقعی لاله‌ها:
با اینکه لاله گل ملی کشور هلند است، اما آنها بومی این کشور نیستند. از بعضی قسمت‌های جنوب اروپا تا میانه‌ آسیا، محل رویش گل لاله است، اما صادرات و واردات آن معمولا از ترکیه شروع می‌شود. لاله‌ها نخستین‌بار هم از ترکیه وارد شرق اروپا شدند. در هلند، از این گل به‌عنوان نوعی هدیه‌ خاص و ارزشمند یاد می‌شود، چراکه لاله‌ها رنگارنگ‌تر و سرزنده‌تر از خیلی گل‌ها هستند. تا به امروز، کشور هلند بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ لاله درجهان است و سالیانه ٣‌میلیارد لاله در این کشور تولید شده و بیشتر آن به سراسر دنیا صادر می‌شود.
بیش از ٣٠٠ گونه لاله:
در دنیا ٧٥گونه لاله‌ وحشی و بیش از ١٥٠گونه‌ پرورشی با صفات و ویژگی‌های ظاهری و طبیعی وجود دارد. یکی از زیباترین نمونه‌های گل لاله، آنهایی هستند که گلبرگ‌هایی رنگارنگ با رگه‌های سفید یا رنگی دارند! بسیاری از گونه‌ها را نخستین‌بار پدر لاله‌های هلندی، گیاه‌شناس معروف کارلوس کلوسیوس در‌ سال ١٦٠٠ میلادی تولید کرد. او در میانه‌ تحقیقاتش متوجه شد بعضی از لاله‌هایی که پرورش می‌دهد، عفونتی دارند که باعث می‌شود گلبرگ‌ها دارای رگه‌های رنگی و زیبایی شوند. کلوسیوس بعد از شناخت کامل این عفونت، با دقت و وسواس فراوان، آن را در بین لاله‌های تولیدی‌اش پخش کرد تا تغییرات رنگی، جدید و زیادی را در گل‌ها ایجاد کند.معنی رنگ گل‌های لاله‌: هرکدام از ٣٠٠ لاله، معنی خاص خود را دارد! لاله‌ قرمز نماد اشتیاق و عشق واقعی است و معمولا هدیه‌ای برای معشوق محسوب می‌شود! لاله‌ زرد نماد امید و شاد‌ی است و هدیه‌ای دلپذیر است برای خوشحال‌کردن افراد. لاله‌ سفید نماد گلی ا‌ست که برای اعلام عذرخواهی مورد استفاده قرار می‌گیرد و لاله‌ بنفش هم به‌گونه‌ای نمادی سلطنتی محسوب می‌شود!
گل لاله‌ ناجی گرسنه‌ها:
هلندی‌ها در دوران «زمستان قحطی هلندی» که در ‌سال ١٩٤٤ اتفاق افتاد، با درست‌کردن غذایی که ماده‌ اصلی‌اش گل لاله بود، روشی برای رفع گرسنگی ابداع کردند. پس از اعتصاب کارگران راه‌آهن هلند، نازی‌ها واردات هرگونه مواد غذایی به هلند را متوقف کردند و باعث و بانی یک قحطی خانمان‌سوز در فصل زمستان شدند. عملی که جان ٢٢‌هزار نفر از مردم هلند را گرفت. در زمان قحطی، مردم هلند با ترکیب نان، گل لاله، نمک و آب، غذایی بدمزه درست می‌کردند، تا از گرسنگی نمیرند! این قحطی در‌ سال ١٩٤٥ پایان یافت. درست در زمانی که مقادیر زیادی آرد و کالاهای دیگر از طرف سوئد به هلند صادر شد و نازی‌ها هم ممانعتی نکردند. با این حساب باید گفت لاله‌ها برای هلند نوعی ناجی به شمار می‌روند و نقش مهمی در تاریخ این کشور ایفا کرده‌اند!

http://www.banounews.ir/fa/News/371145/گلی-که-هلندی-ها-را-نجات-داد!
بستن   چاپ