آریا بانو
طرز تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 11:40:13
آریا بانو - ستاره / مرصع پلو یا جواهر پلو از جمله غذا‌های مجلسی ایرانی است و طرز تهیه مرصع پلو با مرغ خوشمزه ترین روش تهیه آن است. مرصع پلو را با مرغ و گوشت و یا ماهی می‌پزند که البته مرصع پلو با مرغ محبوب‌ترین نوع آن است. مرصع در زبان عربی به معنای نگین و جواهر است و به خاطر ادویه‌ها و مواد رنگارنگی که این غذا دارد مثل زرشک و خلال بادام و خلال پسته و ... این نام را بر روی آن گذاشته‌اند. رنگارنگی این غذا ظاهر جذابی به آن داده و به همین علت است که آن را یک غذای مجلسی می‌دانند و در بسیاری از شهرهای ایران یکی از آیتم‌های اصلی غذای شب عروسی است. در ادامه‌ی این مطلب طرز تهیه مرصع پلو با مرغ و نکات و ترفندهای پخت این غذای خوشمزه را می‌خوانیم:
مواد لازم برای تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی
برنج یک و نیم کیلوگرم
مرغ یک و نیم کیلوگرم
پیاز 3 عدد متوسط
کشمش پلویی 150 گرم
زرشک 150 گرم
شکر 3 قاشق غذاخوری
خلال بادام 150 گرم
خلال پسته 150 گرم
زعفران دم کرده غلیظ به مقدار لازم
گلاب 2 و نیم استکان
خلال پرتقال 75 گرم
نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم
کره و شکر به مقدار لازم
(مواد لازم برای 10 نفر)

آریا بانو

طرز تهیه مرصع پلو با مرغ در خانه
در مرحله اول برای تهیه مرصع پلو با مرغ مجلسی، برنج‌ها را خوب پاک کنید و بشویید و دو الی سه ساعت در آب و نمک بگذارید تا خیس بخورد.
سپس پیازها را پوست بگیرید و بشویید و به صورت نگینی خرد کنید. برای تف دادن پیازها، کره یا کمی روغن را در یک ماهیتابه بریزید و حرارت دهید تا داغ شود. پیازها را اضافه کنید و تفت دهید تا طلایی و نرم شوند.
مرغ را تمیز کنید و خوب بشویید. سپس آن را به صورت درسته یا به صورت نگینی خرد کنید و به پیاز داغ اضافه کنید و تفت دهید.
نکته : برای سرو مرصع پلو هم می‌توانید مرغ‌ها را به صورت تکه تکه و نگینی سرو کنید و هم به صورت کامل و درسته.
مقداری زردچوبه برای خوش‌رنگ شدن به مرغ‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید و تفت بدهید.
بعد از این که خوب مواد را تفت دادید، به میزان لازم آب به قابلمه اضافه کنید و در قابلمه را ببندید و بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا مرغ‌ها به خوبی مغز پخت و نرم شوند. این کار معمولا حدود 15 دقیقه طول می‌کشد.
برای خوش طعم‌تر کردن مرغ‌ها، یک قاشق غذاخوری زعفران دم کرده را بر روی مرغ‌ها بریزید تا عطر و طعم بی‌نظیری به آن‌ها بدهد.
در ماهیتابه‌ای بزرگ مقداری روغن سرخ کردنی یا کره بریزید و روی حرارت قرار دهید و سپس کشمش و زرشک را تفت دهید. مقداری شکر نیز به ماهیتابه اضافه کنید تا شیرین شوند.
نکته : دقت کنید مدت زمان تفت دادن زرشک‌ها زیاد نشود تا زرشک‌ها نسوزند و طعم تلخی نگیرند.
خلال پسته و بادام را به صورت جداگانه چند ساعت (اگر از شب قبل خیس کنید بهتر است) در گلاب خیس کنید و سپس با کمی کره تفت دهید، اما مراقب باشید تیره نشوند و نسوزند.
خلال پوست پرتقال را که از قبل تلخی‌اش را گرفته‌اید به مواد بالا اضافه کنید و تفت دهید.
برای آماده کردن برنج مرصع پلو، برنج را در آب جوش، بجوشانید و آبکش کنید. با دیدن اولین ترک روی دانه‌های برنج وقت آن است که برنج را از روی شعله گاز بردارید و آبکش کنید. در یک قابلمه مناسب مقداری روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود.

آریا بانو

نکته : برای درست کردن ته دیگ، نان یا سیب‌زمینی یا هر ته دیگ دیگری که دوست دارید کف قابلمه بچینید و سپس یک لایه برنج روی آن بریزید.
برنج را به صورت ساده دم کنید؛ برای دم کردن برنج ابتدا حرارت را افزایش دهید تا بخار در قابلمه بپیچد، سپس حرارت را کم کنید تا برنج به آرامی دم بکشد. همچنین درب قابلمه را با دستمال دم کنی بپیچید.
برای سرو مرصع پلو، برنج را در دیس کشیده و از تمامی موادی که آماده کردید به دلخواه روی آن را تزیین کنید.
برای تزیین مرصع پلو مجلسی می‌توانید روی برنجتان زعفران بریزید و روی آن را با خلال پسته و بادام، زرشک، کشمش و خلال پوست پرتقال به روش دلخواه تزیین کنید.
نکات و ترفندهای تهیه مرصع پلو با مرغ خانگی
کیفیت برنج را در طعم غذا دست کم نگیرید. برای پخت مرصع پلوی با کیفیت قطعا به برنج با کیفیت ایرانی نیاز خواهید داشت.
مرصع پلو را با شیرین پلو اشتباه نگیرید! در شیرین پلو هویج وجود دارد و مواد را با شکر شیذین می کنند اما در مرصع پلو نیازی به افزودن شکر اضافی نیست!
مرصع پلو را با گوشت هم می‌توانید بپزید. برای تهیه مرصع پلو با گوشت می‌توانید از گوشت ماهیچه استفاده کنید و آن را کنار برنج سرو کنید.
همچنین می‌توانید به جای مرغ از بوقلمون یا ماهی هم استفاده کنید که هرکدام طرز تهیه‌ی جداگانه‌ای دارند.
به جای پوست پرتقال می‌توانید از پوست نارنج هم استفاده کنید. البته پوست نارنج هم به گرفتن تلخی نیاز دارد.
بهتر است خلال‌های بادام و پرتقال را برای اینکه تلخی آن‌ها گرفته شود از شب قبل در آب و شکر قرار دهید.
یکی از روش‌های گرفتن پوست پرتقال این است که باید پوست پرتقال را از قسمت نارنجی پرتقال جدا کنید و چندین بار به مدت 5 دقیقه در آب جوش، بجوشانید و آب را خالی کنید تا تلخی آن گرفته شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/369409/طرز-تهیه-مرصع-پلو-با-مرغ-مجلسی
بستن   چاپ