آریا بانو
آشنا کردن نوجوانان با حرفه آهنگ سازی
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 11:39:26
آریا بانو - خراسان / آرمان موسی‎پور، آهنگ ساز فیلم‎های چهارراه استانبول و عصریخبندان از حرفه‎اش می‎گوید
کی‎ام ؟
آرمان موسی‌پور هستم. سال 1354 در تهران به دنیا آمدم. موسیقی را از پنج سالگی شروع کردم و حالا آهنگ ساز هستم.
چطور وارد عرصه موسیقی و آهنگ سازی شدم؟
اولین کارم را در 17سالگی، با ساخت موسیقی برای یک تئاتر انجام دادم. بعد از آن برای تیزر‌های تلویزیونی، موسیقی تبلیغاتی کار کردم که تجربه خیلی خوبی بود. ازطریق شرکت‌های تبلیغاتی با کارگردان‌های مختلف آشنا شدم و روند حرفه‌ای آهنگ سازی را طی کردم.
یک آهنگ ساز باید چه ویژگی‌هایی داشته‌باشد و چه آموزش‌هایی ببیند؟
ویژگی اصلی، یادگیری پایه و اصول آهنگ سازی است. به‎نظر من یک آهنگ ساز باید نگاه متفاوتی به دنیا داشته‎باشد و در غیر این‎صورت هرگز نمی‌تواند چیزی خلق کند. داشتن نیروی خلاقانه و احساس بکر از ویژگی‌های مهم یک آهنگ ساز است. در بحث آموزش هم یک‌سری دروس اصلی است که باید گذرانده‎شود و معمولا در همه هنرستان‌های موسیقی و دانشگاه‌ها تدریس می‎شود. اولین درس، تئوری موسیقی است. پس از آن «هارمونی»، «کنترپوان»، «ارکستراسیون» و «فرم» واحدهایی هستند که به هنرجوهای آهنگ سازی آموزش داده می‎شوند. این‌ها دروسی است که علاوه‎بر نوازندگی در همه کشورهای دنیا طبق استاندارد، تدریس می‌شود.
شما چطور می‌توانید همکار من شوید؟
برای آهنگ سازی پیش از هرچیز باید علم موسیقی را یادبگیرید. پس از آن عشق به کار و تلاش بسیار مهم است. در آهنگ سازی مانند هر هنر دیگری از احساس‎تان خرج می‌کنید و اگر عاشقانه در این حرفه فعالیت نکنید نمی‌توانید اثری زیبا و ماندگار بیافرینید. بعضی نوجوان‌ها از من می‌پرسند وضعیت درآمد در موسیقی چگونه است؟ اگر این موضوع برای‎تان اولویت دارد، پیگیر آهنگ سازی نباشید. آهنگ سازی مثل خیلی از حرفه‌ها نیست که تنها با گذراندن دوره تحصیلات بتوانید در آن فعالیت کنید بلکه خلاقیت است که راه را برای شما باز می‌کند. کسی که با پشتکار در این مسیر تلاش کند، حتما اثرش دیده و شنیده می‌شود.
آهنگ ساز فیلم چه‎کار می‎کند؟
موسیقی، روح فیلم است. آهنگ ساز علاوه‌بر تسلط علمی در حوزه کاری‎اش باید با موسیقی فولک کشور خود و دیگر کشورها آشنایی داشته‎باشد. آهنگ ساز فیلم غیر از این‎ها، باید بتواند ازطریق اثرش احساس هنرپیشه‎ها را در لحظات گوناگون با موسیقی انتقال دهد. درواقع باید توانایی این را داشته‎باشد که مثل بازیگران ازطریق هنرش با مخاطبان حرف بزند. کاری بسیار تخصصی است. اگرچه آن‌قدری که باید، دیده نمی‌شود ولی بخش بزرگی از بار فیلم را به‌دوش می‌کشد. موسیقی حتی خیلی‎وقت‌ها می‎تواند اشکالات فیلم درزمینه دکوپاژ، تدوین و... را پوشش بدهد.
چه آینده‌ای پیش روی یک آهنگ ساز است؟
به‌عقیده من در هر شغلی اگر بهترین باشید، آینده خوبی درانتظار شما خواهدبود. در این عرصه به‎دلیل رقابت‌هایی که هر روز شاهد آن هستیم، باید بیشتر تلاش کنید. در آهنگ سازی همان‎طور که گفتیم غیر از تحصیلات و تکنیک، خلاقیت است که به کمک افراد می‎آید. من امیدوارم جهان بیش از این به سمت بی‌احساس شدن پیش نرود تا آینده خوبی در انتظار هنر و هنرمندان باشد. 

http://www.banounews.ir/fa/News/369406/آشنا-کردن-نوجوانان-با-حرفه-آهنگ-سازی
بستن   چاپ