آریا بانو
از شکست خوردن ترس زیادی دارم
يکشنبه 12 مرداد 1399 - 10:24:29
آریا بانو - آخرین خبر / دختری 18 ساله‌ام و اعتماد به نفسم صفر است. همه کارها را به خوبی انجام می‌دهم اما از شکست خوردن، ترس زیادی دارم. بیشتر اوقات هم شکست نمی‌خورم. مثلا برای یادگیری خیاطی، این‌قدر گفتند که تو یاد نمی‌گیری، بی‌خیالش شدم، هرچند به آن علاقه داشتم.
پاسخ
مخاطب گرامی، شما به تازگی وارد دوره جوانی شدید و اگر بدون درمان این مشکل به زندگی ادامه بدهید، قطعا با دردسرهای زیادی در مراحل بعدی زندگی روبه‌رو خواهید شد. در ادامه چند توصیه به شما داریم.
 مسئله را جدی بگیرید
گفته‌اید برای یادگیری خیاطی، این‌قدر گفتند که تو یاد نمی‌گیری، بی‌خیالش شدم، هرچند به آن علاقه داشتم. قبل از هر چیز باید بدانید داشتن اعتماد به نفس بالا به شما کمک می‌کند در برابر چالش‌ها، تردیدها، نارضایتی‌ها و فرازونشیب‌هایی که در زندگی پیشِ روی‌تان قرار خواهد گرفت، مقاومت بیشتری به خرج بدهید. روابط، احساسات، فشارهایی که از طرف همسالان گریبانگیر جوانان می‌شود، رقابت و سطح توقعات خود جوان و دیگران، همگی روی اعتماد به نفسش تأثیر می‌گذارند. داشتن اعتماد به نفس بالا کمک می‌کند اهدافش را پیگیری کند و آن‌ها را به‌دست بیاورد، دوران جوانی‌اش را به شیوه مناسبی سپری کند و به فردی شاد با ذهنی قدرتمند تبدیل شود.
نکاتی برای افزایش اعتماد به نفس
1- انجام فعالیت‌های فوق‌برنامه :علایق خود را دنبال کنید. خود را به شرکت در فعالیت‌های بیشتر تشویق کنید. فعالیت‌های فوق‌برنامه فرصت خوبی برای درس گرفتن از موفقیت‌‌ها و شکست‌هاست. این نوع فعالیت‌ها روحیه‌‌‌تان را بالا می‌برد و به شما می‌آموزد برای رسیدن به هدف مشترک، باید با دیگران همکاری کنید.
2- مدام خودتان را با همسالان مقایسه نکنید :بسیاری از جوانان تحت فشار رقابت با همسالان خود یا دیگران قرار می‌گیرند. وقتی در این راه شکست می‌خورند، اعتماد به نفس‌شان لطمه می‌بیند. این موضوع آن‌قدرها هم مهم نیست. آن چه اهمیت دارد رفتار مناسب، بهداشت و سلامت جسم و ذهن است. بنابراین بیشتر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و هرگز خود را با همسالان، دوستان، خواهر، برادر و دیگر بچه‌های فامیل مقایسه نکنید. درک کنید که افراد مختلف نقاط قوت متفاوتی دارند. شما فقط باید با خودتان رقابت کنید و مدام به فکر بهتر کردن خودتان باشید. 
3- روحیه قوی‌ داشته باشید :در برابر فشاری که از سوی جامعه و افراد دیگر به شما می‌رسد، صبور باشید و آستانه تحمل خود را بالا ببرید. این موارد اعتماد به نفس شما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. جوان باید یاد بگیرد احساسات منفی خود را به شیوه‌ای درست مدیریت کند. باید بدانید دیگران با تمسخر یا آزار، نمی‌توانند به شما لطمه بزنند.
4- از خانواده‌تان کمک بگیرید :اگر شما شدیدا از کمبود اعتماد به نفس رنج می‌برید تا جایی که این موضوع روی فعالیت‌های درسی یا روابط اجتماعی‌تان تأثیر قابل ملاحظه‌ای می‌گذارد، ابتدا از فردی که با شما رابطه‌ خوبی دارد مثل یکی از اعضای خانواده‌تان، کمک بگیرید. سپس به مشاور حرفه‌ای مراجعه کنید تا ریشه‌های مشکل شما را پیدا و برطرف کند.
نویسنده : احترام اسماعیل‌زاده | روان شناس‌عمومی

http://www.banounews.ir/fa/News/369327/از-شکست-خوردن-ترس-زیادی-دارم
بستن   چاپ