آریا بانو
طرز تهیه ترشه کباب با مرغ و گوشت
شنبه 11 مرداد 1399 - 18:31:48
آریا بانو - مجله دلگرم / ترشه کباب یکی از غذاهای بسیار خوشمزه گیلان است. این غذا را به دو روش می توان طبخ نمود. در ادامه قصد داریم شما را با طرز تهیه این غذای لذیذ آشنا کنیم. با ما باشید.
دستور پخت خورش ترشه کباب به دو روش
طرز تهیه ترشه کباب موضوع مورد بحث ماست. خورش ترشه کباب و کباب ترش جز انواع غذاهای خوشمزه و ملس گیلان می باشد. این دو نوع غذا در شهرهای شمالی مخصوصا گیلان بسیار پرطرفدار و محبوب است.
گیلان از نظر تنوع غذاهای محلی نخستین استان ایران است. 170 غذای محلی در گیلان پخت می‌شود. میرزا قاسمی، ترش تره، باقلا قاتوق، ماهی فویج، فسنجان، اناربیج، کولی غورابیج، سیر قلیه، گل در چمن و کال کباب از مهمترین غذهای محلی گیلان است.
به عقیده کارشناسان آب و هوای مساعد و خاک مرغوب گیلان، آمادگی پرورش انواع خوراکی‌های طبیعی شامل: صیفی‌جات، میوه‌ها، حبوبات و غیره علت اصلی متنوع بودن غذاهای محلی گیلان است.
مرغ ترش، اناربیج، باقلاقاتوق، میرزاقاسمی و زیتون پرورده 6 غذای محلی است که در نوبت ثبت ملی است. یکی از عوامل اصلی بالابودن سن امید به زندگی در گیلان مصرف ماهی است. در سال 1392 سن امید به زندگی در گیلان 75 سال بوده که سه سال بیشتر از میانگین کشوری است.
مواد لازم برای تهیه خورش ترشه کباب با مرغ:
ران مرغ سه عدد
پیاز یک عدد
سیب زمینی دو عدد
گوجه فرنگی متوسط 3 عدد
رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
آبغوره 4 قاشق غذاخوری
زعفرون دم کرده 1 قاشق مرباخوری
پودر دارچین به میزان لازم
نمک به میزان لازم
فلفل به میزان لازم
زردچوبه به میزان لازم
طرز پخت خورش ترشه کباب گیلانی با مرغ:
برای پخت خورش ترشه کباب اول باید مرغ را بپزید. سپس تکه های مرغ را با پیاز و کمی روغن مایع، نمک، فلفل، زردچوبه و پودر دارچین مخلوط و داخل قابلمه بریزید.
کدبانوهای گرامی از سینه مرغ هم می توانید داخل این خورش استفاده کنید ولی چون بعد از پختن مرغ آن ها را سرخ می کنیم، ران مرغ مجلسی تر می باشد.
حالا داخل قابلمه حدود 2 لیوان آب جوش بریزیذ و درب آن را ببندید و اجازه دهید تا مرغ ها با حرارت متوسط گاز بپزند. وقتی مرغ ها پختند و آب مرغ هم کمی کمتر شد مرغ ها را از آب خارج کنید.
حالا داخل یک تابه به اندازه کافی روغن بریزید و ران مرغ ها را خوب سرخ کنید. مرغ ها که سرخ شدند از روغن خارج کنید و بعد گوجه هایی که نمک زده و قاچ شده را داخل همان روغن سرخ کنید.
گوجه های سرخ شده را از روغن خارج و بعد رب گوجه فرنگی را داخل روغن سرخ کنید، حالا آب مرغ را به رب سرخ شده اضافه کنید. آب مرغ را از صافی رد کنید تا پیازها داخل سس نباشند.
در این مرحله از طرز تهیه ترشه کباب با مرغ، مرغ های سرخ شده، آبغوره و زعفران دم کرده را هم اضافه کنید و خورش را تست کنید. در صورتی که نمک یا فلفل اضافی هم احتیاج داشت بهش بزنید.
بعد حرارت را ملایم کنید و درب قابلمه بگذارید تا مرغ ها مزه سس بگیرند و سس غلیظ شود. میزان ترشی خورش بستگی به ذائقه خود می توانید کم یا زیادش کنید.
در این مرحله سیب زمینی ها را به همراه کمی زردچوبه سرخ کنید. در 5 دقیقه نهایی گوجه ها را به خورش اضافه کنید تا مزه سس را بگیرد. بعد از آماده شدن خورش را به همراه سیب زمینی های سرخ شده درون ظرف مورد نظر بریزید و به همراه پلو، سالاد کاهو تزیین و سرو کنید. نوووش جان
روش پخت ترشه کباب شمالی با گوشت
مواد لازم جهت تهیه ترش کباب گیلانی با گوشت:
گوشت راسته گوسفند یا گوساله سیصد و پنجاه گرم
پیاز بزرگ یک عدد
گردوی آسیاب شده پنجاه گرم
رب انار دو قاشق غذاخوری
چوچاق یا جعفری دو قاشق غذاخوری
نمک به میزان لازم

آریا بانو

طرز تهیه ترش کباب گیلانی با گوشت:
در مرحله اول طرز تهیه ترشه کباب با گوشت پیاز را رنده و با چوقاق یا جعفری خرد شده خوب مخلوط کنید. سپس با گردوی آسیاب شده و رب انار با هم مخلوط کنید و تکه های گوشت را به مواد اضافه کنید.
مواد را درون ظرفی بریزید و به مدت دوازده تا بیست و چهار ساعت در یخچال قرار دهید. هنگام کباب کردن گوشت ها روی آن ها نمک بپاشید.
مرحله آخر گوشت ها را بدون پیاز به سیخ بکشید و روی منقل کباب کنید. ترش کباب را می توانید به همراه پلو، ماست موسیر و سبزی خوردن سرو و میل کنید. نوووش جان

http://www.banounews.ir/fa/News/368850/طرز-تهیه-ترشه-کباب-با-مرغ-و-گوشت
بستن   چاپ