آریا بانو
اثرات مخرب دعوای والدین مقابل کودکان
شنبه 11 مرداد 1399 - 18:31:29
آریا بانو - مجله دلگرم / براساس تحقیقات، کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند .
تاثیر دعوا در مقابل کودکان
دعوای والدین باعث می شود تا فرزندان در برابر استرس بسیار ضعیف نشان دهند و همین امر باعث می شود تا سلامت روانی آن ها تحت تاثیر قرار گیرد. طبق تحقیقات انجام شده توسط محققان دعوای میان والدین که منجر به طلاق آن ها شود باعث می شود تا فرزندان از مشکلات روانی رنج ببرند و در خوشبختی آینده آن ها تاثیر منفی بگذارد.
براساس تحقیقات، کودکانی که در معرض منازعات شدید، مداوم و طولانی مدت والدین خود قرار می‌گیرند، می‌توانند به افرادی تهاجمی، متخاصم و خشن بدل شوند. در مواقعی نیز تاثیر مشاجره والدین بر فرزند به صورت کاهش اعتماد به نفس، اضطراب و افسردگی بروز می‌کند که در بعضی از کودکان می‌تواند حتی تبدیل به روحیه خودکشی شود. علاوه بر این، عملکرد تحصیلی کودک در نتیجه مشاجرات والدین آسیب می‌بیند که همین امر بر پرورش مهارت‌های عاطفی و اجتماعی وی نیز اثر می‌گذارد.
شکست در روابط : کودکان سعی می کنند در روابط خود مانند پدر یا مادر شان رفتار کنند و اگر شما هم مدام در حال جر و بحث باشید، کودک تان در آینده همین رفتار را در رابطه به کار می گیرد و در نتیجه روابط کودک های شما در آینده دچار شکست خواهد بود و او نیز همیشه از این شکست ها آسیب می بیند.
مشکلات جسمی : دیدن دعوای خانواده می تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی و درماندگی در کودک شود و در نتیجه این احساسات منفی بر روی سلامتی انسان تاثیر می گذارد و گاهی اوقات در بعضی از کودکان باعث غذا نخوردن و در بعضی دیگر باعث پرخوری می شود که تمام این ها روی سلامت جسمی آن ها نیز تاثیر گذار است .
خواب ناآرام : مشاجرات والدین روی الگوی خواب کودکان تاثیر منفی دارد و خواب آرام را از کودکان می گیرد و باعث زودرنجی و بهانه جویی کودک می شود.
ناتوانی در تمرکز برای مطالعه و افت تحصیلی : دعوا کردن در مقابل کودک باعث می شود که ذهن او یکسره مشغول باشد و در نتیجه نمی تواند فکر خود را از این دعوا ها به درس هایش متمرکز کند و تمرکز او پایین خواهد آمد .
اعتماد به نفس پایین : ترکیب احساساتی مثل گناه ، خجالت ، بی ارزشی و نا امیدی در کودکی با این شرایط ایجاد می شود و باعث می شود که او به طور کلی احساس اعتماد به نفس پایینی داشته باشد .
مشکلات ارتباطی با همسالان : مشاجرات والدین کودکان را غمگین، مشوش، پرخاشگر، لجباز می کند و سبب می شود مشکلات ارتباطی با همسالان خود داشته باشند
پرخاش :خانواده هایی که جلوی فرزندان خود دعوا می کنند، در واقع به فرزند خود این گونه یاد می دهند که برای حل مشکلات باید پرخاش کرد و دعوا راه انداخت و بنابراین کودکان سعی می کنند که مشکلات خود را از همین طریق حل کنند و نتیجه این اتفاق باعث روابط شکست خورده و پرخاش گری می شود
تاثیرات طولانی مدت مشاجره والدین روی کودکان
الگوهای رفتاری ناسازگار در بچه ها زمانی شکل می گیرد که می خواهند خود را با دعواها و مشاجرات پدر و مادر وفق دهند. آنها گریه می کنند، علائمی از ترس نشان می دهند، در دعوای والدین دخالت می کنند و فرار میکنند.
بچه ها ممکن است حساس و مضطرب شوند. این خصوصیات رفتاری می تواند تاثیر بسیار هنگفتی بر اعتماد به نفس، تصویر نفس و عزت نفس آنها داشته باشد.
وقتی الگوهای احساسی منفی از زمان کودکی در آنها شکل گیرد، اصلاح و تغییر آنها بسیار دشوار شده و در زندگی آینده آنها خطرساز خواهد شد.
اگر بچه ها بطور مداوم شاهد این دعواها باشند، به ویژه در محیط خانه، این رفتارها را تقلید کرده و در بازی با دوستانشان و در موقعیت های دیگر همانها را اجرا می کنند. مدل سازی از رفتارهای والدین، پدیده ای رشدی است که اگر دعوا کانون آن باشد، تاثیراتی بسیار مخرب خواهد داشت.
شواهد تجربی از والدینی که با آنها کار کرده ام من را به این باور می رساند که اکثر والدین از مشاجرات لفظی درحضور فرزندان خود خودداری می کنند. اکثر والدین از تاثیر احتمالی این مشاجرات بر روی فرزندانشان آگاهی دارند و سعی می کنند آن را در اتاقی دیگر و دور از فرزندانشان انجام دهند.
والدین اکثراً سعی می کنند حرفها و مشاجراتشان را شب ها بعد از اینکه بچه ها به خواب رفتند انجام دهند تا خطر شنیده شدن آنها توسط بچه ها و ناراحت شدن آنها کمتر شود.
توصیه می شود که اگر والدین می توانند احساسات خود را کنترل کنند، بهتر است مخالفت ها و ناسازگاری های خود را به تعویق بیندازند تا محیط و زمانی مناسب برای خالی کردن آنها پیدا کنند. بهتر است این مشاجرات در محلی به غیر از خانه انجام شود، پارک یا سایر محیط هایی که بچه ها در آن حضور نداشته باشند، مناسب تر است.
اما برای بسیاری از والدین دور نگه داشتن مشاجرات از خانه، غیرممکن است. خلق و خو به سرعت عوض می شود و قبل از اینکه حتی خودتان هم متوجه شوید، دعوا را راه انداخته اید.
مواردی که باید هنگام دعوا در مقابل کودکان به یاد داشته باشیم ؟
شاید هنگام دعوا کردن این موضوعات را فراموش کنید، اما باید این مطالب را آنقدر بخوانید که در این زمان‌ها هم بتوانید از آن‌ها استفاده کنید و به گونه‌ای باید این نکات مهم را ملکه ذهنتان کرده باشید.
هم شما و هم همسرتان نباید با الفاظ بد یکدیگر را صدا کنید و سر یکدیگر داد نزنید و از تهدید کردن هم بپرهیزید، زیرا تاثیر بسیار منفی روی کودک شما خواهد گذاشت.
کاملاً طبیعی است که با همسر خود در مورد مواردی اختلاف نظر داشته باشید، اما هرگز کودکان را در آن دخالت ندهید.
سعی کنید که جلوی بلند کردن صدای یکدیگر را بگیرید و یکدیگر را به آرامش دعوت کنید تا از مشکلات جدی در او جلوگیری شود.
هرگز دعوا را طولانی نکنید و اگر احساس کردید که بحث شما به جایی نمی‌رسد، سکوت پیشه کنید و ادامه آن را به زمان دیگری موکول کنید.
فرزندان را در موقعیتی قرار ندهید که مجبور به طرفداری از یکی از والدین شوند.
برای پذیرش حرف هایتان توسط همسر از فرزندان استفاده نکنید.
اگر حتی موضوع دعوا فرزندتان است هرگز او را سرزنش نکنید.
از فرزندان نخواهید که در اختلافات شما نقش قاضی را داشته باشند.
از فرزندان نخواهید پیام شما را به همسرتان برساند.
در هنگام مشاجرات همسر خود را تهدید به ترک منزل نکنید، زیرا بیش از تاثیر در رفتار همسر تان، در آرامش و امنیت روانی کودک تاثیر می‌گذارد.
اطمینان حاصل کنید که کودک شما اصلاً درگیر دعوا نشده و متوجه نمی‌شود.
کاری نکنید که کودک مجبور باشد یکی از شما دو نفر را انتخاب کند که این موضوع به او احساس شکست زیادی می‌دهد.
کنترل خود را در مقابل کودک از دست ندهید و فحاشی نکنید که با فحاشی در مقابل کودک، او نیز یاد می‌گیرد که هر موقع از پس حل مشکلی بر نیامد، شروع به فحاشی کند.
کشمکش‌ها و مخالفت‌ها بخشی از زندگی مشترک می‌باشد و کاملا این مسائل را می‌توان فهمید، اما مهم این است که چگونه آن‌ها را مدیریت کنید تا کمترین تأثیر منفی روی خود و اطرافیان نگذارید .

http://www.banounews.ir/fa/News/368848/اثرات-مخرب-دعوای-والدین-مقابل-کودکان
بستن   چاپ