آریا بانو
جزئیات اقدامات رفاهی دولت برای حمایت از خانواده‌ها
سه شنبه 7 مرداد 1399 - 9:26:03 AM
آریا بانو-

بیماری کرونا و تحریم‌های ظالمانه آمریکا از جمله عواملی بودند که در این روزها رفاه خانواده‌ها را نشانه‌ گرفته و مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است. دولت برای حمایت از خانواده‌ها و ترمیم وضعیت رفاهی آنها و مطابق با موقعیت آنها از لحاظ قرار گرفتن در بین مددجویان نهادهای حمایتی،‌ دهک‌های درآمدی، فعالان در بخش رسمی و غیررسمی اقدامات حمایتی مانند حمایت نقدی و اعتباری را اجرایی کرده است که به تفصیل به آنها می‌پردازیم.

تعویق سه ماهه پرداخت اقساط تسهیلات

پس از شیوع کرونا و آسیب دیدن مشاغل و روند درآمدزایی خانوارها، بانک مرکزی با هدف حمایت از وام گیرندگان، اعلام کرد که پرداخت اقساط وام‌های قرض‌الحسنه برای مدت سه ماه به تعویق می‌افتد.

بر این اساس، قرار شد اقساط وام‌های قرض‌الحسنه در ماه‌های اسفند 98، فروردین 99 و اردیبهشت 99 دریافت نشود و بدون وضع هر گونه جریمه یا کارمزد به پایان دوره پرداخت اقساط منتقل شود.

تخصیص 398 میلیارد ریالی سازمان بهزیستی به مددجویان

سازمان بهزیستی کشور ضمن تشکیل جلسات متعدد کمیته پیشگیری از بیماریهای واگیردار و اقدامات پیشگیرانه، اقداماتی را برای حمایت از اقشار آسیب پذیر در شرایط شیوع کرونا در نظر گرفت. براین اساس مبلغ 100 میلیارد ریال به حساب 40 هزار نفر معلولان ضایعه نخاعی شدید و خیلی شدید مستقر در منزل برای تهیه اقلام بهداشتی و ضدعفونی جهت پیشگیری از کرونا واریز شد.

همچنین 58 میلیارد ریال از سوی سازمان بهزیستی کشور به مراکز اقامتی درمان و بازتوانی معتادین، برای اجرا یه دستورالعمل‌های پیشگیری و کنترل کووید 19با سرانه هر مرکز پنج میلیون تومان اختصاص یافت.

سازمان بهزیستی 240 میلیارد ریال به مراکز شبانه‌روزی نگهداری سالمندان و معلولان با ظرفیت 48 هزار نفر برای هر نفر پنج میلیون ریال تخصیص داد.

سازمان تامین اجتماعی نیز درکنار سایر اقدامات حمایتی، بهداشتی و سلامت در حوزه حمایت از خانوار و اقشار آسیب‌دیده برای حمایت از بیمه شدگان در مقابل آثار کرونا تسهیلاتی در نظر گرفت. پرداخت غرامت دستمزد ایام بیماری به تمام بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کرونا تنها به استناد گواهی مراجع پزشکی مربوطه و بدون نیاز به انجام سایر تشریفات مقرر تا زمان بهبود کامل، تعلیق بازرسی احراز اشتغال قالیبافان، کارگران ساختمانی و سایر بیمه شدگان خاص تا پایان فروردین ماه امسال، تعلیق بازرسی بیمه بیکاری برای استمرار مقرری، فراهم کردن زمینه پرداخت علی‌الحساب غرامت دستمزد ایام بیماری و بارداری بدون نیاز به تأیید مراجع پزشکی سازمان (پزشک معتمد و شورای پزشکی) و ابلاغ دستورالعمل اداری مشترک فی مابین سازمان تأمین اجتماعی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مبنی بر فراهم بودن امکان استفاده از سامانه الکترونیک جهت ثبت درخواست متقاضیان بیمۀ بیکاری و حذف مراحل حضور و غیاب مقرری بگیران تا پایان اردیبهشت ماه امسال از اقدامات این سازمان بود.

همچنین صندوق بازنشستگی کشوری اقدام به پرداخت چهار میلیون ریال به بازنشستگان کشوری مبتلا به کرونا و ارسال بسته‌های بهداشتی شامل مواد ضدعفونی کننده، دستکش یکبارمصرف و ماسک به تمام بازنشستگان صندوق مبتلا به کروناکرد.

تمدید قرارداد اجاره مستاجران

ستاد ملی مبارزه با کرونا در مصوبه‌ای اعلام کرد که تمام قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که تا تاریخ هشتم تیرماه 99 هنوز تمدید نشده است، در صورت عدم توافق بین طرفین و تمایل مستاجر تا سه ماه پس از اعلام رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نسبت به پایان شیوع کرونا و اتمام شرایط اضطراری تمدید شد.

حداکثر افزایش میزان اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای شهر تهران تا 25 درصد، سایر کلان شهرها (مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه) تا 20 درصد و سایر شهرهای کشور تا 15 درصد تعیین شد.

کمک هزینه 200 تا 600 هزار تومانی

حمایت از خانوار و اقشار آسیب‌پذیر و بسته‌های حمایتی و معیشتی از جمله اقدامات دولت از خانواده‌ها است که از جمله آن می‌توان به پرداخت مبلغ 200 الی 600هزار تومان به یک میلیون خانوار با جمعیت سه میلیون نفر که عضو کارمند یا بازنشسته نداشته و تحت پوشش بیمه یا نهادهای حمایتی هم نیستند (ماهانه 350 میلیارد تومان به این بند اختصاص خواهد یافت).

میزان کمک بین 200 هزار تا 600 هزار تومان بسته به بعد خانوار به این ترتیب که خانوار یک نفره 200 هزار تومان، دو نفره 300هزار تومان، سه نفره 400 هزار تومان، چهار نفره 500 هزار تومان و پنج نفره و بیشتر 600 هزار تومان، در چهار مرحله پرداخت شده است که آخرین مرحله آن 31 خرداد 99 توسط سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، واریز شد.

تسهیلات یک میلیون تومانی به یارانه بگیران

پرداخت تسهیلات بانکی به شکل وام قرضالحسنه یک میلیون تومانی به خانوارهای یارانه بگیر از دیگر مصوبات حمایتی دولت است. در این مصوبه خانوارهایی که یارانه نقدی 45 هزار و 500 تومان دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه بودند.

مبلغ وام یک میلیون تومان و نرخ کارمزد چهار درصد است که اقساط آن از ابتدای تیر ماه به مدت 30 ماه و هر قسط 35هزار تومان از یارانه سرپرست خانوار کسر می‌شود.

پرداخت بیمه بیکاری

مقرر شد بیمه بیکاری برای افرادی که در اسفند 98 و فروردین و اردیبهشت ماه 99 بیکار شدند واریز شود. براساس اعلام مدیرکل امور بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی در مجموع به بیش از 990 هزا نفر مقرری بیمه بیکاری پرداخت شده است. براین اساس واریز بیمه بیکاری کرونا برای 90 درصد از مشمولان انجام شده است.

همچنین سازمان تامین اجتماعی پرداخت 50 درصد غرامت دستمزد به کارگران دارای استراحت پزشکی بدون نظر کمیسیون پزشکی در نظر گرفت. علاوه بر آن دولت برای خانوارها یک فرصت سه ماهه (اسفند، فروردین و اردیبهشت( برای پرداخت قبوض گاز، برق، آب و عوارض شهرداری در نظر گرفت.


http://www.banounews.ir/fa/News/365756/جزئیات-اقدامات-رفاهی-دولت-برای-حمایت-از-خانواده‌ها
بستن   چاپ