آریا بانو
«دخترم نرگس» سریالی با بازی‌های ضعیف و دیالوگ‌های تصنعی
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 17:25:07
آریا بانو - صبح نو / سریال «دخترم نرگس» به نویسندگی و کارگردانی باقر حبیب‌پیران و تهیه‌کنندگی مشترک سید‌حسن فرخی و داود سلیمان‌پور هرشب ساعت‌22:15 روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.
فیلمنامه سریال «دخترم نرگس» به موضوعاتی از جمله همزیستی اقوام و ادیان، قاچاق کالا و ارز و تولید ملی اشاره دارد و داستان آن پیرامون زندگی یک خانواده طلافروش است که محمود پاک‌نیت در این سریال نقش پدر خانواده و مهوش صبرکن نقش مادر خانواده را ایفا می‌کند و به‌دلیل مشکلاتی که برای پسر خانواده اتفاق می‌افتد قصه پیش می‌رود. این سریال جزو تولیدات امور استان‌های صداوسیما و در مرکز آذربایجان‌غربی تولید شده است. داستان سریال درباره نرگس صادقی، دانشجوی ممتاز دانشگاه ارومیه است و مراحل انتهایی پایان‌نامه خود را سپری کند، او فرزند سوم خانواده صادقی است.نرگس همواره گره گشای مشکلات اعضای خانواده، به‌ویژه برادر بزرگ‌ترش نادر بوده و هست اما در روند عادی زندگی شأن اتفاقاتی می‌افتد و اسرارش فاش می‌شود که احوال نرگس و خانواده را دگرگون می‌سازد.
باقر حبیب‌پیران، کارگردان این مجموعه، بعد از گذراندن کلاس‌های انجمن سینمای جوان با الفبای فیلمسازی آشنا شد و اولین کاری که در آن کانون با همکاری سایر هنرجویان تولید کردند فیلمبرداری از مراسم عاشورا در ارومیه بود که آن برنامه سال‌ها بعد تدوین و صداگذاری شد.در سال‌1361 پیران در آزمون ورودی دانشکده 
صدا و سیما در رشته کاردانی فیلمبرداری پذیرفته شد و پس از اتمام این دوره، مجدداً به صدا و سیمای ارومیه برگشته و به‌عنوان تصویربردار گزارش‌های خبری، در واحد خبر مشغول به کار شد. تجربه فیلمسازی را با ساخت فیلمی مستند با موضوع اصلاح ژنتیکی گندم آغاز کرد که این فیلم آغاز درخشانی برای پیران بود؛ چراکه مورد استقبال سازمان صدا و سیما قرار گرفته و از شبکه‌های سراسری یک و دو سیما پخش شد. این تجربه باعث شد که انگیزه او برای ورود به عرصه فیلمسازی، بیشتر شود به‌طوری که تا سال‌1372 ، چندین فیلم مستند ساخت و از آن به بعد وارد عرصه سینما شد. مرحله سوم زندگی هنری پیران ساخت سریال‌های تلویزیونی بود که این کار را از سال‌1379 با ساخت سریال آتا شروع کرد. از جمله آثار او می‌توان به «صبح روز رهایی»،« یاوران»، « سرگشته»، «آتا »،« باجناقلار » و «آیریلیق» اشاره کرد.
همانطور که اشاره شد این سریال جزو آثار تولید شده در مرکز آذربایجان‌غربی است و حقیقتاً کیفیت آثار تولید شده در تهران را ندارد. به‌طور کل شاید موضوع سریال برای مخاطب جذاب باشد اما سریال فیلمنامه قوی و مستحکمی ندارد. کارگردانی و شیوه بازیگری بازیگران نیز به اندازه‌ای ضعیف است که «دخترم نرگس» را به سریالی بسیار معمولی تبدیل کرده است. این سریال داستان دختری را روایت می‌کند که برحسب اتفاق متوجه می‌شود فرزند خانواده خود نیست و به‌دنبال خانواده اصلی خود است. اتفاقاتی از جمله کلاهبرداری هم پیرامون این قصه رخ می‌دهد. فیلمنامه شاید داستانی معمولی را روایت کند اما بسیار از زندگی معمولی ما دور است زیرا دیالوگ‌گویی‌ها و صحبت درباره موضوعات گوناگون به قدری تصنعی است که بعد از مدتی کوتاه مخاطب را پس می زند . بازیگرانی همچون محمود پاک‌نیت،
مهوش صبرکن و رحیم نوروزی با اینکه تا حدودی توانسته‌اند قصه کلی را گرم کنند اما حقیقتاً تاثیری در کلیت جذاب داستان نداشته‌اند. بازیگران استانی بسیار از باورپذیری نقش دور و غیرقابل باور هستند.
تهیه‌کنندگی سریال «دخترم نرگس» به صورت مشترک بر عهده سید‌حسن فرخی و داود سلیمان‌پور از تهیه‌کنندگان شبکه آذربایجان‌غربی هستند، سید‌حسن فرخی پیش از سریال «دخترم نرگس» تهیه‌کنندگی سریال‌هایی نظیر «دخترم یسنا»، «حدیث سرو»، 
«خدا با من است»، «نشانی وصل»، «پیرغلام» و «به سوی خورشید» را بر عهده داشته و همچنین داود سلیمان‌پور دیگر تهیه‌کننده این مجموعه تلویزیونی نیز تهیه‌کننده آثاری چون «انتظار»، «مردی که پا ندارد»، «ایلقار» و 
«دو سوم آسمان» در کارنامه هنری خود دارد. بنا به اعلام مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما، سریال «دخترم نرگس» که از شبکه یک سیما پخش می‌شود با 26٫5‌درصد، پربیننده‌ترین سریال سیما در نیمه دوم تیرماه بوده است. سریال «آخر خط» با 18٫9‌درصد در رتبه دوم پربیننده‌ترین سریال‌ها قرار دارد. این سریال از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود. در ادامه گزارش مرکز تحقیقات سازمان صداوسیما آمده است که 72٫2‌درصد بینندگان سریال «آخر خط» نیز از این سریال، رضایت کامل دارند. 81٫7‌درصد در حد زیاد از بازی بازیگران، راضی بوده‌اند. 71٫3‌درصد بینندگان سریال «آخر خط» هم معتقدند داستان سریال، جذاب است. 67‌درصد مخاطبان، شخصیت‌های سریال را در حد زیاد، باورپذیر می‌دانند. 54٫8‌درصد نیز معتقدند سریال «آخر خط» سریالی بسیار آموزنده است؛ اما درباره سریال «شاهرگ» نیز 76‌درصد از بینندگان آن، بازی بازیگران را در حد زیاد پسندیده‌اند. 70درصد معتقدند شخصیت‌ها، به‌خوبی باورپذیر شده است. 67٫6‌درصد، سریال «شاهرگ» را بسیار آموزنده می‌دانند و 67٫2‌درصد هم‌داستان آن را جذاب می‌دانند.
درست است که این سریال تا حدودی توانسته رضایت مخاطبان را جلب کند اما این موضوع نشان‌دهنده بی‌نقص و مشکل بودن سریال «دخترم نرگس» نیست. این سریال شاید در حد یک مجموعه استانی موفق باشد اما حقیقتاً در سطح آثار تولید شده برای شبکه‌های اصلی سیما نیست و بالطبع آثار با کیفیت‌تر و موفق‌تری می‌تواند برای مخاطب این روزهای تلویزیون تولید و پخش شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/364415/«دخترم-نرگس»-سریالی-با-بازی‌های-ضعیف-و-دیالوگ‌های-تصنعی
بستن   چاپ