آریا بانو
فرزندان تان را با رشته سنگ نوردی آشنا کنید
يکشنبه 5 مرداد 1399 - 13:12:16
آریا بانو - خراسان / سریع ترین مرد عمودی جهان درباره زیروبم رشته سنگ‎نوردی می گوید
من کی‎ام ؟
 رضا علیپور هستم، 26ساله، سنگ‌نورد تیم ملی و قهرمان جهان که لقب پرسرعت‌ترین مرد عمودی جهان را دارم.
چطور وارد ورزش سنگ‎نوردی شدم؟
حدود 16سال پیش ازطریق پسردایی‎ام که از قهرمانان رشته سنگ‎نوردی بود، با این ورزش آشنا و از همان ابتدا با علاقه زیادی پیگیرش شدم. تا 12سالگی تمریناتم را به‎صورت نیمه حرفه‌ای ادامه دادم و از 17سالگی دیگر تمریناتم جدی و فوق‎حرفه‌ای شد. درنتیجه این تلاش‎ها در سال 2017 لقب پرسرعت‌ترین مرد عمودی جهان را کسب کردم و رکورد دار جهان شدم. هنوز هم این لقب را دارم.
شما چطور می‌توانید سنگ‌نورد شوید؟
شما می‌توانید با مراجعه به اداره کل ورزش‎وجوانان شهر و استان خودتان، آکادمی‎ها و باشگاه‌‎های سنگ‎نوردی محل زندگی‎تان را پیدا کنید و با حضور در این کلاس‎ها زیرنظر مربی‎ها و استعدا‌د‌یاب‎ها تمرین کنید. بهتر است از همان ابتدا به‎صورت حرفه‌ای این رشته را شروع کنید. بعد از مدتی تمرین، می‌توانید با راهنمایی مربی‎ها وارد یکی از شاخه‎های اختصاصی سنگ‎نوردی مانند «سرعت» یا «بولدرینگ» (قدرتی )شوید و باتوجه به توانایی و استعدادتان برای موفقیت در این رشته تلاش کنید و پرچم‎دار جهان شوید.
یک ورزشکار سنگ‌نورد چه ویژگی‌هایی باید داشته‌باشد؟
همانند تمرین‌های سنگ‌نوردی، ویژگی‌ها و توانایی‌های موردنیاز همه سنگ‎نوردان یکسان نیست و بسته به رشته فرق می‌کند؛ برای مثال در رشته استقامت سنگ‌نورد باید از چابکی جسم بهره ببرد و حتما تناسب قد و وزن را رعایت کند درحالی‌که این تناسب در رشته سرعت چندان اهمیت ندارد. اما به‎طور کلی در همه رشته‌های سنگ‎نوردی آمادگی جسمانی بالا و قدرت ذهن و قوه تصمیم‌گیری حرف اول را می‌زند و یک سنگ‎نورد با هماهنگی این دو است که موفقیت و فتح دیواره را از آن خودش می‌کند.
سنگ‎نوردی چه سختی‌هایی دارد؟
در این رشته مثل بقیه ورزش‎ها بسته به سطح تمرینی ورزشکار، سختی‎های متفاوتی وجود دارد. قطعا سنگ‌نوردی که به‌صورت حرفه‌ای و برای قهرمانی تلاش می‌کند سختی‌های بیشتری نسبت به کسی که به صورت تفریحی این ورزش را انجام می‌دهد، متحمل می‌شود. با توجه به امکانات محدود باشگاهی که ما دراختیار داریم، بیشتر سنگ‎نوردان تمرین‎های‎شان را با دیواره‌ها و صخره‎های طبیعی در طبیعت انجام می‌دهند و خب همین تفاوت سنگ نوردی با دیگر رشته‎هاست که بر جذابیت آن افزوده و سنگ‎نوردی را یک ورزش زنده کرده‎است.
چه آینده‌ای پیش روی یک سنگ‎نورد است؟
رشته سنگ‎نوردی در ایران و در جهان آینده خیلی درخشانی دارد چون جزو رشته‌های پرمدال المپیکی است و همچنین جزو پنج رشته جذاب دنیاست. کسی که با توجه به علاقه و توانایی‌اش رشته‌ای را انتخاب می‌کند، بیشتر از بحث مادی جایزه مسابقات به‎دنبال کسب قهرمانی و رسیدن به سکوی اول است و این چیزی نیست که بخواهد آن را فدای جنبه مادی ورزش کند. این لقب قهرمانی است که به ورزشکار انرژی تحمل سختی‌ها را می‌دهد.
نویسنده : امیر محمد ملک‎زادگان| خبرنگار افتخاری جوانه

http://www.banounews.ir/fa/News/364120/فرزندان-تان-را-با-رشته-سنگ-نوردی-آشنا-کنید
بستن   چاپ