آریا بانو
حقیقت‌پور: هواپیماهای آمریکایی سرمایه اجتماعی مقاومت را هدف گرفته بودند
یکشنبه 5 مرداد 1399 - 8:44:42 AM
آریا بانو- منصور حقیقت‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره مزاحمت هواپیماهای آمریکایی برای هواپیمای مسافربری ایرانی در آسمان سوریه اظهار داشت: شیطنت آمریکایی‌ها در راستای ضربه زدن به جبهه مقاومت در حوزه‌های مختلف به ویژه حوزه سیاسی-امنیتی و اجتماعی بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی در مجلس نهم تصریح کرد: هواپیماهای مزاحم آمریکایی از خاک عراق بلند شده بودند و در آسمان این کشور سوخت‌گیری کرده بودند با این هدف به سوریه آمده بودند که فضای مه آلودی را برای سیستم پدافند سوریه ایجاد کنند که سوریه به اشتباه افتاده و هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی را مورد حمله قرار دهد.

حقیقت‌پور با بیان اینکه تمام کشورهای محور مقاومت قرار بود که درگیر ماجرای سقوط هواپیما شوند، گفت: در این فاجعه، ایران به عنوان صاحب هواپیما، عراق به عنوان کشوری که از سرزمینش استفاده شده، سوریه به عنوان کشوری که از سرزمین و غفلت پدافند آن استفاده شده و لبنان هم به عنوان کشور مقصد که تعدادی از قربانیان شهروند آن بوده‌اند، قرار بود درگیر این فاجعه شوند.

وی به در پیش بودن انتخابات آتی آمریکا نیز اشاره کرد و گفت: آمریکایی‌ها نیازمند حوادثی هستند که بتوانند افکار عمومی را از مشکلات داخلی منحرف کنند و سقوط هواپیمای ایران در اثر شلیک پدافند سوریه می‌توانست توسط دونالد ترامپ رییس‌جمهوری کنونی این کشور به عنوان برگ برنده مورد استفاده قرار گیرد.

اقدام آمریکایی‌ها ناشی از استیصال بود

این کارشناس ارشد مسائل راهبردی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در نقشه خود شکست خوردند و تا حدی رسوا هم شدند، گفت:  طراحی این اقدام، نشان‌دهنده این است که آمریکاییها و عواملشان در منطقه  در اوج استیصال ژئوپلیتیک هستند.

حقیقت‌پور در توضیح تلاش‌های ایذایی و اقدامات کور آمریکایی‌ها علیه ایران و جبهه مقاومت خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها تمام ظرفیت‌های خود را در منطقه به کار بسته‌اند و به هر وسیله‌ای چنگ میزنند که بتوانند جبهه مقاومت را تضعیف و جمهوری اسلامی را در داخل یا در خارج از مرزها با مشکل مواجه کنند.

نیازمند پدافند یکپارچه در کشورهای محور مقاومت هستیم

وی درباره درس‌های این واقعه برای جمهوری اسلامی نیز گفت: این اقدام نسنجیده آمریکایی‌ها به ما راهکارهای جدیدی را دیکته می‌کند و آن اینکه کشورهای عضو محور مقاومت باید به سمت یک پدافند یکپارچه در سطح منطقه حرکت کنند.

نماینده مردم اردبیل، نمین، نیر و سرعین در مجلس نهم خواستار ایجاد اتاق‌های مشترک فرماندهی برای حفاظت از آسمان کشورهای عضو محور مقاومت و هدایت آتش در این مناطق علیه متجاوزان شد و افزود: دانشمندان نظامی، امنیتی و سیاسی ما لازم است، با ایجاد ارتباطات کالبدی، پیوند مناسب بین پدافند هوایی کشورهای محور مقاومت را علیه شیطنت‌های آمریکا و اسراییل مورد بررسی قرار دهند.

حقیقت‌پور با بیان اینکه این تهدید را  باید به فرصت تبدیل کنیم، تصریح کرد: در کنار این، ما نیازمند اقدامات بازدارنده هستیم تا دیگر آمریکایی‌ها دیگر جرات نکنند چنین غلطی را تکرار کنند.

اقدامات بازدارنده در دستور کار ایران خواهد بود

وی افزود: شکل‌گیری یک جامعه پدافندی با شرکت دو قطب نظامی بزرگ دنیا مثل ایران و روسیه و اعضایی مثل عراق، لبنان و سوریه می‌تواند یک آسمان یکپارچه و امن را در منطقه شکل دهد.

مشاور عالی رییس مجلس شورای اسلامی در مجلس نهم، امضای قرارداد بین تهران و دمشق برای تحویل سامانه پدافندی سوم خرداد به سوریه در هفته گذشته را یادآور شد و افزود: یکی از اهداف آمریکا این بود که پدافند سوریه که هفته گذشته قرارداد تحویل گرفتن سامانه پدافندی با ایران امضا کرد،  زیر سوال برود.

حقیقت‌پور گفت: در صورتی که نقشه آمریکایی‌ها به نتیجه می‌رسید پروژه‌های ایران در حوزه تقویت پدافند سوریه با مشکل و تاخیر مواجه می‌شد.

وی با بیان اینکه ما باید خطای آمریکایی‌ها را در حوزه حقوقی در مجامع بین‌المللی به طور جد پیگیری کنیم، خاطرنشان کرد: لازم است، اقدامات بازدارنده دیگری را نیز طراحی کنیم که اینها دیگر غلطی نکنند.

نماینده ادوار مجلس به سقوط هواپیمای اوکراینی در سال گذشته در نتیجه اشتباه پدافند خودی اشاره کرد و گفت: بعد از طراحی آمریکایی‌ها برای به اشتباه انداختن سامانه پدافندی سوریه، لازم است برگردیم اشتباه خودمان را هم در قضیه هواپیمای اوکراینی بررسی کنیم که ببینیم آمریکایی‌ها تا چه حدی در به اشتباه افتادن پدافند ما نقش داشته‌اند.

حقیقت‌پور، ضربه به سرمایه اجتماعی و اعتماد مردمی در کشورهای محور مقاومت را از اهداف این حرکت‌های ایذایی عنوان کرد و گفت: شما منتظر نباشید که اگر قرار شد جنگی صورت گیرد، این جنگ با جابه‌جایی لشکرها و تیپ‌ها انجام شود بلکه این‌ کار را از طریق راه انداختن جنگ‌های نیابتی و سایبری و تحریک مردم انجام می‌دهند.

وی استفاده از فضای مجازی و رسانه‌ها برای تاثیرگذاری بر اراده عمومی در کشورهای محور مقاومت را یکی از دستور کارهای آمریکا و اسراییل برای شکستن اراده مقاومت عنوان کرد و افزود: امروز بحث اشغال سرزمین دیگر به اندازه گذشته مطرح نیست بلکه هدف اشغال قلب‌ها و ذهن‌ها مطرح است.

نماینده پیشین مجلس ماجرای انتشار اخبار جعلی درباره واگذاری کیش به چینی‌ها را نیز یادآور شد و افزود: دیدید که چطور از طریق فضای مجازی این موضوع را مطرح کردند طوری که حتی نمایندگان و مقامات ما و حتی یک رییس‌جمهور سابق هم این را باور کرده و درباره آن نظر دادند.

وی، جمهوری اسلامی را در حوزه فضای مجازی آسیب‌پذیر دانست و گفت: وقتی دشمنان با هزینه کم در فضای مجازی می‌توانند بر اراده و رفتار تصمیم‌گیران و مردم ما تاثیر بگذارند دیگر نیازمند لشکرکشی برای تغییر رفتار ما نیستند.


http://www.banounews.ir/fa/News/363892/حقیقت‌پور--هواپیماهای-آمریکایی-سرمایه-اجتماعی-مقاومت-را-هدف-گرفته-بودند
بستن   چاپ