آریا بانو
چطور با لجبازی کودک برخورد کنیم؟
چهارشنبه 1 مرداد 1399 - 20:03:24
آریا بانو - مشاوره24/ سوال: سلام صبح شما بخیر. من 31 و همسرم 34ساله و دو فرزند دختر8و پسر 2ساله دارم. مشکل من با دختر هستش فوق العاده لجباز برای رسید به هدفش اون قدددددر خواستشو تکرار میکنه که منو باباش خسته بشیم و بگیم باشه و خیلی با سیاست هستش وقتی به خواستش می رسه میره سر وقت خواسته بعدی و علاقه ی زیادی به زدن رژ و لاک و این جور چیزا ست در صورتی که من خودم اصلا اهل اینجور چیزا نیستم ممنون میشم راهنماییم کنین چون واقعا از خستم کرده.
الهام داودی (روانشناس بالینی، دانشگاه علوم پزشکی تهران)
سلام. من فکر می کنم که بهترین کار این باشه که شما از یک روانشناس کودک کمک بگیرین. اما در حدی که من به عنوان یک روانشناس بزرگسال میدونم اینه که باید ببینین که چطور داره شما رو کنترل می کنه؟ آیا با گریه کردن یا چه چیز دیگری؟ مسئله اینه که انگار پاشنه آشیل شما رو پیدا کرده و کاری که نیازه بکنین این هست که ببینین چطور از پا در می آیین و سعی کنین استوار باشین.
شیما برمه ( روانشناس بالینی و مشاور خانواده)
با سلام به شما دوست عزیز توضیحتون رو خوندم و متوجه نگرانی شما از شرایطی که در اون قرار دارید هستم، در ادامه و در خصوص پرسشتون باید بگم: متاسفانه گاهی پیش میاد که با تولد فرزند دوم ، به طور ناخواسته بیشتر توجه والدین به سمت فرزند دوم میره و از توجه کردن به فرزند اول تا حد زیادی غافل میشن که این اغاز مشکلات والدین با فرزند اول میشه ، با توجه به همچین رفتاری از والدین، کودک برای اینکه بتونه توجه کافی رو از والدین و بقیه بگیره دست به رفتارهایی میزنه از قبیل : لجبازی کردن ، با والدین دعوا کردن ،جیغ و داد زدن، خواهر و برادر کوچکترو زدن و یا همین موارد دیگه ای که خودتون بهش اشاره کردین ، پس با توجه به شرایط فعلی بهتره سعی کنید برای کودکتون( فرزند اول) وقت کافی بگذارید به طور مثال: بیشتر باهاش بازی کنید بیشتر باهاش وقت بگذارید، و بهش بگید که چقدر واستون عزیزه و دوسش دارین ، و اگر احیانا با برادر کوچکتر از خودش مشکل پیدا کرد سعی کنید دعواش نکنید و فقط مراقب باشین و اجازه ندید که به برادرش اسیبی بزنه و بهتره در یک فرصت مناسب باهاش صحبت کنید و تا میتونید با ارامش و بدون دعوا باهاش ارتباط برقرار کنید، و در مورد پرسشتون درخصوص آرایش کردن دخترتون باید بگم : اینکه اصلاً به کودک اجازه آرایش داده نشود، امکان دارد بعضی بچه ها را لجباز کند، طوری که لجاجت و سرسختی از خود نشان دهند و اتفاقا میل به آرایش کردن در آن ها زیادتر شود، و اما در مورد راهکار و طرز برخورد شما با دخترتون : بهتره با زبان کودکانه واسش توضیح بدین که این کار مخصوص بزرگترهاست و دخترتون را از عوارض آن آگاه کنید، به عنوان نمونه بهش بگین که ارایش کردن امکان دارد به سلامتت آسیب برسونه، ضمنا برای دخترتون چارچوبی تعیین کنید، به عنوان مثال درصورتی که اجازه آرایش بسیار محدود به دخترتون دادین، باید بهش بفهمونید که این کار رو فقط زمانی که در منزل است، میتونه انجام بده. به منظور جلوگیری از سرکوب نشدن امیال کودکان و باتوجه به شرایط سنی حساس و در نظر گرفتن لطافت پوست آن ها، تا جایی که امکان دارد ، لوازم آرایشی کودکانه ای برای آن ها تهیه شود که بیشتر جنبه سرگرمی داشته باشد، نه این که خانواده ها لوازم آرایشی بزرگ ترها را در اختیار بچه قرار دهند. در نهایت اگر علی رغم رعایت کردن همه نکات فوق همچنان با فرزندتون مشکل داشتین بعد از اون بهتره کودکتون رو نزد یه روانشناس کودک ببرید

http://www.banounews.ir/fa/News/361524/چطور-با-لجبازی-کودک-برخورد-کنیم؟
بستن   چاپ