آریا بانو
پوشک بچه اسکارلت جوهانسون و مادران پرافاده ایرانی
دوشنبه 30 تیر 1399 - 11:32:15 AM
آریا بانو-

در ویدئویی که به تازگی در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده است، خبرنگار از «اسکارلت جوهانسون» می‌پرسد: «به عنوان پردرآمدترین بازیگر زن، بازم حاضری پوشک کثیف بچه تو عوض کنی؟» و او پاسخ می‌دهد: «البته، عوض کردن پوشک کثیف بچه‌ام، بزرگ‌ترین لذته برام».

عوض کردن پوشک بچه‌ام بزرگ‌ترین لذته برام

خبرنگار به همین اندازه اکتفا نمی‌کند و می‌پرسد: «تکنیکت برای این کار چیه؟» که این بازیگر زن هالیوود پاسخ می‌دهد: «روشم هر روز فرق داره، ولی معمولا یه چیزی توی دستم می‌گیرم که حواس بچه رو پرت کنم، یه اسباب بازی یا یک آهنگ می‌ذارم که هیچ‌وقتم جواب نمیده»! هرچند این ویدئو به تازگی در شبکه‌های اجتماعی رد و بدل می‌شود، اما این گفتگو مربوط به سه سال پیش است، زمانی که اولین فرزند این بازیگر، دو ساله بوده است. با این حال، این نگرش جالب به چالش‌های مادری ارزش دارد تا نکاتی را در همین باره مطرح کنیم.

مزایای نگرش مثبت «جوهانسون» به چالش‌های مادرانه

نکته‌ای که در این گفت وگوی ویدئویی بیش از هر چیزی توجه‌ها را به خودش جلب می‌کند، نگرش مثبت این بازیگر به جنبه‌هایی از وظایف مادر شدن است که برای بعضی از مادر‌ها سخت و مشقت بار است. داشتن چنین نگرشی باعث می‌شود تا تحمل سختی‌های مادرانه، ساده‌تر شود.

برای مثال، در قسمتی از این مصاحبه «جوهانسون» اشاره می‌‎کند که از عوض کردن پوشک فرزندش لذت می‌برد و آن را تبدیل به بازی کرده است! شنیدن این جملات از بازیگری که انتظار می‌رود بیشتر به فکر حرفه و جایگاهش باشد کمی عجیب به نظر می‌رسد! فارغ از دیدگاه این خانم بازیگر، نگرش شما به وظایف مادرانه چگونه است؟

«جوهانسون» برای فرزندآوری، آگاهانه تصمیم گرفته است

عوض کردن پوشک بچه‌ام بزرگ‌ترین لذته برام

تشکیل خانواده دادن، ازدواج کردن، بچه‌دار شدن، مادر شدن و پذیرش نقش مادری تصمیمات شخصی هستند که همه آدم‌ها درباره آن فکر می‌کنند و برای انتخاب این تصمیمات دلایل ویژه‌ای دارند. مشکلات اقتصادی و شرایط رفاهی جامعه همیشه جزو عوامل مهمی بودند که این تصمیمات را تحت تاثیر قرار داده است، اما در سال‌های اخیر نوعی تفکر انسان‌گریز ایجاد شده است که نه تنها با تصمیم افراد برای‌فرزندآوری مخالفت می‌کند بلکه تصویری منفی از مادری و سختی‌های آن ارائه می‌دهد.

هر انسانی مختار است آزادانه برای زندگی و اهدافش تصمیم گیری کند و اجازه ندهد افراد دیگر تصویر ذهنی او را تخریب کنند. همان‌طور که در مقدمه مطلب آورده شد، سلبریتی مثل اسکارلت جوهانسون وقتی برای تصمیمش درباره مادر شدن با سوالات چالشی مواجه می‌شود، بدون پشیمانی یا خجالت از وظایفش با شادی درباره آن‌ها صحبت می‌کند. اگر به عنوان یک مادر برای فرزندآوری آگاهانه تصمیم گرفته باشید و این نقش را با افتخار و لذت انجام دهید، هیچ چالشی شما را ناامید و پشیمان نخواهد کرد.

نکات مثبت مادر شدن را ببینید

به عنوان یک روان شناس اگر از مادران سوال کنم: «آیا حاضرید زمان بیشتری را با فرزندتان بگذرانید؟» تقریبا همه والدین می‌گویند: «بله، قطعا! اما چطوری؟». همین جواب یعنی شما به عنوان یک مادر تجربه لذت بخشی از وقت گذرانی با فرزندتان دارید و به دنبال تجربه‌های بیشتر هستید.

ساعاتی که با هم بازی کردید، کتاب خواندید، خندیدید و .... نخستین گام برای این‌که سختی‌ها را به شادی تبدیل کنید و یک مادر شاد باشید این است که روی جنبه‌های مثبت نقش‌تان تمرکز کنید و برای کارهایتان ارزش قائل شوید. تا زمانی‌که به پوشک عوض کردن و تمیز کردن فرزندتان به عنوان یک وظیفه تحمیل شده و رنج‌آور نگاه کنید، قطعا رفته رفته از نقش مادری هم بیزار می‌شوید.

عوض کردن پوشک بچه‌ام بزرگ‌ترین لذته برام

به فکر لذت بخش کردن لحظات باشید

گاهی بی دلیل به چهره فرزندتان خیره شوید و برای داشتنش به خودتان تبریک بگویید! شاید عجیب به نظر برسد، ولی بودن در لحظه و چشیدن طعم هر ثانیه از زندگی یکی از بهترین روش‌های ذهن آگاهی و بهبود روابط والد-فرزندی است. هنگام انجام وظایف روزمره مثل نظافت کودک، سر و کله زدن برای غذا خوردنش، حرص خوردن از کم خوابیدنش و ... کمی مکث کنید و فکر کنید در این لحظه چطور می‌توانم این کار روزمره و به نظر طاقت فرسا را برای هر دویمان کمی لذت بخش‌تر کنم؟

شاید با تبدیل کردن آن به سرگرمی، گفتگو کردن یا صلح کردن! مدام به این فکر نباشید که فرزندتان چند لقمه می‌خورد، چقدر دیر می‌خوابد یا چرا لباسش را کثیف می‌کند. به فکر وقت گذرانی‌هایی باشید که می‌تواند برای هر دوی شما لذت‌بخش‌تر بشود و به زودی تبدیل به یک خاطره!


http://www.banounews.ir/fa/News/359245/پوشک-بچه-اسکارلت-جوهانسون-و-مادران-پرافاده-ایرانی
بستن   چاپ