آریا بانو
تغییرات سبک زندگی بچه‌ها با فرارسیدن تابستان
شنبه 28 تير 1399 - 09:34:09
آریا بانو - سلامانه: تابستان که از راه می‌رسد، تغییرات اساسی در سبک زندگی بچه‌ها شکل می‌گیرد. این قضیه هم کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم والدین را. به دنبال این تغییرات، کودک و والدین، هر سه با هم متحمل رنج‌ها و مشکلاتی می‌شوند.
به نقل از etreparents، فصل تابستان زمانی‌ست که پدر و مادر باید بیشتر از هر زمان دیگری در کنار فرزندان‌شان باشند چون بچه‌ها آزادتر از هر زمان دیگری هستند و بالطبع نیاز دارند که از حضور گرم پدر و مادر خویش بیشتر بهره‌مند شوند. به همین دلیل در این موعد سال والدین باید با برنامه‌ریزی دقیق‌تر زمان خود را به نحوی مدیریت کنند که برای مدت بیشتری در منزل و در کنار فرزندشان حضور داشته باشند. این موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است، هرچند که اجرای آن در عمل قطعاً ساده نیست. 
بسیاری از والدین برای پُر کردن اوقات فراغت کودکشان، روی کمک خانواده‌ها و نیز فعالیت‌های تابستانه‌ای چون کلاس‌های فوق‌برنامه مدرسه، حساب ویژه‌ای باز می‌کنند اما این روزها به دلیل شیوع بیماری کرونا تقریبا همه کلاس‌های فوق‌برنامه تعطیل هستند. درهرصورت، شما در مقام والدین باید سبک جدیدی از زندگی را در این فصل سال برای فرزندانتان برنامه‌ریزی کنید تا ساعات آزاد خود را با کیفیت هر چه بهتر سپری نمایند. 
ضمن اینکه اغلب بچه‌ها وقتی پای کلاس‌های فوق‌برنامه مدرسه به میان می‌آید، ترجیح می‌دهند که به‌جای درس‌خواندن، زمانی را به شادی و سرگرمی اختصاص دهند. به همین دلیل لازم است که به فرزندتان فرصتی برای فکرکردن و تصمیم‌گیری بدهید تا خود نیز در نحوه گذران تعطیلات تابستانه نقشی داشته باشد. در یک کلام انتخاب خود را به وی تحمیل نکنید. 
تغییر برنامه با آمدن تابستان
اگرچه تابستان امسال با شیوع ویروس کرونا، بچه‌ها خانه‌نشین شده‌اند اما به یاد داشته باشید که بودن در کنار خانواده و بهره‌مند شدن از حضور تک‌تک اعضاء، خود سرگرمی بزرگی برای بچه‌ها خواهد بود البته به این شرط که این زمان به درستی مدیریت شود. در این میان آنچه از اهمیت بالایی برخوردار است، توجه به این نکته است که کودک باید تابستانی آزاد و شاد داشته باشد و همین آزادی و سرزندگی می‌تواند زندگی او را برای همیشه تغییر دهد. 
نکاتی که باید در نظر داشته باشید
در اینجا چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشته باشید تا به بهترین شکل ممکن تاثیرات نامطلوب احتمالی تابستان بر کودکان را مهار نمایید:
1. برنامه‌های تربیتی خوب و منسجمی برای فرزندتان ترتیب دهید
اگر ناگهان فرزندتان را با حجم بالایی از فعالیت‌ها و سرگرمی‌های تابستانه مواجه سازید، عملاً وی را گیج و خسته خواهید کرد، بنابراین پیشنهاد می‌کنیم به‌دنبال فعالیت‌هایی باشید که هم به رشد اجتماعی او کمک کند و هم برای سال تحصیلی آینده‌اش مفید باشد، درحقیقت فعالیت‌های که همزمان سرگرم‌کننده و آموزنده باشند.
2. توانایی‌های فرزندتان را به چالش بکشید
تابستان می‌تواند زمان بسیار مناسبی برای کودکان باشد تا بعد از یک‌سال تحصیلی، تجدید قوا و استراحت کنند اما این بدان معنا نیست که کلاً فعالیت‌های فکری را کنار بگذارند. اگر برای تمرین‌ فکری فرزندتان به‌دنبال روشی مقرون به‌صرفه و در عین حال هدفمند هستید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌دنبال سازمان‌هایی باشید که مسابقات سرگرم‌کننده و جذاب به بچه‌ها ارائه می‌دهند. از آنجا که این مسابقات به‌صورت آنلاین نیز قابل اجرا هستند، بدون شک در تابستان امسال که بازار کسب و کارهای آنلاین رونق بیشتری دارد، گزینه‌ای خوب و منحصر به فرد خواهند بود. 
3. حفظ سلامتی مهمترین مساله در امور روزمره کودکان است
این وظیفه والدین است که از امنیت فعالیت‌هایی که فرزندشان انجام می‌دهد، اطمینان حاصل کنند. به این ترتیب، می‌توانید فعالیت‌هایی برای فرزندتان ترتیب دهید که میل به تحرک و ورزش را در او زنده کند. فراموش نکنید که تابستان می‌تواند بهترین فرصت برای تمام اعضای خانواده باشد تا بار دیگر به ورزش و تناسب‌اندام روی آورند.
4 برای فرزندتان برنامه‌ای با ساعت‌بندی دقیق ترتیب دهید
اگرچه شما هرگز نمی‌توانید ساختار ارائه‌شده توسط مدرسه را اجرا کنید، اما رعایت برنامه‌های روزانه سال تحصیلی تا حد امکان، از جمله ساعات غذا و خواب کودک، بسیار مفید است. پیشنهاد می‌کنیم برای تنوع هم که شده، گاهی اوقات به فرزندتان اجازه دهید تا شب‌ها دیرتر به رختخواب برود اما با این حال فراموش نکنید که اگر برنامه زمانی منسجمی برای کودکتان اجرا نمایید، در درازمدت فواید بی‌شماری نصیب وی خواهید کرد. 
نکته دیگر این‌که تابستان تغییراتی در کارها و عادات روزمره کودکان به وجود می‌آورد و البته زمان مناسبی است که کودک از اوقات فراغت خود به بهترین شکل ممکن استفاده کند به نحوی‌که هم در مهارت‌های خلاقانه پیشرفت کند و هم به انجام فعالیت‌های فیزیکی و ورزشی تشویق گردد، بنابراین این فرصت را از دست ندهید! 

http://www.banounews.ir/fa/News/357295/تغییرات-سبک-زندگی-بچه‌ها-با-فرارسیدن-تابستان
بستن   چاپ