آریا بانو
کوچ سلمان به سمنان؛ آخرین جزئیات از سریال تلویزیونی سلمان فارسی
چهارشنبه 25 تير 1399 - 21:16:02
آریا بانو - جام جم / ممکن است بارها سوار بر مرکبی آهنین شده باشیم و در هیاهوی جاده، نگاه‌مان به کویر بی‌حاشیه، اما پرستاره ایران افتاده باشد و این استان آرام و زیبا، جایی نیست جز استان سمنان. حال این استان با جاذبه‌های کویری‌اش می‌خواهد روایتگر بخشی از زندگی سلمان فارسی باشد که از مدت‌ها پیش ذهن داوود میرباقری، نویسنده و کارگردان را به خود مشغول کرده است. البته تصویربرداری این سریال از مدتی پیش آغاز شده و بخش‌هایی از سریال هم در کرمان و قشم ضبط شده است. اکنون گروه سازنده این سریال تصمیم دارد بخش‌هایی از سریال را در استان سمنان تصویربرداری کند که به تهیه‌کنندگی حسین طاهری تولید می‌شود.
نیمه مرداد، ادامه کار
پیش تولید بخش‌هایی از سریال همزمان در سه لوکیشن واقع در شاهرود، شهرک نور و شهرک سینمای ایران (غزالی) انجام می‌شود و چند گروه اعم از دکور مشغول به کار هستند. همچنین در این محل‌ها تدابیر بهداشتی هم در نظر گرفته می‌شود و بنا به گفته سازندگان سریال، هر کدام از این لوکیشن‌ها به لحاظ پروتکل بهداشتی زودتر آماده شوند، گروه راهی همان‌جا خواهد شد و کار را ادامه می‌دهد. با توجه به تعدد عوامل سازنده این سریال، تهیه‌کننده سریال درصدد است شرایط بهداشتی کاملا رعایت شود تا گروه درگیر کرونا نشود. مرحله اول تصویربرداری سریال از 27 آذر سال 98 و اولین صحنه از سریال در کویر شهداد کرمان شروع شد. همچنین تصویربرداری این مرحله کار در جزیره قشم به پایان رسید. در مرحله اول، عبور سلمان از مرز ایران و روم و از بین قبایل لخمیان تصویربرداری شده است. پیش‌بینی شده مجموعه سلمان فارسی در 45 قسمت آماده شود. این سریال جزو مجموعه‌های الف ویژه مرکز امور نمایشی سیما (سیمافیلم) به شمار می‌رود.
چرا سمنان انتخاب شد؟
با توجه به شرایط پیش آمده در جهان و شیوع ویروس کرونا، این اتفاق روی تولید همه آثار نمایشی هم تاثیرگذار بوده و فقط شامل حال تولیدات ایران نیست، حتی دیگر کشورها هم با این مساله دست و پنجه نرم می‌کنند؛ بنابراین پروژه سلمان فارسی که جزو سریال‌های الف ویژه سیما فیلم محسوب می‌شود هم از این قاعده مستثنا نیست. قبل از شروع تولید گروه سازنده این سریال اعلام کرده بود بخش‌هایی از این اثر در خارج از ایران و کشورهایی همچون ترکیه تولید می‌شود. قرار بود تصویربرداری فصل بیزانس سریال سلمان فارسی در ترکیه انجام شود، اما به دلیل کرونا قرار شده این بخش‌ها در سمنان ادامه پیدا کند و گروه دیگر به ترکیه سفر نمی‌کند. دلیل جایگزینی سمنان به جای ترکیه این است که گروه از برنامه‌ریزی‌ای که برای تولید داشته، عقب نماند.
جلیلوند هم به جمع سلمانی‌ها پیوست؟
یکی از بخش‌های جذاب سریال سلمان فارسی، بازیگران هستند و مردم علاقه‌مندند بدانند کدام‌یک از بازیگران قرعه شانس نصیب‌شان خواهد شد تا بتوانند در این سریال به ایفای نقش بپردازند. جالب است که گروه سازنده در این باره تعلیق بیشتری ایجاد کرده‌اند و خبر اطلاعات بازیگران را به صورت قطره چکانی به رسانه‌ها اعلام می‌کنند. قرار است یکی از نقش‌های محوری این سریال را چنگیز جلیلوند بازی کند، اما هنوز نقش این بازیگر مشخص نشده است. یکی از ویژگی‌های این هنرمند، صدایش است که قابلیت زیادی دارد و می‌تواند به جای شخصیت‌های با صلابت و تاثیرگذار صحبت کند. وی با تیپ‌سازی خلاقانه‌اش، گوینده اصلی نقش‌های مارلون براندو (ستایش شده‌ترین بازیگر تاریخ سینما) است. مشهورترین گویندگی‌های جلیلوند در فیلم‌های سینمایی خارجی به‌جای پل نیومن، برت لنکستر، ماکسیمیلیان شل، ریچارد برتون، پیتر اوتول، یول براینر، کلینت ایستوود، دین مارتین و در فیلم‌های سینمایی ایرانی به‌جای محمد علی فردین، ایرج قادری، سعید راد و… بوده‌ است. البته جلیلوند گاهی هم تن به بازی داده است. البته تعداد نقش‌هایی که او بازی کرده، محدود بوده است. او بازی در سریال‌های تلویزیونی عبور از پاییز، نوشدارو، یلدا و ... را در کارنامه دارد. او در هر یک از این آثار نقش یک پدر متفاوت را بازی کرده است. گاهی پدری مستبد بوده و گاهی یک پدر مهربان و دلسوز. حال باید به انتظار بنشینیم جلیلوند قرار است در سریال سلمان فارسی چه نقشی را از آن خود کند. با این‌که برخی دوبلورها معمولا تن به بازیگری نمی‌دهند و می‌خواهند همیشه چهره‌شان برای مردم گمنام باشد، اما جلیلوند چنین اعتقادی ندارد.
طبق خبرهای قبلی، فرهاد اصلانی نقش یکی از تاجران رومی را بازی می‌کند. محمدرضا هدایتی هم نقش ویشنو، ملازم هندی را بازی می‌کند و با کاروانی که به سمت شامات در سفر است، حضور دارد. علی دهکردی هم در مرحله اول از تصویربرداری سریال به عنوان یکی از سپاهیان جلوی دوربین رفت که گروه سازنده اطلاعات بیشتری از نقش او در اختیار نگذاشت. در مجموعه تلویزیونی سلمان فارسی تعداد زیادی از بازیگران جوان تتاتر کشور برای ایفای نقش استفاده می‌شوند.

آریا بانو


آخرین فناوری روز
قرار است در این سریال از آخرین فناوری روز در حوزه جلوه‌های ویژه رایانه‌ای استفاده ‌شود. امرا... احمدجو کارگردان باسابقه تلویزیون کارگردانی بخش بک‌گراند (پس‌زمینه) را عهده‌دار است تا به لحاظ تصویر، زیبایی‌شناسی افزون‌تری برای مخاطبان این مجموعه در نظر گرفته و امکان هدایت بازیگران در تمام بخش‌های تصویر فراهم شود. قرار است گروه بعد از شروع ضبط، صحنه‌هایی از عبور کاروان تاجر را ضبط کنند که از ایران به روم حرکت می‌کند. این تاجر، فرهاد اصلانی است.

http://www.banounews.ir/fa/News/355890/کوچ-سلمان-به-سمنان؛-آخرین-جزئیات-از-سریال-تلویزیونی-سلمان-فارسی
بستن   چاپ