آریا بانو
طرز تهیه شیر برنج با خامه و ساده
پنجشنبه 19 تیر 1399 - 4:16:28 AM
آریا بانو - شیر برنج یکی از غذاهای مقوی و ساده ای است می توان از آن برای وعده افطار در ماه مبارک رمضان و به عنوان صبحانه و دسر استفاده کرد.
شیربرنج به دلیل داشتن شیر و برنج، منبع غنی از کلسیم و ویتامین B است.
شیر برنج را به روش های متفاوتی می پزند. حتی آن را به روش های متفاوتی میل می کنند بعضی افراد آن را با نمک و بعضی ها شیرین. در این مقاله به دو روش پخت آن آشنا شوید.
طرز تهیه شیربرنج:
مواد لازم برای تهیه شیر برنج برای 5 نفر:
شیر 1 لیتر
برنج 1 پیمانه
شکر 1/5 پیمانه
گلاب 1 پیمانه
آب 2 پیمانه

طرز تهیه شیر برنج:
اگر بخواهید عطر گلاب در شیربرنج تان قالب شود، بهتر است که برنج را از شب قبل با گلاب خیس کنید. برنج را با 2 پیمانه آب روی حرارت بگذارید آنقدر بپزد تا کاملا نرم شود. بهتر است از برنج نیم دانه استفاده کنید. اگر از برنج کامل استفاده کردید. با پشت قاشق سعی کنید برنج ها را له کنید.
زمانی که برنج خیلی خوب پخت. شکر را اضافه کنید. (اگر شکر را همان اول اضافه کنید مانع له شدن برنج می شود)
سپس شیر را اضافه کنید و حرارت را زیاد کنید تا بجوشد. در این مرحله مراقب باشید که شیر سر نرود. حدود 1 ساعت طول می کشد تا شیربرنج کاملا جا بیفتد و بافتی مانند شله زرد پیدا کند. سپس تا زمانی که داغ است داخل ظرف مورد نظرتان بکشید زیرا زمانی که خنک می شود سطح روی آن لایه ای بسته می شود و برای داخل ظرف کشیدن ظاهر مناسبی ندارد.
می توانید روی آن را با دارچین، خلال پسته، گل محمدی و ... تزیین کنید.
طرز تهیه شیر برنج مجلسی با خامه :

آریا بانو

طرز تهیه شیربرنج با خامه
مواد لازم برای طرز تهیه شیر برنج با خامه :
برنج 1 پیمانه
شیر 8 پیمانه
گلاب 1/2 پیمانه
شکر به میزان لازم
خامه 150 گرم

طرز تهیه شیر برنج با خامه:
برای طرز تهیه ی شیر برنج خامه ای ، ابتدا برنج را با 2 لیوان آب روی شعله قرار بدهید تا کمی بپزد و نرم شود و بعد از آن شیر را اضافه کنید و با شعله ی ملایم اجازه بدهید آرام آرام بجوشد. زمانی که شروع به جوشیدن کرد، شکر را داخل آن بریزید و صبر کنید تا غلیظ شود این مرحله، مرحله ی جا افتادن شیر برنج است. زمانی که به غلظت مناسب رسید گلاب را اضافه کنید بعد از چند جوش خامه را اضافه کنید و هم بزنید و شعله را خاموش کنید.

آریا بانو

طرز تهیه شیربرنج
نکاتی برای تهیه شیر برنج:
• غلظت شیر برنج روی شعله نباید اصلا رو به سفتی باشد. زیرا بعد از خنک شدن مانند کته سفت می شود.
شیر برنج دستور پخت ساده ای دارد اما برای خوشمزه شدن بهتر است مراحل پخت آن آرام و با حوصله انجام شود و مراقب ته گرفتن برنج باشید.
بیشتر بخوانید: تزیین شیربرنج
• اضافه کردن خامه اجباری نیست و برای لذیذ شدن و مجلسی کردن شیر برنج استفاده می شود.
• برای طرز تهیه شیر برنج با عسل، می توانید شکر را از دستور پخت شیر برنج حذف کنید و در هنگام سرو آن را با عسل و یا حتی با شکر یا شیره میل کنید.
• نکته ی مهم این است که برنج حتما از 2 ساعت قبل خیسانده شود.
• می توانید در هنگام پخت شیر برنج از هل ساییده هم استفاده کنید. اگر هل را نتواستید زیاد پودر کنید می توانید آن را داخل پارچه ی تنظیف قرار بدهید و داخل شیر برنج قرار بدهید و بعد از جوشیدن آن را بردارید. می توانید آن را خرد کنید و داخل لیوانی بریزید و مقداری آب جوش روی آن بریزید و در آن را بگذارید و بعد از 1 ساعت آب آن را با صافی داخل شیر برنج بریزید.
گردآوری: بخش آشپزی بیتوته

http://www.banounews.ir/fa/News/350265/طرز-تهیه-شیر-برنج-با-خامه-و-ساده
بستن   چاپ