آریا بانو
بازاریابی ویروسی یا وایرال چیست؟ چگونه کمپین بازاریابی ویروسی راه بیاندازیم؟
يکشنبه 15 تير 1399 - 08:46:20
آریا بانو - ما هر روزه در ویدیوها و محتواهایی که در اینترنت به سرعت نور پخش می شوند درباره بازاریابی ویروسی ( Viral Marketing ) شنیده ایم. اما بازاریابی ویروسی دقیقا چیست؟ در واقع در این نوع بازاریابی یک محصول، تبلیغ یا یک کمپین ویروسی به صورت تصادفی پخش می شوند و سبب یک اتفاق بزرگ می شوند.
معمولا محتواهای ویروسی در پشت خود یک استراتژی ویروسی بسیار قوی را دارند. داشتن ذهن خلاق می تواند در شکل گیری یک ایده مناسب برای روند مارکتینگ بسیار کمک کنند. به همین دلیل در این مقاله سعی خواهیم کرد تا شما را با مفهوم viral مارکتینگ، چگونگی استفاده از کمپین های ویروسی و مزایای این نوع مارکتینگ آشنا کنیم.
بازاریابی ویروسی چیست؟

آریا بانو

آریا بانو


بازاریابی ویروسی یا همان viral مارکتینگ یکی از انواع مختلف بازاریابی دیجیتال است که امروزه مورد استفاده قرار می گیرد. بازاریابی ویروسی عبارت است از توانایی ایجاد انگیزه و فروش بالقوه یک برند یا کالا از طریق پیام هایی که خیلی سریع مثل یک ویروس پخش می شوند و از فردی به فرد دیگر انتقال می یابند. ایده ای که پشت این نوع از بازاریابی قرار گرفته این است که کاربران با میل و اختیار خود تصمیم بگیرند که چه محتوایی را به اشتراک بگذارند.
به دلیل سرعت و سهولت به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی از آنها به عنوان منبع اصلی و طبیعی این نوع بازاریابی استفاده می شود. معروف ترین مثالی که می توان از بازاریابی ویروسی زد ویدیوهایی است که در شبکه های اجتماعی مختلف مثل یوتیوب، فیسبوک، توییتر، اینستاگرام و دیگر بسترهای موجود به اشتراک گذاشته می شوند.
دلیل اصلی استفاده از بازاریابی ویروسی سرعت و سهولت در اشتراک گذاری آنها است. اما موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که viral مارکتینگ همانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند. چرا که موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که بخش اعظمی از کنترل این نوع از بازاریابی در دست کاربران است. در نتیجه امکان ارسال پیام نادرست یا تفسیر اشتباه وجود خواهد داشت. از سوی دیگر اگر بتوان کمپین های ویروسی را به شکل درستی پیش برد می توان موفقیت معجزه آسایی را تجربه کرد.
یک کمپین بازاریابی ویروسی به چه شکلی عمل می کند؟

آریا بانو

آریا بانو


مدیریت یک کمپین بازاریابی ویروسی کار بسیار ساده است. شما تنها باید یک ویدیو یا هر نوع محتوای دیگر را تولید کنید و آن را در اینترنت قرار دهید. سپس نیز سعی کنید تا آن را به شکلی مناسب منتشر کنید. پس از آن نیز باید صبر کنید و منتظر بمانید تا کاربران شبکه های اجتماعی آن را به اشتراک بگذارند. البته باید در نظر داشت که محتوای تولیدی از جذابیت کافی برخوردار باشد.
در برخی از موارد معروف شدن و پخش شدن یک محتوای ویروسی به صورت تصادفی اتفاق می افتد. بدین شکل که فردی ویدیویی را در صفحه خصوصی خود منتشر می کند و ناگهان به معروفیت بسیار زیادی دست پیدا می کند.
در خصوص استراتژی پخش نمودن محتواهای تولیدی می توان به دو شکل عمل کرد: نمایش محتوا به صورت پیدا یا پنهان. در حالت اول کاربر از همان ابتدا متوجه می شود که محتوایی که مشاهده می کند تبلیغاتی است. در حالی که در حالت دوم تبلیغات درون محتوا پنهان شده است و بعد از پخش آن به صورت گسترده مشخص می شود. اگر شما از تکنیک بازاریابی پنهان استفاده می کنید باید بسیار مراقب باشید. اگر کاربر احساس کند که او را گول زده اید ممکن است نتیجه حاصل کاملا منفی و مخرب باشد. در نتیجه محتوایی که به صورت ویروسی توسط آنها پخش می شود کاملا منفی خواهد بود.
مهم نیست که از چه استراتژی برای پیشبرد مارکتینگ خود استفاده می کنید اما باید دقت داشته باشید که هیچ وقت به یک تولید کننده محتوای اسپم تبدیل نشوید. شما باید یک محتوا مناسب را به اشتراک بگذارید نه اینکه یک پیام را بارها و بارها تکرار کنید. بهترین استراتژی که می توانید از آن استفاده کنید این است که بهترین زمان و مکان را پیدا کرده و اجازه دهید محتوایتان به شکل ویروسی در میان کاربران پخش شود.
مزایای بازاریابی ویروسی

آریا بانو

آریا بانو


قیمت پایین
موضوعی که باعث تمایز میان بازاریابی ویروسی با دیگر روش های بازاریابی دیجیتال شده این است که کاربران در آن نقش بسیار مهمی را ایفا می کنند. همین امر سبب می شود که هزینه ها به طرز قابل توجهی کاهش پیدا کند. چرا که شما دیگر نیازی به خرید تبلیغات یا فضای رسانه ای غیر ضروری برای بازاریابی کسب و کار خود نخواهید داشت.
پتانسیل جذب بالا
قرار دادن یک ویدیو ویروسی در اینترنت پتانسیل بسیار زیادی برای جذب مخاطبین زیاد دارد. این اتفاق در حالی می افتد که شما به هیچ عنوان نیازی به سرمایه گذاری زیاد نخواهید داشت. به همین دلیل است که گاهی شرکت های بسیار کوچک و خصوصی می توانند مخاطبین بسیار زیادی را جذب کرده و موفق شوند.
تبلیغات ویروسی تهاجمی نیستند
در بازاریابی ویروسی معمولا این خود کاربران هستند که تصمیم به مشارکت و به اشتراک گذاری محتوا می گیرند. بنابراین به هیچ عنوان تبلیغات ما حالت تهاجمی پیدا نمی کنند. در نتیجه افراد درک بسیار بهتری از برند تبلیغ شده پیدا می کنند و احساس بهتری نسبت به آن خواهند داشت.
به کمک تبلیغات ویروسی می توانید برند خود را شکل دهید
اگر ما بتوانیم محتوای مناسب و خلاقانه ای را تولید کنیم کاربران متقاعد خواهند شد که آن را به اشتراک بگذارند و از ارتباطات شخصی خود برای تبلیغ نام برند خود استفاده کنند. از این رو شما می توانید به راحتی و با کمترین هزینه برند خود را شکل دهید.
امروزه بیش از هر زمان دیگری افراد به استفاده از بازاریابی ویروسی روی آورنده اند. چرا که به کمک آن می توانند با کمترین هزینه بهترین نتیجه ممکن را به دست بیاورند. تنها چیزی که شما برای به نتیجه رسیدن در چنین مارکتینگی به آن نیاز دارید، خلاقیت است. اگر بتوانید به شکلی خلاقانه و هوشمندانه تبلیغات خود را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، می توانید راه صد ساله را در کوتاه ترین زمان ممکن سپری کنید. اگر تاکنون استراتژی viral مارکتینگ خود انتخاب نکرده اید، همین الان اقدام کرده و درباره آن فکر کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/345922/بازاریابی-ویروسی-یا-وایرال-چیست؟-چگونه-کمپین-بازاریابی-ویروسی-راه-بیاندازیم؟
بستن   چاپ