آریا بانو
قوانین و نحوه پرداخت مهریه
يکشنبه 15 تير 1399 - 08:21:02
زنان خبر
آریا بانو - مهریه: به مالی گفته می شود که مرد متعهد می شود در هنگام وقوع عقد نکاح به زوجه خود پرداخت کند اما امروزه برخی از زنان از مهریه برای فشار آوردن و اسلحه ای علیه مرد استفاده می کنند و از طرفی هزینه ی دادرسی زنان را با مشکل برای دریافت مهریه مواجه کرده است.

به گزارش بانو نیوز ، یکی از بزرگترین بحث‌ها در هنگام ازدواج و خواستگاری گاهی تا پای سفره عقد هم کشیده می‌شود بحث مهریه است، اگر درگیر تعیین مهریه هستید نکات زیر را بخوانید.
مطالبه مهریه از حقوق قانونی زنان درعقد ازدواج است و زن این حق را دارد که هر زمان که بخواهد مهریه خود را مطالبه کند و مرد مکلف به پرداخت آن است .در انتخاب نوع مهریه محدودیت خاصی وجود ندارد و هر چیزی که ارزش مادی داشته باشد، می‌تواند به عنوان مهریه تعیین شود.

آریا بانو

زن چگونه می تواند درخواست پرداخت مهریه نماید؟
زن می تواند از طریق ارسال اظهارنامه به همسر خود درخواست پرداخت مهریه نماید در واقع اظهارنامه به اوراق چاپی موجو دردادگستری گفته میشود که که دارای 2ستون خوانده و خواهان است و زوجه باید درخواست مهریه خود را در ستون خواهان نوشته و از طریق دادگاه آن را برای خوانده یعنی همسرش ارسال نماید و در این هنگام اظهارات زوج نیز در ستون خوانده ثبت می گردد.
نکته: زوجه باید بداند که در تمام طول این مدت باید همسرش را تمکین نماید زیرا در غیر این صورت (عدم تمکین) زن ناشزه محسوب می گردد و به او نفقه دیگر تعلق نمیگیرد.
از طریق اجرای ثبت
از طریق دادگاه ها
هنگامیکه زوج مازاد بر مستثنیات دین (ابزار کار یا ماشینی که مرد با آن کار می کند جزو مستثنیات دین است)، دارای تمکین مالی باشد، در آن زمان وصول مهریه از طریق اجرای ثبت یا مراجعه به دفتر حق راه آسان تر و سریعتر می باشد.

آریا بانو

نکته مهم در نحوه ی پرداخت مهریه
متاسفانه در زندان ها نکات و اطلاعات غلطی به مردان داده می شود از جمله اینکه مرد می تواند پس از پرداخت چند قسط برای ادیت کردن زوجه اقساط را در دادگاه شهر دیگری بپردازد و با این روش موجب اذیت زوجه گردد و یا اینکه سکه تقلبی به جای سکه واقعی بپردازند و یا حتی دوقسط را پرداخته و یک قسط را نپردازند اما باید آگاه باشند که این اطلاعات اشتباه است.
اما در پاسخ به چنین نکاتی باید بگوییم که اولا اقساط مهریه تنها در شعبه‌ای از اجرای احکام قابل پرداخت است که در آن پرونده تشکیل شده باشد و اساسا هیچ کدام از دادگاه‌های خانواده دیگر در هیچ شهر دیگری قابل پرداخت نمی باشد.
اما اگر محل زندگی یا کار مرد به شهری دیگر منتقل شود و اودلایل کافی برای اثبات به دادگاه را برای این تغییر مکان ارائه کند این امر امکانپذیر است.
هنگامیکه حکم برای پرداخت مهریه صادر گردد و زمان شروع پرداخت فرا برسد دیگر زوجین در دادگاه صادر کننده کاری نداشته و فقط باید به اجرای احکام مراجعه نمایند.
حجم فعالیت‌هایی که در اجرای احکام انجام می‌شود، در واقع اجرای احکام به عنوان یک واسطه برای جلوگیری از اختلافات و مشکلات احتمالی میان زوجین در زمان پرداخت مهریه می باشد و اینکه همه چیز ثبت گردد تا بعدا باعث بروز مشکل نشود.
حکم اعسار ( سختی و دشواری ) برای افراد چگونه صادر می‌شود؟
اعسار دو گونه است گاهی شخص می‌گوید من اصلا ندارم که پرداخت کنم و اگر مالی پیدا کردید می توانید ضبط کنید ، در اینجا حکم به اعسار تا زمانی که مالی از مرد شناسایی و حکم به اعسار صادر می‌شود.
در حالت بعد ممکن است شخص بگوید من نمی‌توانم مهریه را یک‌جا پرداخت کنم اما به صورت قسطی می‌توانم پرداخت کنم. بر این اساس دادگاه حکم به تقسیط صادر می‌کند. فرض کنید مهریه 100 سکه است در نتیجه فرد به پرداخت هرماه یا هردو ماه یک سکه محکوم می‌شود.
انتهای متن/*

http://www.banounews.ir/fa/News/345908/قوانین-و-نحوه-پرداخت-مهریه
بستن   چاپ