آریا بانو
زندگینامه جی کی رولینگ ، خالق فانتزی هری پاتر
يکشنبه 15 تير 1399 - 05:27:30
آریا بانو - جی کی رولینگ (J.K. Rowling) خالق سری کتاب‌های فانتزی هری پاتر، یکی از محبوب‌ترین کتاب‌ها و فیلم‌های تخیلی در تاریخ است. برای خواندن زندگینامه جی کی رولینگ با این مطلب از موفق شو همراه شوید.
جی کی رولینگ کیست؟
جی کی رولینگ نویسنده و فیلم‌نامه‌نویس بریتانیایی است که به‌واسطه‌ی خلق سری هفت‌گانه کتاب‌های هری پاتر شناخته شد. بیش از 450 میلیون نسخه از این سری هفت‌گانه در سراسر دنیا به فروش رسیده است و هفت فیلم اقتباسی از این مجموعه داستان نیز ساخته و به نمایش گذاشته‌شده است.
زندگی شخصی جی کی رولینگ
جوآن جی کی رولینگ در 31 ژوئیه سال 1965 در ییت انگلستان به دنیا آمده است. او نام مستعار J.K را برای خود برگزید که ترکیبی از نام خود و نام مادربزرگ محبوبش، کاتلین، است. جی کی رولینگ پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه اگزتر در سال 1990، برای آموزش زبان انگلیسی راهی کشور پرتغال شد. در آنجا، او با یک روزنامه‌نگار پرتغالی به نام جورج آرانتس ملاقات کرد. فرزند دختر این زوج، جسیکا، در سال 1992 به دنیا آمد. جی کی رولینگ پس‌ازآنکه از همسر خود جدا شد، به همراه دخترش به شهر ادینبورگ در انگلیس بازگشت تا در کنار خواهر کوچک‌تر خود، دی، زندگی کند.
درحالی‌که جی کی رولینگ برای حداقل رفاه خود و دخترش تلاش می‌کرد، بر روی اولین کتاب از سری کتاب‌های هری پاتر نیز کار می‌کرد. ایده این کتاب در سال 1990 زمانی به ذهنش رسید که در یک قطار از منچستر به لندن مسافرت می‌کرد.

آریا بانو

آریا بانو


کتاب‌ها
هری پاتر و سنگ جادو
بعد از چندین بار رد شدن کتاب، جی کی رولینگ اولین کتاب خود تحت عنوان “هری پاتر و سنگ جادو ” را به مبلغ 4000 دلار به ناشر خود فروخت. این کتاب نقطه‌ی شروع یک سری هفت‌گانه از ماجراهای یک جادوگر جوان به نام هری پاتر و دوستانش در مدرسه‌ی علوم و فنون جادوگری هاگوارتز بود.
هری پاتر و تالار اسرار
دومین کتاب از مجموعه هری پاتر، “هری پاتر و تالار اسرار ” نام داشت که در ژوئیه سال 1998 به چاپ رسید.
هری پاتر و زندانی آزکابان
سومین کتاب از مجموعه داستان‌های جی کی رولینگ، “هری پاتر و زندانی آزکابان ” نام دارد که در ژوئیه سال 1999 منتشر شد. در تابستان سال بعد، سه کتاب اول هری پاتر در فاصله‌ی چهار سال چیزی در حدود 480 میلیون نسخه فروش داشت که بیش از 35 میلیون نسخه‌ی آن به 35 زبان زنده‌ی دنیا به فروش رسیده بود.
هری پاتر و جام آتش
بازخورد شگفت‌انگیز بازار به کتاب‌های جی کی رولینگ در جولای سال 2000 به اوج خود رسید. زمانی که چهارمین کتاب از سری داستان‌های هری پاتر به بازار معرفی شد، در کمتر از 24 ساعت به پرفروش‌ترین کتاب تبدیل شد اولین تیراژ کتاب 5.3 میلیون نسخه بود و بیش از 1.8 میلیون نسخه پیش‌خرید شده بود.
هری پاتر و محفل ققنوس
با کمی تأخیر در تاریخ انتشار، در ژوئن 2003 قسمت پنجم از سری داستان‌های هری پاتر تحت عنوان “هری پاتر و محفل ققنوس ” به بازار ارائه شد.
هری پاتر و شاهزاده دورگه
ششمین قسمت از مجموعه‌های هری پاتر در ژوئیه 2005 به بازار ارائه شد و در 24 ساعت اول 6.9 میلیون نسخه در ایالات‌متحده آمریکا فروش کرد. هری پاتر و شاهزاده‌ی دورگه بزرگ‌ترین استقبال از رونمایی کتاب در طول تاریخ را رقم زد.
هری پاتر و یادگاران مرگ
پیش از رونمایی، هفتمین و آخرین قسمت از مجموعه داستان‌های هری پاتر، تحت عنوان “هری پاتر و یادگاران مرگ ” بیشترین سفارش‌ها را در کتاب‌فروشی‌های بارنز و نوبل و یا سایت آمازون داشت. جی کی رولینگ قصد ندارد کتاب دیگری به مجموعه‌ی هری پاتر اضافه کند اما هیچ احتمالی را نیز کاملاً رد نکرده است.
کتاب قصه‌های بیدل نقال
کتاب قصه‌های بیدل نقال، شامل پنج افسانه‌ی ذکرشده در مجموعه کتاب‌های هری پاتر است که اولین بار در 4 نوامبر سال 2008 در یک مهمانی چای برای 200 دانش‌آموز مدرسه در کتاب‌خانه‌ی ملی اسکاتلند در ادینبورگ رونمایی شد. جی کی رولینگ تمامی حق امتیاز مربوط به این کتاب را به خیریه‌ی خود تحت عنوان گروه پیشرفته‌ی کودکان “لوموس ” (نام جادویی در کتاب‌های هری پاتر)، اهدا کرد. این خیره توسط جی کی رولینگ و به‌منظور حمایت از کودکان در اروپای شرقی تأسیس شده است.
خلأ موقت
خلأ موقت اولین کتاب جی کی جی کی رولینگ است که برای مخاطب بزرگ‌سال به نگارش درآمده است. این کتاب در سپتامبر سال 2012 به بازار منتشر شد. این رمان یک طنز تلخ در خصوص انتخابات بومی در شهر کوچک پاگفرد در انگلیس است و نقدهای مختلفی را دریافت کرد. نیویورک‌تایمز این رمان را “ناامیدکننده ” و “کسل‌کننده ” خواند. از سویی دیگر، تلگراف به این کتاب سه ستاره (از پنج ستاره) را اهدا کرد. تلگراف در یادداشت خود در خصوص این کتاب نوشت:” به نظر ما، جین آستین نیز ابتکار جی کی رولینگ در پخش کردن خبر مرگ برری مانند یک ویروس در اطراف پاکفرد را تحسین می‌کند “.
“آوای فاخته “،” “کرم ابریشم “، “رد پای شیطان ” و “سفیدی مرگبار “
در آوریل 2013، جی کی رولینگ با انتشار رمانی تحت نام آوای فاخته به یک ژانر جدید، یعنی داستان‌های جنایی پا گذاشت. او این رمان را با اسم مستعار رابرت گالبریت به چاپ رساند. در چند ماه اول پس از انتشار، این کتاب‌فروش متوسطی را تجربه کرد و نظرات مثبتی را نیز دریافت کرد. زمانی که هویت واقعی نویسنده‌ی آن کشف شد، فروش این اثر در ماه ژوئیه افزایش یافت. به نقل از بلومبرگ نیوز، جی کی رولینگ اظهار داشت: “من امیدوار بودم که این راز را کمی طولانی‌تر نگه‌دارم، زیرا رابرت گالبرایت بودن آزادی عمل بیشتری به من می‌داد. انتشار یک کتاب بدون انتظارات از پیش تعیین‌شده از آن لذت‌بخش بود و بازخورد گرفتن با نامی متفاوت نیز لذت خالص را برای من به همراه داشت “. جی کی رولینگ دو کتاب دیگر نیز با قلم رابرت گالبرایت منتشر کرد: کرم ابریشم و رد پای شیطان. هر دو اثر در ژوئن سال 2014 منتشر شدند. جی کی رولینگ کتاب سفیدی مرگبار را در سپتامبر 2018 منتشر کرد.
سخنرانی جی کی جی کی رولینگ با عنوان “زندگی‌های خیلی خوب “
در آوریل 2015، سخنرانی جی کی رولینگ در سال 2008 در دانشگاه هاروارد به‌صورت یک کتاب منتشر شد: “زندگی‌های بسیار خوب: مزایای شکست و اهمیت تخیل “.
این کتاب راهنمای خودسازی، حکایات شخصی و توصیه‌هایی در مورد چگونگی پذیرش شکست و استفاده از تخیل برای موفقیت را ارائه می‌دهد. درآمد حاصل از این کتاب به سود موسسه لوموس، سازمان غیرانتفاعی حمایت از کودکان که جی کی رولینگ مؤسس آن بوده است، اختصاص داده‌شده است.
هری پاتر: تاریخ جادو

آریا بانو

آریا بانو


در سال 2017، جی کی رولینگ در وب‌سایت خود اعلام کرد که دو کتاب جدید را برای نمایشگاهی در کتابخانه بریتانیا منتشر می‌کند که بیستمین سالگرد انتشار اولین رمان او، هری پاتر و سنگ جادو را جشن می‌گیرد.
دو کتاب با عنوان‌های “هری پاتر: تاریخ جادو ” (شرح داده‌شده برای مخاطب بزرگ‌سال) و “هری پاتر: سفری به تاریخچه سحر و جادو ” (نسخه‌ی مناسب کودکان)، در تاریخ 20 اکتبر منتشر شد. این کتاب‌ها شامل نسخه‌های خطی، تصاویر اصلی و یک مجموعه‌ی نفیس از شخصیت‌ها و جادوهای هری پاتر بود که در دسترس قرار گرفت. در ماه می سال 2019 اعلام شد که جی کی رولینگ قصد دارد تا 4 کتاب دیگر از داستان‌های هری پاتر را منتشر کند. در ابتدا سردرگمی بسیار زیادی میان طرفداران این مجموعه از کتاب‌ها ایجاد شد که وی در وب‌سایت خود آن را برطرف کرد. جی کی رولینگ در وب‌سایت خود نوشت:” کتاب‌های الکترونیکی شامل هیچ داستان یا اطلاعات جدیدی نیستند. کتاب‌های الکترونیکی در کنار کتاب‌های صوتی برای مجموعه‌ی تاریخچه‌ی جادو و با صدای ناتالی دورمر انتشار خواهند یافت “.
فیلم‌های هری پاتر
فیلمی از کتاب اول جی کی رولینگ، “هری پاتر و سنگ جادو “، در نوامبر 2001 منتشر شد که توسط کریس کلمبوس کارگردانی شده بود. دنیل رادکلیف، اما واتسون و روپرت گرینت به‌عنوان بازیگران اصلی در این فیلم ایفای نقش کردند. در هفته افتتاحیه خود در ایالات‌متحده، این فیلم با 8.200 بیننده، رکورد اکران را از آن خود کرد و در گیشه‌ی آمریکا تاریخ‌ساز شد. فروش این فیلم در افتتاحیه چیزی در حدود 93.5 میلیون دلار تخمین زده شد (20 میلیون دلار بیشتر از رکورددار قبلی، 1999’The Lost World: Jurassic Park). این فیلم به‌عنوان بهترین فیلم سال 2001 شناخته شد.
فیلم‌های دوم و سوم از این مجموعه – هری پاتر و اتاق اسرار (2002)، به کارگردانی کلمبوس و هری پاتر و زندانی آزکابان (2004) به کارگردانی آلفونسو کوارون – رکوردهای مشابهی را به ثبت رساندند. فیلم چهارم، هری پاتر و جام آتش به کارگردانی مایک نیول در سال 2005 منتشر شد.
پنجمین فیلم از این مجموعه، هری پاتر و محفل ققنوس به کارگردانی دیوید ییتس، در سال 2007 اکران شد. فیلم‌نامه‌ی این فیلم توسط مایکل گلدنبرگ جایگزین استیو کلوز، فیلم‌نامه‌نویس چهار فیلم اول، نگارش شده بود. نسخه ششم فیلم، هری پاتر و شاهزاده دورگه به کارگردانی ییتس، در ژوئیه سال 2009 اکران شد. فیلم نهایی برای کتاب هفتم از این سری در دو قسمت منتشر شد: هری پاتر و یادگاران مرگ قسمت اول و دوم به کارگردانی ییتس ساخته شد.
سری فیلم‌های جانوران شگفت‌انگیز
در سال 2013، جی کی رولینگ در خصوص ساخت یک سریال جدید با همکاری برادران وارنر خبر داد. بر اساس گفته‌ی Entertainment Weekly، جی کی رولینگ اعلام کرده بود که این فیلم‌ها بر اساس کتاب‌های درسی هاگوارتز که در سال 2001 به بازار عرضه‌شده بودند، ساخته می‌شود. عنوان یکی از این کتاب‌های درسی، جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آن‌ها بود که فیلم‌های جدید نیز بر اساس آن‌ها ساخته می‌شدند. او در این خصوص اعلام کرد:” جامعه‌ی جهانی جادوگران جایی بود که من به مدت 17 سال به خوشی در آن زندگی کردم. فیلم‌های جدید دنباله‌ای از سری داستان‌های هری پاتر نیست بلکه روایتی بر اساس توسعه‌ی دنیای جادوگران است “.
فیلم‌نامه‌های این مجموعه توسط جی کی رولینگ نگارش شد. این اولین تجربه‌ی فیلم‌نامه‌نویسی جی کی رولینگ بود. فیلم‌برداری مجموعه‌ی حیوانات شگفت‌انگیز با بازیگری ادی ردماین کلید خورد. این فیلم در نوامبر 2016 اکران شد. این فیلم با به تصویر کشیدن جادوگری توانست توجه مخاطبین را جلب کند و بیش از 800 میلیون دلار در سراسر جهان فروش کند.
بر اساس صحبت‌های اولیه، قرار بود دنباله‌ی این فیلم با حضور جانی دپ در نوامبر 2018 اکران شود. بااین‌حال، در همین زمان بود که بسیاری از بازیگران و کارگردانان هالیوود تحت تأثیر اتفاقات و ناسازگاری‌های گذشته، مورد حمله قرارگرفته بودند. در این میان، بسیاری از هواداران فیلم‌های حیوانات شگفت‌انگیز از اتهامات واردشده به جانی دپ در خصوص رفتارهای خصومت‌آمیز و طلاق دپ و امبر هرد ناراحت شده و به آن‌ها واکنش‌های زیادی نشان دادند. بااین‌حال، در اواخر سال 2017، برادران وارنر و جی کی رولینگ در حمایت از جانی دپ اظهاراتی صادر کردند. جی کی رولینگ در این خصوص اظهار داشت: “من و فیلم‌سازان نه‌تنها از کار کردن با بازیگران اصلی راحتیم بلکه واقعاً خوشحالیم که جانی نقش اصلی را در فیلم‌ها بازی می‌کند “.
وب‌سایت جی کی رولینگ

آریا بانو

آریا بانو


در سال 2014، جی کی رولینگ داستان کوتاهی درباره‌ی هری پاتر در سنین بزرگ‌سالی و بازگشت او به مدرسه هاگوارتز در وب‌سایتش منتشر کرد. این داستان پاترمور نام داشت. از زمان راه‌اندازی سایت، جی کی رولینگ داستان‌ها و اطلاعات بسیار زیاد و تکمیل‌کننده‌ای را در مورد هری پاتر منتشر کرده است.
نمایش‌نامه‌ی هری پاتر و فرزند نفرین‌شده
در ژوئن سال 2016، هری پاتر و کودک نفرین‌شده، نمایشنامه‌ای دوبخشی که توسط جک تورن و کارگردان جان تیفانی نوشته شده و بر اساس داستان جی کی رولینگ ساخته‌شده بود، در لندن بر روی صحنه رفت. این نمایشنامه بسیار مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت و بلیت‌های آن کاملاً به فروش رفت. اگرچه جی کی رولینگ صریحاً اعلام کرده است که هری پاتر و یادگاران مرگ، آخرین قسمت از سری داستان‌های هری پاتر است، اما هری در سنین بزرگ‌سالی در این نمایش‌نامه حضور داشت و بسیاری این نمایش‌نامه را هشتمین سری از داستان‌های هری پاتر می‌نامند. بازیگران این نمایش با فیلم‌های اصلی متفاوت بودند. ماه بعد و درست پیش از انتشار این نمایشنامه، بسیاری از طرفداران هری پاتر در صف‌های طولانی واپسین ساعت‌های انتظار را در روبروی کتاب‌فروش‌ها گذراندند تا بتوانند فیلم‌نامه‌ی جک تورن را خریداری کرده و بخوانند. مشابه این اتفاق، برای سایر کتاب‌های هری پاتر نیز رخ‌داده بود.
همسر و فرزندان جی کی رولینگ
در 26 دسامبر 2001، جی کی رولینگ با دکتر نیل موری ازدواج کرد. این زوج در خانه‌ای در اسکاتلند زندگی می‌کنند. آن‌ها صاحب دو فرزند به نام‌های دیوید (متولد 2003) و مکنزی (متولد 2005) هستند. جی کی رولینگ از ازدواج قبلی خود یک فرزند به نام جسیکا (متولد 1993) نیز دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/345875/زندگینامه-جی-کی-رولینگ-،-خالق-فانتزی-هری-پاتر
بستن   چاپ