آریا بانو
ارز دیجیتال ایاس (EOS) چیست؟ – معرفی کیف پول های ایاس
يکشنبه 15 تير 1399 - 05:03:59
آریا بانو - ایاس (EOS) یکی از جدیدترین پروژه‌های بلاک چینی است که به بازار رمزارزها معرفی شده و هدف آن، ساختن یک شبکه با ظرفیت پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه است. ایاس از همان ابتدا با عرضه اولیه سکه (ICO) توکن‌هایش توجه زیادی را به خود جلب کرد.
عرضه اولیه ایاس در بیست و ششم ژوئن سال 2017 آغاز شد و تا یکم ژوئن 2018 ادامه داشت. این یعنی عرضه اولیه ایاس 350 روز طول کشیده است و بدین ترتیب ایاس رکورد طولانی‌ترین عرضه اولیه سکه را در دست دارد. تیم توسعه دهنده ایاس می‌خواستند به عموم مردم فرصت سرمایه گذاری در پروژه‌شان را بدهند و به همین دلیل تصمیم گرفتند تا مدت زمان این عرضه اولیه را افزایش دهند.
لازم به ذکر است که عرضه اولیه ایاس با آزاد سازی 700 میلیون توکن EOS و جمع آوری بیش از 4.1 میلیارد دلار به عنوان موفق‌ترین عرضه اولیه سکه در تاریخ رمزارزها شناخته می‌شود.
شرکت مالک پلتفرم ایاس Block. One نام داشته که در حال حاضر پروژه‌های بلاک چینی مختلفی را توسعه می‌دهد. تیم مدیریتی ایاس نیز از افراد با تجربه‌ای مثل دنیل لاریمر تشکیل شده است؛ لاریمر در تولید پلتفرم‌های BitShares و Steem هم نقش داشته است و به طور کلی، پروژه‌های رمزارزی وی اکنون میلیاردها دلار ارزش دارند.
پیش از خواندن ادامه مطلب لطفا توجه داشته باشید که ایاس یک پروژه تکمیل شده نیست و فعلا همه چیز در حد وعده و فرضیه باقی مانده است. اما همین وعده و فرضیه‌ها هم حمایت کنندگان زیادی را به سمت این پلتفرم جلب کرده است و امید می‌رود که این پروژه بتواند انتظارات را برآورده کند.
هدف ایاس چیست؟

آریا بانو

آریا بانو


هدف ایاس ساختن یک بلاک چین غیر متمرکز است که به سرعت و بدون هزینه تراکنش‌ها را پردازش می‌کند. علاوه بر این، ایاس پلتفرمی ‌برای اجرای قراردادهای هوشمند و در نتیجه برنامه‌های غیر متمرکز (dApp) هم محسوب می‌شود. یکی دیگر از اهداف ایاس ساختن پلتفرمش به صورت یک سیستم عامل بوده که استفاده از آن را آسان می‌کند.
به عقیده بسیاری از متخصصان برنامه‌های غیر متمرکز آینده اینترنت هستند و تاکنون هزاران عدد از آن‌ها روی بلاک چین‌های مختلف عرضه شده است.
یک مثال خوب از برنامه‌های غیر متمرکزی که از طریق بلاک چین ایاس قابل اجرا هستند، نسخه غیر متمرکز فیس بوک است؛ در این نسخه غیر متمرکز کسی شبکه را کنترل نمی‌کند و هیچ کس توانایی دسترسی بی اجازه به اطلاعات شخصی شما را نخواهد داشت.
همان طور که قبلا اشاره کردیم، پردازش میلیون تراکنش در ثانیه یکی از اهداف اصلی ایاس است. این سرعت پردازش (اگر در بلاک چین ایاس اجرایی شود) یک مشکل بزرگ را حل خواهد کرد؛ چون تعدادی زیادی از بلاک چین‌ها اکنون از قراردادهای هوشمند پشتیبانی می‌کنند، اما سرعت پردازش هیچکدام به ا‌ندازه کافی بالا نیست. اتریوم که محبوب‌ترین بلاک چین پشتیبانی کننده از قراردادهای هوشمند محسوب می‌شود نیز تنها توانایی پردازش 15 تراکنش در ثانیه را دارد.
حالا شاید برایتان سوال پیش بیاید که چرا سرعت پردازش کمتر این بلاک چین‌ها یک مشکل محسوب می‌شود؟
آمار نشان می‌دهد که در هر ثانیه بیش از 52 هزار لایک در پلتفرم فیس بوک ثبت می‌شود. هر کدام از این لایک‌ها یک تراکنش جدا محسوب می‌شود که در پشت صحنه انجام می‌گیرد. بدیهی است که سرعت یک پلتفرم مالی باید بیشتر از یک پلتفرم اجتماعی مثل فیس بوک باشد وگرنه در سطج جهانی چندان موثر نخواهد بود. نظام مالی فعلی حداقل پردازش 100 هزار تراکنش در ثانیه را قابل قبول می‌داند که تنها تعدادی کمی از بلاک چین‌ها به زحمت به این رقم نزدیک شده‌اند. بنابراین می‌توان گفت که ایاس با تحقق وعده پردازش میلیون‌ها تراکنش در ثانیه یک مزیت بزرگ نسبت به تمام رقبای خود خواهد داشت که آن را به ایده‌آل‌ترین گزینه برای شرکت‌های مالی تبدیل می‌کند.
یکی دیگر از اهداف بلند مدت ایاس اضافه کردن کاربردهای بیشتر است. برای مثال اکنون هر کدام از پلتفرم‌های Steem و BitShares توانایی پردازش 100 هزار تراکنش در ثانیه را دارند و از قراردادهای هوشمند هم پشتیبانی می‌کنند، ولی توسعه دهندگان این دو پلتفرم نمی‌توانند امکانات ساده‌ای مثل بازیابی اکانت را اضافه کنند.
حالا اگر سیستم عامل ایاس تکمیل شده و به خوبی اجرا شود، توسعه دهندگان قادر خواهند بود از تمامی‌امکانات مورد نیازشان که از قبل در این سیستم عامل وجود دارد استفاده کنند و با حداکثر توانایی برنامه‌هایشان را توسعه دهند.
ایاس چگونه کار می‌کند؟
ایاس یا EOS به عنوان رقیبی که اتریوم را نابود خواهد کرد، شناخته می‌شود. چون این پلتفرم همه امکاناتی که پلتفرم اتریوم دارد را با سرعت و کیفیت بهتر عرضه می‌کند. بنابراین تفاوت اصلی اتریوم و ایاس در مقایس پذیری (Scalability) آنان است. مقیاس پذیری یکی از مهم‌ترین مواردی که در آنالیز یک بلاک چین بررسی شده و نقشی تعیین کننده در ارزش آن دارد.
همان طور که قبلا هم اشاره شد، اتریوم تنها 15 تراکنش در ثانیه را پردازش می‌کند. دلیل این امر نحوه مدیریت داده‌ها توسط بلاک چین اتریوم است. چراکه در بلاک چین اتریوم هر بلاک گنجایش مقدار محدودی از اطلاعات را دارد. تکنولوژی این نوع پردازش داده اثبات کار (PoW) نام داشته که سرعت کم، هزینه بالا و هدر رفتن انرژی را به همراه دارد.
البته تیم اتریوم از مشکلاتی که این محدودیت 15 تراکنشی ایجاد کرده است با خبر هستند و توسعه راه حل‌هایی مثل تراکنش‌های زنجیره‌ای را در برنامه دارند که هنوز عملیاتی نشده است.
بلاک چین ایاس از الگوریتم DPoS می‌کند که توضیح دادن نحوه کارکرد آن برای کسانی که دانش کافی از بلاک چین ندارند مقداری دشوار خواهد بود. به همین دلیل الگوریتم DPoS را با مثال و به گونه‌ای توضیح می‌دهیم که درک آن برای تمام کاربران آسان باشد.
فرض کنید به 200 نفر برای تایید تراکنش‌های یک بلاک چین نیاز است. هر کدام از این افراد «شاهد» نام دارند. حالا چون بلاک چین ایاس غیر متمرکز است، شاهدین بر اساس رای‌های سرمایه گذاران آن (کسانی که توکن EOS در اختیار دارند) انتخاب خواهند شد. البته مقدار حق رای هر فرد به تعداد توکن EOS وی بستگی دارد. توکن‌های شما «سهم» شما در ایاس هستند. هر چقدر سهم بیشتری داشته باشد، رای‌تان نیز قدرت بیشتری خواهد داشت. 200 شاهدی که از طریق رای گیری انتخاب می‌شوند وظیفه تامین امنیت شبکه را بر عهده خواهند داشت. حقوق مشخصی نیز برای شاهدان تعیین شده است. تعداد زیادی شاهد ذخیره نیز وجود داره که منتظر نوبت‌شان هستند تا در کنار کمک به امن نگه داشتن بلاک چین، درآمدی هم داشته باشند. اگر یکی از شاهدان کار خود را به درستی انجام ندهد یا امنیت شبکه را به خطر بیاندازد، عنوان شاهد از وی گرفته شده و سپس از شبکه اخراج خواهد شد. سپس یکی از شاهدان ذخیره جای وی را پر خواهد کرد. بنابراین 200 گره (کامپیوتر متصل به شبکه) برای تایید تراکنش‌های ایاس مورد نیاز هستند؛ اما در بلاک چین اتریوم تمامی‌گره‌ها باید تراکنش را تایید کنند تا توکن‌ها از مبدا به مقصد برسد. بنابراین بدیهی است که زمان مورد نیاز برای انجام هر تراکنش در بلاک چین ایاس بسیار کمتر از اتریوم خواهد بود.
یکی دیگر از امکانات خوب بلاک چین ایاس امکان متوقف سازی تراکنش‌هاست که از اهمیت بالایی برخوردار است. مثلا اگر اتریوم این قابلیت داشت، هک DAO متوقف می‌شد. در هک DAO توکن‌های اتریومی ‌به ارزش 50 میلیون دلار به سرقت رفت و برای برگرداندن دارایی‌های به سرقت رفته، اتریوم مجبور شد تا یک فورک سخت انجام دهد. اما تکنولوژی DPoS که در ایاس وجود دارد می‌توانست چنین حمله سایبری را متوقف کند تا نیازی به فورک کردن بلاک چین نباشد.
کاربرد توکن ایاس

آریا بانو

آریا بانو


مثل بسیاری از بلاک چین‌های دیگر، ایاس نیز رمزارز مخصوص خود را دارد: EOS. این رمزارز چند نقش مختلف ایفا می‌کند که در ادامه در مورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد.
هنگام استفاده از بلاک چین اتریوم، کاربر باید کارمزد تراکنش پرداخت کند. این کارمزد «گاز» (GAS) نام دارد و با افزایش تعداد کاربران اتریوم، میزان مورد نیاز از آن نیز افزایش می‌یابد؛ به عبارتی دیگر با افزایش تعداد کاربران و تراکنش‌های بلاک چین اتریوم، کارمزدها نیز بیشتر و بیشتر می‌شوند.
این یعنی اتریوم در مقیاس جهانی قابل استفاده نیست، چون با توجه به قیمت افزایشی کارمزدها تراکنش‌های کوچک به صرفه نخواهند بود. اگر مکانیزم لایک فیس بوک به عنوان یک برنامه غیر متمرکز روی بلاک چین اتریوم اجرا می‌شد، هر کاربر به ازای هر بار لایک کردن باید کارمزد نسبتا بالایی پرداخت می‌کرد.
دلیل این موضوع نحوه ساخت اتریوم است. این نحوه ساخت باعث شده تا هر موقع کاربر بخواهد از ماشین مجازی اتریوم استفاده کند، باید آن را اجاره کند که به شکل کارمزد پرداخت می‌شود.
اما ایاس قدرت شبکه‌اش را اجاره نمی‌دهد؛ دارندگان توکن EOS حق مالکیت شبکه را دارند. برای مثال اگر سهمی‌1 درصدی از توکن‌های EOS را در اختیار دارید، یعنی 1 درصد از کل شبکه به شما تعلق دارد و در نتیجه، 1 درصد از قدرت پردازشی شبکه که برای تایید تراکنش‌ها نیاز است مال شماست. این یعنی تراکنش‌هایتان رایگان انجام می‌شوند!
از توکن‌های EOS مثل هر رمز ارزی دیگری استفاده می‌شود؛ یعنی قابلیت نگه داری، ارسال و دریافت آن‌ها وجود دارد. ایاس به عنوان یک سیستم پرداخت عملکردی عالی خواهد داشت و حتی ارسال رایگان دارایی‌ها به هر جای دنیا را به صورت رایگان امکان پذیر می‌کند. لازم به ذکر است که این تراکنش‌ها تنها در عرض چند ثانیه تکمیل خواهند شد.
سو استفاده از توکن های ایاس
یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های هر رمزارز امکان ارسال تراکنش‌های ناشناس و محفاظت از حریم خصوصی کاربرانش است. این ویژگی مزیت‌های فراوانی دارد و در نهایت باعث جذب افرادی که به دنبال انجام فعالیت‌های غیر قانونی هستند نیز خواهد شد.
اکثر بلاک چین‌ها عمومی ‌هستند (مثل بیت کوین و اتریوم) و هر کسی که به اینترنت دسترسی دارد می‌تواند تمامی‌تراکنش‌هایی که در یک بلاک چین عمومی صورت می‌گیرند را مشاهده کنند. در این نوع بلاک چین‌ها حتی موجودی آدرس‌های مختلف نیز مشخص شده است. در ایاس امکان مخفی سازی مبدا و مقصد تراکنش وجود ندارد، اما موجودی هر حساب خصوصی است و تنها خود کاربر می‌تواند آن را مشاهده کند.
این قابلیت مخفی سازی موجودی مطمئنا توجه افرادی که به دنبال فرار مالیاتی هستند را جلب خواهد کرد. البته با مخفی بودن موجودی حساب‌ها امکان شناسایی شدن حساب‌های ثروتمند توسط هکرها کمتر شده و در نتیجه امنیت بیشتری برای سرمایه گذاران اصلی ایاس به ارمغان می‌آید.
سخن پایانی
تا مارچ 2020 ارزش بازار ایاس از رمز 1 میلیارد و 800 میلیون دلار عبور کرده است و این پلتفرم اکنون از جایگاه خوبی در میان رمزارزها برخوردار است. پلتفرم ایاس طرفداران زیادی دارد و توسعه دهندگان آن نیز همواره به دنبال بهبود پروژه و تحقق اهداف برنامه ریزی شده هستند. در طی سال‌های آتی قابلیت‌های اصلی ایاس مشخص خواهد شد و باید دید که این همه وعده جذاب تحقق پیدا می‌کند یا خیر.
معرفی بهترین کیف پول های ایاس

آریا بانو

آریا بانو


لطفا توجه داشته باشید قبل از استفاده از کیف پول‌های ایاس باید یک حساب EOS ایجاد کنید. ایجاد این حساب رایگان نیست و با پرداخت مبلغی اندک به به وبسایت zeos.co قابل انجام است. شما می‌توانید این مبلغ را به صورت اتریوم، بیت کوین و یا بیت کوین کش پرداخت کنید.
کیف پول Freewallet
کیف پول رمزارز Freewallet برای وب و سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس عرضه شده است. اکثر کیف پول‌های ایاس تنها انتقال حساب از قبل ایجاد شده را قبول می‌کنند، چون ایجاد حساب ایاس رایگان نیست. اما با کیف پول Freewallet شما یک می‌توانید یک حساب ایاس رایگان ایجاد کنید . قابلیت‌های امینتی این کیف پول به کنار، باید توجه داشته باشید که در Freewallet کلیدهای خصوصی در اختیار شما قرار نخواهند گرفت. پس اگر بیش از حد روی حریم خصوصی و کنترل کامل حساب خود حساس هستید، ممکن است این کیف پول بهترین انتخاب برای شما نباشد.
کیف پول Infinito EOS Wallet
کیف پول Infinito EOS Wallet نیز یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای نگه داری توکن‌های EOS شماست که به آسانی قابل دریافت و استفاده است. این کیف پول علاوه بر ایاس، از رمزارزهای مختلف دیگری هم پشتیبانی می‌کند و جدیدترین نسخه آن از طریق وبسایت رسمی ‌infinitowallet.io قابل دریافت است. البته در صورت نیاز می‌توانید به گوگل پلی اندروید یا اپ استور آی او اس نیز مراجعه کرده و با جست و جوی نام این کیف پول، آن را روی تلفن همراه‌تان نصب کنید.
کیف پول GreyMass EOS Voter Wallet
کیف پول GreyMass EOS Voter Wallet تنها از طریق گیت‌هاب قابل دریافت است و تنها به کاربران حرفه‌ای‌ پیشنهاد می‌شود. این کیف پول رابط کاربری ساده‌ای داشته و کلیدهای خصوصی‌تان را با استفاده از تکنیک رمزنگاری AES-256 در دستگاه ذخیره می‌کند. شما می‌توانید GreyMass EOS Voter Wallet را روی ویندوز، مک یا لینوکس نصب کنید.

http://www.banounews.ir/fa/News/345868/ارز-دیجیتال-ایاس-(EOS)-چیست؟-–-معرفی-کیف-پول-های-ایاس
بستن   چاپ