آریا بانو
محافظت از فضانوردان با استفاده از نانوفیبرهای جدید
شنبه 14 تير 1399 - 13:42:56
آریا بانو - ایرنا / محققان دانشگاه هاروارد ماده جدیدی را ساختند که قادر است از انسان در برابر دمای بسیار بالا و ترکش‌های حاصل از انفجار محافظت کند.
یکی از مهمترین مشکلات موجود در رابطه با تجهیزات محافظتی که توسط سربازان، فضانوردان و آتش‌نشانان مورد استفاده قرار می‌گیرد، این است که مواد دارای مقاومت بالا در برابر برخورد گلوله، در برابر دمای بسیار بالا مقاوم نیستند و برعکس، موادی که در برابر دما مقاومت بالایی دارند، ضدگلوله نیستند. در نتیجه، اغلب تجهیزات محافظتی امروزی به صورت چندلایه از مواد مختلف ساخته می‌شوند و به همین علت وزن زیادی دارند.
اکنون محققان نانوفیبرهای سبکی را ساختند که کاربردهای متعددی داشته و هم در برابر دمای بسیار بالا و هم در برابر گلوله و ترکش مقاوم هستند. برای ساخت این الیاف از ماده‌ای موسوم به کولار استفاده شده است که در حال حاضر نیز در ساختارهای مختلف، برای تولید تجهیزات محافظتی کاربرد دارد.

آریا بانو


الیاف بافته شده کولار که دارای ساختار بسیار منظم کریستالی هستند، در برابر گلوله مقاومت بالایی دارند؛ در حالی که هواژل‌های متخلخل کولار در برابر دمای بسیار زیاد مقاوم هستند.
محققان هاروارد توانستند نوعی پلیمر از جنس کولار تولید کنند؛ به این صورت که ساختار کریستالی الیاف بافته شده را با ساختار متخلخل هواژل‌ها ادغام کرده و الیافی ساختند که فضاهای متخلخل بین آنها وجود دارد. در این ساختار، رشته‌های بلند فیبر در برابر برخورد مقاومت کرده و فضاهای خالی بین رشته‌ها از انتقال حرارت جلوگیری می‌کنند.
محققان این فناوری را به عنوان یک اختراع جدید به ثبت رسانده‌اند و اکنون در تلاشند تا آن را به صورت تجاری تولید کنند.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Matter منتشر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/345078/محافظت-از-فضانوردان-با-استفاده-از-نانوفیبرهای-جدید
بستن   چاپ