آریا بانو
طرز تهیه خاگینه گل گیسو
دوشنبه 9 تير 1399 - 23:05:14
آریا بانو - بیتوته / مواد لازم برای خاگینه گل :
تخم مرغ 2 عدد
آرد 2 لیوان
وانیل یک چهارم قاشق چایخوری
بکینگ پودر 2 قاشق چایخوری
ماست 2 سوم لیوان
روغن مایع 4 قاشق غذاخوری
مواد لازم برای شربت خاگینه :
شکر 2 لیوان سرخالی
آب 2 سوم پیمانه
گلاب 1 سوم پیمانه
زعفران به مقدار لازم
طرز تهیه خاگینه گل :
برای تهیه این نوع خاگینه ابتدا تخم مرغ را بشکنید و آن را با همزن دستی خوب بزنید، زمانی که تخم مرغ یکدست شد ماست را به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید اکنون روغن مایع را اضافه کنید و هم بزنید سپس به آرد و وانیل و بکینگ پودر را اضافه کنید سپس با هم روی تخم مرغ ها الک کنید.
اکنون همه ی مواد را با دست ورز بدهید مقداری آرد کنار دستتان قرار بدهید و کم کم به آن آرد اضافه کنید تا حدی که خمیر نرم و لطیفی که به دست نچسبد بدست بیاورید.
میزان اضافه کردن آرد بستگی به آرد و خمیرتان دارد هرگز به یکباره آرد اضافه نکنید و به میزان کم کم اضافه کنید که خمیرتان سفت نشود.
بعد از اینکه خمیرتان آماده شد روی آن بپوشانید تا به آن 1 ساعت استراحت بدهید.
در همین حین به سراغ شربت تان بروید داخل قابلمه ای کوچک شکر را بریزید و بعد آب و گلاب را اضافه کنید و هم بزنید زعفران را هم اضافه کنید و زیر شعله را روشن کنید آن را هم بزنید که زمانی که شکر کاملا حل شد و مایع شفافی بدست آمد اجازه بدهید کمی بجوشد و بعد زیر شعله را خاموش کنید و آن را کنار بگذارید. تا خنک شود.
بعد از گذشت 1 ساعت استراحت روی سطحی صاف را کمی آرد بپاشید و مقداری از خمیر بردارید و با وردنه روی سطح پهن کنید به صورتی که ضخامت خمیر 3 تا 4 میلیمتر شود.
سپس برای گل رز از قالب های گرد استفاده کنید برای اینکه خمیر به قالب نچسبد قالب را کمی آرد پاشی کنید و بعد قالب بزنید.
سپس گلبرگ های گل رز با کمی آب بهم بچسبانید و با دست آن ها را حالت بدهید. می توانید از مدل های مختلف هم استفاده کنید مانند بافت گیسویی، یا گل های متقاوت با قالب های متفاوت.
پس از اینکه گل ها را آماده کردید آن ها را به صورت وارونه داخل روغن فراوان سرخ کنید. و بعد آن را برگردانید و پشت آن را سرخ کنید بعد از اینکه سرخ کردید از روغن بیرون بیاورید و داخل شربت خنک قرار بدهید.
و بعد آن ها را از شربت بیرون بیاورید و با پودر پسته و پودر گردو تزیین کنید.
برای تهیه ی خاگینه به صورت گیسو از خمیر مقداری را به صورت نواری باریک شکل بدهید و آن را به سه نوار یک اندازه برش بدهید و بعد ابتدای آن را به هم بچسبانید و مانند مو آن را ببافید و بعد انتهای آن را باز به هم بچسبانید و مانند روش گل داخل روغن فراوان سرخ کنید و بعد داخل شربت قرار بدهید.
نکته برای تهیه ی خاگینه :
• اگر خاگینه با شربت فراوان دوست دارید آن را به صورت داغ داخل شربت سرد قرار بدهید تا شربت زیادی به خودش جذب کند اما اگر دوست ندارید شربت زیادی داشته باشد اجازه بدهید خاگینه ها سرد شود و بعد داخل شربت قرار بدهید.
• بعضی افراد خاگینه را با شیره میل می کنند.

http://www.banounews.ir/fa/News/342217/طرز-تهیه-خاگینه-گل-گیسو
بستن   چاپ