آریا بانو
گفت‌وگو با عوامل و بازیگران سریال دخترم نرگس
جمعه 6 تير 1399 - 00:30:11
آریا بانو - جام جم /نرگس صادقی، فرزند سوم یک خانواده و دانشجوی ممتاز دانشگاه ارومیه است که مراحل انتهایی پایان‌نامه خود را انجام می‌دهد. این دختر جوان همواره گره‌گشای مشکلات اعضای خانواده به ویژه برادر بزرگ‌ترش نادر بوده و هست، اما در روند عادی زندگی آنها اتفاقاتی رخ می‌دهد و اسراری فاش می‌شود که موجب دگرگونی در زندگی نرگس هستند. این خلاصه‌ای از سریال تلویزیونی دخترم نرگس است که به تهیه‌کنندگی داوود سلیمانی‌پور و سیدحسن فرخی تولید شده‌است. باقر حبیب پیران، نویسندگی وکارگردانی این مجموعه 27 قسمتی را به عهده دارد که پخش آن از هفته آینده از شبکه یک سیما ساعت 22 و 15 دقیقه آغاز می شود. سریال دخترم نرگس از تولیدات معاونت استان‌ها (صدا و سیمای مرکز آذربایجان غربی) است. با عوامل و بازیگران نقش‌های محوری این سریال به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کارگردان از دغدغه‌هایش می‌گوید
کنار هم بودن اعضای خانواده
یکی از سریال‌هایی که مخاطبان از باقر حبیب پیران، نویسنده و کارگردان سریال دخترم نرگس به یاد دارند، مجموعه طنز باجناقلار است. حالا او داستان سریال دخترم نرگس را در بستر پلیسی - اجتماعی تعریف خواهد کرد. این سریال به سفارش مرکز سیمای استان‌ها و با محوریت همزیستی اقوام و ادیان، قاچاق کالا و ارز و تولید ملی تولید شده‌است. حبیب‌پیران درباره نگارش و کارگردانی سریال دخترم نرگس می‌گوید: تا به امروز 9 سریال ساخته‌ام و همیشه به موضوع خانواده توجه کردم و برایم اهمیت دارد. سریال دخترم نرگس هم ملودرام خانوادگی است که به موضوع خانواده و روابط میان اعضا پرداخته ‌است.
در مجموع در کنار هم بودن برایم اهمیت دارد. این روزها با توجه به دغدغه‌های اقتصادی، خانواده‌ها در شهرهای بزرگ خیلی فرصت ندارند کنار هم باشند، اما خوشبختانه در شهرستان این طور نیست و همدلی میان اعضای خانواده بیشتر است. علاوه بر آن در سریال دخترم نرگس به موضوع قومیت‌ها و مذاهب مختلف هم پرداخته و تقریب مذاهب ادیان را دستمایه نگارش قرار داده‌ام. در مجموع در این مجموعه در لایه‌های مختلف به موضوعات مبتلابه جامعه هم پرداخته‌ام. ضمن این‌که سریال صرفا ملودرام نیست و در بستر معمایی تعریف می‌شود. نگارش سریال در حدود یک سال به طول انجامید. وی ادامه می‌دهد: معمولا کارهایی که می‌سازم را خودم می‌نویسم و تلاش کرده‌ام سریال دخترم نرگس هم برای مخاطبان جذابیت لازم را داشته باشد و آنها را درگیر قصه کند. در همه کارهایم به فرهنگ فولکلور منطقه هم می پردازم و سریال دخترم نرگس هم از این قاعده مستثنا نیست و به فرهنگ آذربایجان غربی و زیبایی‌های منطقه هم می پردازیم. این کارگردان درباره انتخاب مریم خدارحمی برای نقش محوری نرگس و محمود پاک نیت برای ایفای نقش پدر توضیح می دهد: این خانم به لحاظ چهره، بازی، بیان و لحن صدا با شخصیت نرگس قصه کاملا همخوانی داشت، به همین دلیل او را انتخاب کردم. آقای پاک‌نیت هم نقش پدر خانواده را بازی می‌کند. نیاز به یک چهره معصوم و در عین حال مقتدر داشتم. همان طور که می‌دانید ورزش والیبال در ارومیه طرفداران خودش را دارد و پدر خانواده، والیبالیست پیشکسوت است که در بازار مشغول زرگری و جزو چهره‌های معتبر است.
تجربه مریم خدارحمی از بازی در سریال «دخترم نرگس»
ماجراهای پلیسی سریال را دنبال کنید
مریم خدارحمی درباره شخصیت نرگس و ویژگی‌هایش می‌گوید: نرگس شخصیت اصلی سریال است و قصه حول محور مشکلات خانوادگی نرگس پیش می‌رود و به دو بخش تقسیم می‌شود که بخش اول ماجراهای پلیسی در آن روایت می‌شود و در بخش دوم نیز بیشتر دغدغه‌های خانوادگی مورد توجه قرار می‌گیرد.
این بازیگر درباره ویژگی‌های شخصیت نرگس نیز بیان کرد: نرگس زندگی پرفرازونشیبی دارد و چالش‌های زیادی سرراهش قرار می‌گیرد. تقریبا از قسمت چهاردهم به بعد سریال هم نرگس محور قصه سریال قرار می‌گیرد و در همین فضا چالش‌های اصلی زندگی‌اش برای او پیش می‌آید. به دلیل همین چالش‌ها، اتفاق‌های جالب در طول قصه می‌افتد.
خدارحمی درباره سختی کار در شهرستان توضیح می‌دهد: واقعیت این است خیلی دوست نداشتم از خانه و خانواده برای مدت طولانی دور شوم و برای بازی در این سریال هم حدود پنج ماه در ارومیه ماندم. اما وقتی قصه سریال دخترم نرگس را خواندم، دوست داشتم و کار را پذیرفتم. نقش نرگس جای بازی زیادی برای من داشت و فیلمنامه بسیار دقیق نوشته شده‌بود. من بعد از مدت‌ها یک فیلمنامه خوب خواندم که این قابلیت را داشت که به‌خاطرش از تهران دور شوم. همان‌طور که می‌دانید مسائل زیادی وجود دارد که یک بازیگر خودش تنها انتخاب‌کننده نیست. هجوم بازیگرها زیاد شده و از آن طرف تولیدات هم محدود شده‌اند و به همین دلیل پیشنهادها کم شده‌اند. برخی نقش‌ها هم برای از ما بهتران هستند، اما نرگس نقشی بود که بعد از این همه سال عمیقا دوستش داشتم.
وی در ادامه می‌افزاید: به عقیده من مراکز استان‌ها برای تولید فیلم و سریال به نوعی از امکاناتی که در پایتخت وجود دارد محروم هستند. متاسفانه باید بگویم سریال‌سازی دست عده معدودی افتاده و به نوعی انحصاری شده‌است. به نظرم تبعیض
قائل شدن درباره بودجه تهران و شهرستان عادلانه نیست و سختی‌ها و فشردگی کار در شهرستان را مضاعف می‌کند.
حسین سحرخیز، بازیگر نقش سرهنگ از اولین تجربه حضورش در ارومیه می‌گوید
یک سرهنگ نسبتا متفاوت
بعد از سریال عملیات125، شما بعد از مدت‌ها با این سریال به تلویزیون برگشتید، از این تصمیم می‌گویید؟
واقعیت این است که وقتی این نقش از طرف آقای پیران به من پیشنهاد شد از دو بابت اکراه داشتم. یکی آن‌که در نقش پلیس زیاد جلوی دوربین بودم و منتظر بودم که نقش تازه و متفاوتی به من پیشنهاد شود. یکی دیگر از دغدغه‌هایم هم این است که کار کردن در شهرستان‌ها یک‌سری حسن‌ها دارد و می‌تواند مسائلی هم به دنبال خودش داشته باشد، ازجمله سطح توان برای اجرای یک نقش، چون تجربه حضور در شهرستان‌ها را داشتم نگران بودم که این تفاوت در توانایی‌ها مقداری خودش را نشان دهد و باعث شود که کار درست از آب درنیاید. اما بعد از دیدن متن تا حدی این نگرانی‌ها برطرف شدند.
شما در این سریال نقش یک سرهنگ را بازی می‌کنید، شخصیتی که بارها شما را در لباس آن دیدیم. نگران تکراری بودن این نقش نبودید؟
در این‌باره بعد از خواندن نقش و صحبتی که با آقای پیران داشتیم، حس کردم که این شخصیت می‌تواند زوایای دیگری از یک مامور آگاهی را نشان دهد و می‌تواند تا حدی برای من چالش‌برانگیز باشد و در آن کندوکاو کنم. به همین دلیل آن را پذیرفتم و تصمیم گرفتم که بازهم این لباس مقدس را بپوشم و در نقش سرهنگ آگاهی جلوی دوربین بازی کنم.
سریال هایی که تولید استان ها هستند همان‌طور که شما هم گفتید جزو کارهایی‌اند که گاهی بازیگران به دلایل مختلفی مایل نیستند در آن بازی کنند، چه چیزی باعث شد تا با وجود دغدغه‌ای که داشتید، این نقش را بپذیرید؟
تا زمانی که من وارد گروه نشده بودم این نگرانی با توجه به اطمینان خاطری که دوستان نزدیک من از آقای پیران می‌دادند تا حدی رفع شد، چون من قبلا با او کار نکرده‌بودم. در ادامه هم بعد از آشنایی با گروه و هنرمندان استانی و ... متوجه شدم که با یک گروه حرفه‌ای طرف هستم که می‌توانند نتیجه قابل‌قبولی را ارائه دهند، اتفاقی که امیدوار هستم رخ داده‌باشد و رضایت بینندگان را هم کسب کند. این اولین‌بار بود که من به ارومیه می‌رفتم و با کوله‌باری از خاطره خوش از این شهر برگشتم.
در مورد کارهای استانی با احتیاط عمل می‌کنید؟
بله، من یکی دو تجربه در گذشته در استان‌ها داشتم و آن کارها به دلیل سطح بازی‌ها، کارگردانی و موارد مختلف این‌چنینی متاسفانه خوب از آب درنیامدند، همین باعث شد تا من به عنوان بازیگر در مورد چنین مجموعه‌هایی محتاط‌تر تصمیم بگیرم.
در مورد داستان این مجموعه چه نظری دارید؟ فکر می‌کنید مردم دوستش خواهند داشت؟
یکی از دغدغه‌های هر بازیگری متن آن کار است و در ادامه هم نقشی که قرار است آن را بازی کند. من با وجود نقطه‌نظراتی که داشتیم و با آقای پیران هم مطرح کردم، حس می‌کنم که کلیت داستان از ساختار مستحکم و خوبی برخوردار است. در ادامه کارگردان می‌تواند روی آن مانور داده و با قوام ماجرا اثر خوبی را ارائه دهد.
صحبت‌های تهیه کننده درباره تولید سریال
روایت قصه در ارومیه
داوود سلیمان‌پور به همراه سیدحسن فرخی تهیه‌کنندگی سریال «دخترم نرگس» را برعهده دارند. سلیمان‌پور با اشاره به جذابیت‌های داستان این مجموعه اضافه می‌کند: تم اصلی داستان به همزیستی مسالمت‌آمیز ادیان در استان آذربایجان غربی برمی‌گردد، این استان مهد ادیان است و ساکنان استان نیز ارتباط بسیار خوبی با هموطنان ارمنی، مسیحی و آشوری دارند. این استان همچنین مهد زرتشت نیز هست و اقوام نیز حضور چشمگیری در این منطقه دارند. بنابراین بحث همزیستی و وحدت اقوام و ادیان نیز مساله‌ای است که در سریال ما مورد توجه قرار می‌گیرد. به بحث رونق تولید و حتی موضوع دریاچه ارومیه نیز پرداخته می‌شود و فکر می‌کنم به دلیل این چندگانه بودن قصه‌ها مخاطب با مجموعه‌ای جذاب رو به رو خواهد بود.
وی در پاسخ به سوالی درباره لوکیشن‌های سریال «دخترم نرگس» بیان می‌کند: بیشتر لوکیشن‌های این سریال در ارومیه و حومه آن است. می‌خواستیم فضای سریال برای مخاطبان تفاوت بصری داشته باشد.
تهیه‌کننده این مجموعه در ادامه می گوید: در این سریال حدود 400 بازیگر اصلی و فرعی داریم که از این تعداد حدود هفت هشت نفر بازیگر پایتخت‌نشین هستند و در کنار این دوستان از بازیگران محلی و بومی نیز بهره بردیم. تصمیم گروه برای نقش‌های اصلی استفاده از بازیگرانی بود که برای مخاطبان شبکه‌های اصلی نیز شناخته شده باشند.
سلیمان‌پور ضمن اشاره به لزوم توجه به ظرفیت‌های بومی استان‌های مختلف، درباره جذابیت سریال‌هایی که در شهرهایی غیر از پایتخت ساخته می‌شوند تصریح می‌کند: وقتی بیننده از لحاظ بصری با تنوع لوکیشن، تصویر و اماکن جدید روبه‌رو می‌شود جذب سریال می‌گردد. به غیر از لوکیشن دیگر شاخصه‌های بومی و محلی ما مانند لباس محلی یا حتی زبان و لهجه در سریال ما کمتر است و تنها ترانه پایانی سریال به زبان محلی آذری است. این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش یادآور می‌شود: تصور باطلی در میان برخی دوستان وجود دارد و فکر می‌کنند وقتی کاری در خارج از تهران انجام می‌شود هزینه‌هایش کمتر می‌شود، در صورتی که این اتفاق برعکس است چراکه هزینه‌های جانبی مانند حمل و نقل و اسکان تیم نیز به پروژه اضافه می‌شود.
پدر نرگس، قصه این سریال را پر از تعلیق می داند
گره هایی که مخاطب را با خودش همراه می کند
محمود پاک‌نیت، بازیگر دیگری است که در کارنامه کاری‌اش، آثار استانی زیادی به چشم می‌خورد و این‌بار هم در دخترم نرگس این تجربه را در ارومیه پشت‌سر گذاشته است. او همان‌طور که فکرش را می‌کنید نقش پدر شخصیت اصلی قصه یعنی نرگس را ایفا می‌کند، پدری که به گفته آقای کارگردان لازم بود در عین مهربانی و معصومیت، اقتداری که در قصه وجود دارد را هم داشته باشد.
پاک‌نیت که در این سریال یک والیبالیست پیشکسوت هم هست، درباره پذیرش این نقش و حضورش در دخترم نرگس می‌گوید: از مدتی قبل که این سریال برای من به تهران فرستاده شد به خاطر جذابیت‌هایی که در قصه بود، قبول کردم تا آن را کار کنم زیرا داستان آن به شکلی بود که اغلب بازیگران را برای پذیرش نقش‌هایشان تا حدی مجاب می‌کرد.
او در پاسخ به این که چه ویژگی‌ای در قصه باعث شد تا از آن استقبال کند، بیان می کند: در قصه این مجموعه گره‌ها، تعلیق و گیرایی خاصی وجود دارد که تماشاگر را تا پایان کار به دنبال خودش می‌کشاند و فکر می‌کنم که برای یک سریال مهم‌ترین چیز تعلیق هایی است که آن را جذاب می کند و داستان را مرحله به مرحله پیش می برد.
پاک نیت با تاکید به مواردی که باعث نزدیک شدن حال و هوای سریال به این روزهای مخاطبانش می شود، می‌افزاید: در گیر و دار ماجرا اتفاق‌هایی در این سریال می‌افتد که بیننده به واسطه همان گره‌ها با آن همراه می‌شود و منتظر شب بعد است تا ادامه‌اش را ببیند. این اصلی‌ترین مزیت دخترم نرگس است که به نظرم تماشاگر را با خود همراه می‌کند. علاوه بر اینها به روز بودن و این که فضای خانوادگی در قصه آن به چشم می‌خورد از دیگر موارد مثبتی است که باعث برقراری ارتباط هر چه بیشتر با مخاطبانش می شود.

http://www.banounews.ir/fa/News/340367/گفت‌وگو-با-عوامل-و-بازیگران-سریال-دخترم-نرگس
بستن   چاپ