آریا بانو
معاون وزیر بهداشت: یکسال دیگر باید با کرونا زندگی کنیم
پنجشنبه 5 تير 1399 - 07:45:38
آریا بانو - فارس / معاون بهداشت وزیر بهداشت با تأکید بر اهمیت نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشت گفت: حداقل یک سال دیگر باید با کرونا زندگی کنیم؛ چون تا یکسال دیگر امکان ندارد واکسن به دست ما برسد.
علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت در نشست خبری مجازی با خبرنگاران، اظهار داشت: معاون سلامت افغانستان به ایران آمدند و بیشتر قصد دیدن الگوهای درمان در ایران را داشتند. ما در مرحله اول 78 میلیون نفر غربالگری کردیم و در مرحله دوم 40 میلیون نفر غربالگری شدند.
وی ادامه داد:درخواست خیلی جدی که از ما داشتند بحث غربالگری آزمایشگاهی بود و مشکلشان درباره این بود که کسی برای کار با دستگاههای تست پی سی آر نداشتند و قرار شد تیمی ما بفرستیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: ما حدود 3 میلیون و 500 هزار نفر را غربالگری کردیم که عمدتا افغانستانی بوده‌اند و خواستار دادن پروتکل‌های بهداشتی از سوی ما شدند که موافقت کردیم.
رئیسی افزود: ایران کشوری بزرگ است که شاید به اندازه 8 کشور اروپایی جمعیت و وسعت داریم.درباره خوزستان از پیک اول عبور کرده و الان شاید مشکلی نداشته باشد. قم و گیلان از پیک گذاشته و تهران نیز تا حدودی از پیک گذشته است.
وی متذکر شد: به طورکلی هنوز پیک اول را در کشور نگذرانده‌ایم و ویروس همین طور در کشور می‌چرخد و استانها یکی پس از دیگری گرفتار می‌شوند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به ناشناخته نبودن همه ویژگی کرونا، افزود: برخلاف دیگر اجداد کرونا مثل سارس هنوز کرونا حضور دارد اصلا ضعیف نشده است. اکنون برخلاف انتظار کرونا در مناطق گرم وجود دارد.
وی ادامه داد: کرونا در تجمعات شیوع بیشتری دارد . اگر استفاده از ماسک یا رعایت فاصله گذاری اجتماعی در استانی رعایت نشود میزان شیوع بیشتر خواهد شد.در اردیبهشت 70 درصد مردم رعایت فاصله گذاری اجتماعی را داشتند اما اکنون این میزان به 20 درصد رسیده است.
رئیسی با بیان اینکه از نظر تخت بیمارستانی و تخت ویژه هیچ کمبودی در کشور نداریم، بیان داشت: ما در وضعیت بحرانی و کمبود در این خصوص نیستیم؛ ضمن اینکه برنامه ما این است که ذخیره داشته باشیم و تا اگر کمبودی در استانی بود جبران کنیم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در خصوص ونتیلاتور نیاز به خارج نداریم ، گفت: حتی درباره ونتیلاتور ها اجازه صادرات نیز گرفته شده است.همچنین خیلی از نقاهتگاهها استفاده نشد اما همچنان اعتقاد داریم که وجود تخت های پشتیبان باید وجود داشته باشد.
هنوز به موج دوم کرونا نرسیده‌ایم
وی با اشاره به غربالگری سرپایی با اشاره به اینکه مراکز 16 ساعته و غربالگری بار میزان بستری را بسیار کم کرد،افزود:زمانی از موج دوم می توانیم بگوییم که حدود 80 درصد موج اول به ارتفاع رسیده باشد اما فعلا ما در استانهای کشور دچار موج دوم نشده‌ایم و موج دوم اتفاق نیفتاده است.
خطر کمتر کرونا در استخرهای روباز
رئیسی متذکر شد:اگر تجمع در فضای سرپوشیده باشد امکان و شانس انتقال بیماری بیشتر خواهد بود. استخر در فضای باز یا سینمای فضای باز شانس ابتلا کمتر است و فضای بسته به میزان حجم فضا بستگی دارد و اگر فضا زیاد باشد و تعداد افراد کمتر باشند شانس انتقال کمتر است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به حد مجاز کلر در استخرها، افزود: بهتر است اگر استخری باز شود باید حد بالایی کلر وجود داشته باشد و در مقابل نیز باید مواظب تابش خورشید و اثر بر کلر باشیم.رعایت پروتکل های بهداشتی در همه نقاط بسیار اهمیت دارد.
حداقل یکسال دیگر باید با کرونا زندگی کنیم
وی با تأکید بر اهمیت نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشت، متذکر شد:حداقل یک سال دیر باید ما با کرونا زندگی کنیم؛ چون تا یکسال دیگر امکان ندارد واکسن به دست ما برسد. تا زمانی نان سنتی تولید می‌شود قطعا مشکلات زیادی دارد و کنترل آن نیز نسبی است.البته نانی که در دمای 60 درجه تنور قرار می گیرد قطعا دچار کرونا نخواهد شد.
رئیسی با بیان اینکه به هیچ وجه از طریق نان که از تنور بیرون می‌آید کرونا منتقل نمی‌شود گفت: البته ممکن است در مسیر انتقال آلوده شود.در صنایع تولید غذایی نیز افراد شاغل باید هر روز غربالگری شوند.در یکماه گذشته 247 هزار واحد صنفی وصنعتی را پلمب کرده ایم.
معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: برنامه‌ای داریم تا بحث نحوه برخورد با مسائل که باید رعایت شود توجه شد و اجرا کنیم که یکی بحث اجباری کردن ماسک است که البته دو سه هفته باید آموزش بدهیم و ماسک به اندازه باشد و پس از آن را اجرایی کنیم و تصمیم جدی داریم که با واحدهای متخلف برخورد کرده و پلمب کنیم.
وی با بیان اینکه بازگشایی ها در افزایش بیماری تأثیر دارند، ادامه داد: البته باید گفت تا چه زمانی می توانیم بازگشایی‌ها اتفاق نیفتداما اگر بازگشایی نشود با توجه به مشکلات اقتصادی و تحریم ها افرادی داریم که اگر صبح کار نکنند شب شام ندارند.
رئیسی با اشاره به اینکه به استانهای شیوع بالا اعلام اختیار داده شده تا اماکنی که تأثیر بیشتری در شیوع دارند درباره فعالیت یا تعطیلی موقت آنها تصمیم بگیرند. امرووز به استانها ابلاغ خواهد شد.
حدود 15 درصد در تهران با کرونا درگیر هستند
معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه میزان شیوع در استانها متفاوت است، افزود: در برخی استانها 5 درصد میزان درگیری است و در برخی 10 تا 12 درصد و در تهران نیز حدود 15 درصد درگیر ی با کرونا وجود دارد.
وی با بیان اینکه میزان درگیری با کرونا در قم و گیلان به 30 تا 40 درصد رسید، گفت: برای اینکه ایمنی جمعی صورت گیرد باید بیش از 60 درصد افراد درگیر شوند تا بگوییم استانی از بابت شیوع خیالش راحت شود.
رئیسی با اشاره به چگونگی انجام تست کرونا، خاطرنشان کرد: اگر در فردی تست پی سی آر مثبت باشد می‌تواند در برخی موارد تا 60 روز تست مثبت باشد؛ البته این به معنای آلودگی فرد نیست اما این ویروس می‌تواند در سینوس‌ها و بافت ریه باشد و مدتها باقی بماند اما دیگر بیماری زا نبوده و قابل انتقال نیست.
معاون بهداشت وزیر بهداشت در پاسخ به خبرنگار فارس درباره انجام تست از افراد بیشتری در جامعه، بیان داشت: ما سه نوع غربالگری کردیم؛ یکی غربالگری تلفنی که در این مرحله افراد علامتدار شناسایی شده و از مجموع 78 میلیون نفر غربال شده دو ممیلیون و 200 هزار نفر ویزیت پزشکی شدند.
وی اضافه کرد: در مرحله دوم 40 میلیون نفر غربالگری شدند که مربوط به افراد دارای بیماری زمینه ای و مادران باردار وو سالمندان بود. سومین مرحله غربالگری نیز غربالگری آزمایشگاهی است که مربوط به موارد سرپایی بوده و افراد علامتدار را ابتدا به صورت پایلوت در زنجان و به تعداد 100 نفر غربالگری کردیم.
انجام 568 هزار تست سرپایی تاکنون
رئیسی متذکر شد: به مرور نتایج خوبی از این روش گرفتیم و مشاهده کردیم 20 درصد افراد علامتدار مراجعه کننده می‌توانند در خانه قرنطینه شده و درمان را انجام دهند.اکنون ما 120 آزمایشگاه در حوزه سرپایی در کشور داریم. بیش از 20 هزار تست سرپایی در روز انجام می‌دهیم 568 هزار تست تا روز گذشته در حوزه تست سرپایی انجام شده است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت با تأکید بر اینکه نیاز به انجام تست توسط همه افراد وجود ندارد، ابراز داشت: اگر فردی علامتدار و مبتلا با افراد دارای ریسک بالای ابتلا ارتباط داشته باشد این افراد ریسک بالا باید تست بدهند؛ همچنین اگر در خانه‌ای فردی مبتلا بوده و بیمار زمینه‌ای وجود دارد این افراد باید تست بدهندو افرادجوان و سالم نیاز به تست ندارند و فقط باید موارد حفاظتی را رعایت کنند.
وی با اشاره به ابلاغ دستور انجام تست روزانه توسط نیروهای شاغل در صنایع غذایی، افزود: موضوع مواد ضدفونی کننده و بی نیازی از ضد عفونی کردن برای مدت زمان زیاد ، گفت: همه سطوح آلوده است و اگر ضد عفونی نیز کنیم باز مجدد آلوده می‌شود؛ چراکه همواره سطوح آلوده است و همه سطوح را باید آلوده فرض کنیم.
ابلاغ دستور عدم استفاده از دستکش در رستوران‌ها
رئیسی یادآور شد: نامه‌ای را ابلاغ کردم تا در رستورانها هیچ فردی که کار می‌کند نباید دستکش استفاده کند، افزود:دستکش باعث انتقال عفونت به نقاط دیگر می‌شود.بنابراین بهترین کار شستن دستهاست و کسی نباید دستکش استفاده کند.
معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره فعالیت هیأتها در ایام محرم، افزود: در این خصوص ستاد ملی مبارزه با کرونا باید تصمیم گیری کند؛ البته قبلا هم اعلام کردیم که برای جلوگیری از شیوع تجمعات مختلف ممنوع باشد، فاصله گذاری رعایت شود و در فضای بسته و باز شرایط متفاوت است اما باز در ین خصوص ستاد تصمیم گیری می‌کند.

http://www.banounews.ir/fa/News/339673/معاون-وزیر-بهداشت--یکسال-دیگر-باید-با-کرونا-زندگی-کنیم
بستن   چاپ