آریا بانو
ویروس کرونا منجر به ناباروری در مردان می‌شود؟
چهارشنبه 4 تير 1399 - 02:50:44
آریا بانو - سلامانه: اخیرا در رسانه‌های اجتماعی و در گزارش‌های روزنامه‌ها شایعات مکرری دیده می‌شود که نشان می‌دهد کووید 19 ممکن است به باروری مردان آسیب ‌برساند. باید گفت که شواهدی وجود ‌دارد‌ که این بیماری و دمای زیاد ناشی از برخی عفونت‌ها از جمله آنفولانزا می‌تواند تعداد موقت اسپرم را کاهش ‌داده و تولید اسپرم غیر‌طبیعی را افزایش دهد؛ اما این اثر کوتاه‌مدت است.
به گزارش سلامانه اخیرا در رسانه‌های اجتماعی و در گزارش‌های روزنامه‌ها شایعات مکرری دیده می‌شود که نشان می‌دهد کووید 19 ممکن است به باروری مردان آسیب ‌برساند. باید گفت که شواهدی وجود ‌دارد‌ که این بیماری و دمای زیاد ناشی از برخی عفونت‌ها از جمله آنفولانزا می‌تواند تعداد موقت اسپرم را کاهش ‌داده و تولید اسپرم غیر‌طبیعی را افزایش دهد؛ اما این اثر کوتاه‌مدت است.
به گزارش خبرگزاری علم و فناوری و به نقل از کووید 19 فکتز، یک مطالعه بر روی 181 مرد چینی نشان ‌داد که به‌نظر در مردان مبتلا به کووید 19 در برخی از هورمون‌های تولید‌مثل در مقایسه با مردان بدون ویروس تغییراتی انجام گرفته است اما هیچ تفاوتی در میزان تستسترون وجود ندارد. دو مطالعه از چین هیچ مدرکی در مورد وجود ویروس در مایع منی مردانی که از کووید 19 بهبود ‌یافته بودند، پیدا ‌نکرد.
تاثیر ویروس کرونا بر باروری مردان
تاکنون هیچ مطالعه‌ای در مورد موضوعات مهمی مانند شمارش اسپرم یا کیفیت آن صورت نگرفته است، بنابراین شواهدی قانع‌کننده وجود ندارد که نشان دهد کووید 19 بر روی باروری مردان تأثیر ‌دارد. در ماه مارس، یک استاد طب تولیدمثل از «ووهان» اظهار داشت که ویروس کرونا می‌تواند روی بیضه تأثیر بگذارد و مردانی که دچار آن شده‌اند، باید بعد از بهبودی آزمایش باروری انجام ‌دهند.
مبنای ادعای این پروفسور این بود که پروتئینی که توسط ویروس کرونا برای ورود به سلول‌ها استفاده شده ‌است، در بیضه‌ها و جاهای دیگر یافت می‌شود. بنابراین سلول‌های موجود در بیضه می‌توانند از نظر تئوری به ویروس آلوده شوند و این ممکن است بر تولید اسپرم تأثیر بگذارد. وی اظهار داشت که بیماری «سارس»، که هم‌چنین ناشی از ویروس‌های کرونا ‌است، در برخی موارد منجر به آسیب به بیضه‌ها شده‌ است. وی اذعان کرد که در این مقطع هیچ تحقیقی درمورد تأثیر ویروس کرونا بر باروری مردان انجام نشده ‌است.
اگرچه عمده مطالعات انجام‌شده بر عوارض این ویروس، بر میزان آسیب به اندام‌های حیاتی، به‌ ویژه ریه متمرکز بوده است اما مطالعات اولیه نشان‌ می‌دهد که ابتلا به این ویروس می‌تواند سبب درگیری سلول‌های هورمون‌ساز و اسپرم‌ساز مردان شود. بسیار مهم است که همه ما اصول بهداشتی مربوط به جلوگیری از انتقال ویروس کرونا، مانند شست وشوی دقیق و منظم دست‌ها، حفظ فاصله اجتماعی و خودداری از ترددها و گردهم‌آیی‌های غیرضروری را رعایت کنیم. بازگشت به کار و شروع مجدد فعالیت واحدهای تجاری و خدماتی نباید باعث بی‌توجهی ما به این موازین بهداشتی شود، زیرا خطر ابتلا به این ویروس همچنان به‌ صورت جدی وجود دارد.

http://www.banounews.ir/fa/News/338059/ویروس-کرونا-منجر-به-ناباروری-در-مردان-می‌شود؟
بستن   چاپ