آریا بانو
به خاطر سلامتی خودتان این نوع قهوه را مصرف کنید/می‌دانستید قهوه هم مصلح دارد!
چهارشنبه 4 تير 1399 - 02:49:16
آریا بانو - سلامانه: آیا می‌دانستید قهوه در طب سنتی «بن» نام دارد و جالب‌تر از همه اینکه این نوشیدنی پرطرفدار هم مثل غذاها و میوه‌ها از دیدگاه طب سنتی دارای مصلح است و بهتر است برای کاهش عوارض قهوه آن را با مصلحاتش مصرف کنید. این روزها خیلی از ما روزمان را با نوشیدن یک قهوه تلخ یا شیرین شروع می‌کنیم و حتی اواسط روز برای رفع خستگی به یک فنجان قهوه پناه می‌بریم. اگر می‌خواهید درباره قهوه از منظر طب سنتی بیشتر بدانید، گفت‌وگوی ما را با دکتر محبوبه ابریشم‌کار، متخصص طب ایرانی در سایت سلامانه بخوانید . به گفته این متخصص طب ایرانی، قهوه یا همان بُنّ، در طب سنتی ایران دارای مزاجی مرکب است. در واقع قشر قهوه، گرم و خشک و مغز آن مزاج سرد و خشک دارد.
وی با بیان اینکه برخی از افراد قهوه را به خاطر فوایدش و برخی دیگر هم برای کم کردن وزن می‌نوشند، گفت: کسانی که از قهوه به منظور کاهش وزن استفاده می‌کنند باید بدانند قشر قهوه تازه که همان قهوه سبز است، دارای اسید کلروژنیک فراوان است که می‌تواند به کاهش وزن کمک کند.
وی در ادامه افزود: این ماده یعنی اسیدکلروژنیک که احتمالا همین ماده سبب گرمی قشر قهوه است، در قهوه برشته که قهوه‌ای رنگ است، بسیار اندک است. از این رو، مزاج قهوه سرد و خشک است و به دلیل همین خشکی زیادی که دارد، مصرف مداوم آن به دلیل اینکه با بروز یکسری عارضه‌ها همراه است، توصیه نمی‌شود.
دکتر ابریشم‌کار با اشاره به خواص قهوه گفت: اگرچه مصرف قهوه به عنوان تب بر، مُسکِن، مُلیِن، مُدِر، درمان‌کنتده سرفه‌های رطوبی، تقویت‌کننده معده و رفع کسالت و ملال توصیه شده ولی عوارضی هم در متون طب ایرانی برای آن ذکر شده که شامل بی‌خوابی، اضطراب و درد قفسه سینه، تپش قلب، خشکی دِماغ (مغز)، لاغری، زردی چهره، تکرر ادرار و همچنین کاهش اشتهای جنسی و حجم منی، ایجاد نفخ، قولنج، کابوس و خشکی آلات تنفسی است.
وی همچنین گفت: در متون علمی جدید نیز افراط در مصرف قهوه در یائسگی یکی از عوامل ایجاد استئوپروز است و باعث برداشت کلسیم از استخوان‌ها و دفع در ادرار می‌شود. همچنین در بعضی مطالعات میزان کلسترول را افزایش داده است.
هر چند این مضرات ممکن است مانع استفاده مکرر و مدام قهوه بین طرفدارانش نشود، اما به گفته دکتر ابریشم‌کار می‌توان از قهوه سبز که دارای قشر گرمی است، استفاده کرد. قهوه سبز علاوه بر اینکه در کنترل وزن و کاهش قند خون مفید است، مصرف آن یک ساعت پس از غذا می‌تواند به هضم غذا کمک کند و بلغم را از جدار معده پاک کند.
و در نهایت اینکه به توصیه دکتر ابریشم‌کار، برای رفع بسیاری از عوارض مصرف قهوه می‌توانید چند رشته زعفران، کمی گلاب و نبات به آن بیفزایید. شاید برایتان جالب باشد اگر بانید زنجبیل به عنوان مصلح بن در متون طب سنتی ذکر شده است.

http://www.banounews.ir/fa/News/338035/به-خاطر-سلامتی-خودتان-این-نوع-قهوه-را-مصرف-کنید-می‌دانستید-قهوه-هم-مصلح-دارد!
بستن   چاپ