آریا بانو
پروتئین‌های خون بیماران کرونا می‌توانند شدت بیماری را پیش‌بینی کنند
شنبه 17 خرداد 1399 - 10:24:34
آریا بانو - همشهری آنلاین / دانشمندان 27 پروتئین کلیدی را در خون بیماران دچار عفونت کووید-19 شناسایی کرده‌اند که می‌گویند می‌توانند به عنوان شاخص‌های زیستی‌ پیش‌بینی‌کننده شدت بیماری عمل کنند.
دانشمندان در انستیتوی فرانسیس کریک بریتانیا و دانشگاه پزشکی چاریته در برلین آلمان در پژوهشی که در ژورنال Cell Systems منتشر کرده‌اند پروتئین‌هایی را یافتند که بسته به شدت علائم بیماری کرونا میزان‌های متفاوتی دارند.
یافتن این شاخص‌ها ممکن است به ایجاد آزمایشی بینجامد که به پزشکان کمک کند بتوانند شدت بیماری را در افراد دچار عفونت ویروس جدید کرونا پیش‌بینی کنند و همچنین این پروتئین‌ها ممکن است هدف‌های جدیدی برای ایجاد درمان‌های بالقوه بیماری کووید-19 باشند.
همه‌گیری جهانی کووید-19 تا به حال بیش از 374000 نفر را در سراسر جهان کشته و بیش از 6.7 میلیون نفر را آلوده کرده است.
پزشکان و دانشمندان می‌گویند افرادی که با ویروس جدید کرونا یا «سارس-کوو-2» که باعث بیماری کووید-19 می‌شود، پاسخ‌های متفاوتی به این عفونت نشان می‌دهند، به طوری که برخی از افراد در تمام طول دوره عفونت بی‌علامت می‌مانند و دیگران کارشان به بیمارستان می‌کشد و دچار عفونت مرگبار می‌شوند.
کریستوف مسنر، کارشناس زیست‌شناسی مولکولی در انستیتوی کریک و یکی از این پژوهشگران بررسی جدید می‌گوید: «آزمایشی که به پزشکان کمک کند که بتوانند پیش‌بینی کنند حال بیمار کووید-19 بحرانی می‌شود، ارزشی فوق‌العاده خواهد داشت.»
به گفته مسنر، چنین آزمایش‌هایی ممکن است به پزشکان یاری برسانند تا درباره بهترین شیوه درمان هر بیمار تصمیم بگیرند و نیز افراد در معرض خطری را شناسایی کنند که نیاز به درمان در بیمارستان یا بخش مراقبت‌های ویژه دارند.
این پژوهشگران از شیوه‌ای به نام طیف‌سنجی جرمی استفاده کردند تابه سرعت وجود و مقدار پروتئین‌های گوناگون در پلاسمای خون 31 بیمار کووید-19 در بیمارستان چاریته برلین را شناسایی کنند. سپس آنها نتایج را در 17 بیمار دیگر کووید-19 در همان بیمارستان و در 15 بیمار سالم به عنوان شاهد اعتبارسنجی کردند.
سه پروتئین کلیدی شناسایی‌شده بوسیله این دانشمندان با اینترلوکین-6 ارتباط دارند که علت شناخته‌شده التهاب است و همچنین شاخص شناخته‌شده علائم شدید کووید-19 است.

http://www.banounews.ir/fa/News/336698/پروتئین‌های-خون-بیماران-کرونا-می‌توانند-شدت-بیماری-را-پیش‌بینی-کنند
بستن   چاپ