آریا بانو
چه زمانی به عمل پولیپ بینی نیاز است؟
شنبه 17 خرداد 1399 - 10:09:55
آریا بانو - سلامانه: به گفته متخصصان، آلرژی بینی می‌تواند منجر به پولیپ بینی شود و ممکن است همراه با حساسیت‌های دیگری مثل آسم و یا حساسیت پوست بروز کند. پولیپ بینی دارای علائمی است که عبارتند از: انسداد بینی، آبریزش بینی، عطسه و… 
اگر مشکل پولیپ بینی دارید و نمی‌دانید چه زمانی نیاز به عمل پولیپ بینی است و آیا این جراحی با عارضه همراه است یا نه؟! در سلامانه توضیحات دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی را در این باره بخوانید.
دکتر آرش نجف بیگی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی
در صورتی که اندازه پولیپ کوچک باشد، مشکلی برای فرد ایجاد نمی‌شود و حتی نمی‌توان پی به وجود آن برد اما زمانی که این توده بزرگتر شود، مجرای تنفسی را می‌بندد و می‌تواند حس بویایی فرد را مختل کرده و باعث عفونت مکرر در فرد شود و درمان نشدن آن می‌تواند عوارضی برای فرد ایجاد کند و خطراتی برای فرد داشته باشد و سلامتی وی را به خطر بیندازد.
عمل پولیپ بینی
در مرحله اول متخصص جراحی بینی برای درمان پولیپ بینی داروهایی را برای بیمار تجویز می کند اما در صورتی که بعد از مصرف داروها بهبودی حاصل نشد، ممکن است پزشک عمل پولیپ بینی را پیشنهاد کند. البته عمل پولیپ بینی به اندازه پولیپ بیمار بستگی دارد و ممکن است بنا به تشخیص پزشک، عمل پولیپ بینی به یکی از روش های زیر انجام شود:
عمل پولیپ بینی به روش پولیپکتومی
پولیپکتومی رایج‌ترین عمل پولیپ بینی است که معمولا سرپایی انجام می‌شود و امکان دارد به بیهوشی موضعی یا عمومی نیاز داشته باشد. در طول عمل پولیپ بینی، پزشک یک دستگاه کوچک مکشی را وارد بینی بیمار می‌کند و اقدام به از بین بردن پولیپ بینی در حین جراحی بینی می کند.
عمل پولیپ بینی به روش آندوسکوپی سینوسی
در صورتی که اندازه پولیپ بزرگتر باشد، برای عمل پولیپ بینی از جراحی آندوسکوپی سینوسی استفاده می‌شود. در حین این نوع عمل پولیپ بینی لوله نازک دوربین‌دار را با ابزار کوچکی وارد بینی بیمار می‌کنند و بعد از پیدا کردن پولیپ‌های بینی، اقدام به از بین بردن آنها می‌کنند.
همچنین ممکن است در حین عمل پولیپ بینی، پزشک دهانه سینوس‌ها را که به مسیرهای بینی منتهی می‌شود بزرگتر کند. بعد از تمام شدن عمل پولیپ بینی از اسپری بینی یا شستشوی آب نمک استفاده می‌شود تا از بازگشت پولیپ بینی جلوگیری شود و التهاب داخل مسیرهای بینی از بین برود.
عوارض احتمالی عمل پولیپ بینی
عمل پولیپ بینی ممکن است منجر به خونریزی بینی یا عفونت بینی شود و همچنین ممکن است بعد از عمل پولیپ بینی، علائم پولیپ به میزان زیادی بهبود یابد اما علائم دیگری مثل نداشتن حس بویایی و چشایی همچنان بعد از جراحی بینی باقی بماند و برطرف نشود.
چون در جراحی پولیپ بینی، شکافی در بینی بیمار ایجاد نمی‌شود، بنابراین در عمل پولیپ بینی، نیازی به بیهوش کردن بیمار نمی باشد و این عمل پولیپ بینی به صورت سرپایی انجام می‌شود (مگر زمانی که پزشک بخواهد مشکلات مربوط به سینوس ها را همزمان با عمل پولیپ بینی درمان کند) اما در صورتی که عمل پولیپ بینی همزمان با جراحی دیگری انجام شود در این صورت باید عمل پولیپ بینی در یک بیمارستان یا مرکز جراحی صورت گیرد. چون در این روش عمل پولیپ بینی، بیمار بیهوش می‌شود باید یک نفر همراه بیمار باشد تا هماهنگی‌های لازم را برای بیمار انجام دهد و پس از عمل پولیپ بینی حداقل یک شب پیش بیمار بماند و هنگام مرخص شدن بیمار او را به خانه برساند. همچنین بیمار باید برای روز عمل پولیپ بینی از یک لباس مناسب دکمه دار استفاده کند.
مدت زمان عمل پولیپ بینی از 30 دقیقه تا چهار ساعت است. طول مدت عمل پولیپ بینی به تعداد و اندازه پولیپ‌های بینی بستگی دارد. پس از اتمام عمل پولیپ بینی، بینی بیمار را با یک پارچه نخی می‌بندند. در صورتی که سوراخ‌های بینی بیمار خیلی کوچک باشد یا عمل پولیپ بینی های دیگری به صورت متوالی و پشت سر هم بر روی پولیپ بینی انجام شده باشد، در این صورت ممکن است نیاز به استفاده از اسپلینت در بینی بیمار باشد.

http://www.banounews.ir/fa/News/336441/چه-زمانی-به-عمل-پولیپ-بینی-نیاز-است؟
بستن   چاپ