آریا بانو
تشخیص پیش دیابت به چه صورت است؟
دوشنبه 12 خرداد 1399 - 17:11:19
آریا بانو - سلامانه: مهم‌ترین عارضه ناشی از پیش دیابتی، افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 است.
متاسفانه در کشور نه تنها شیوع دیابت نوع 2 بلکه شیوع «پیش دیابت» نیز رو به افزایش است. پیش دیابت به شرایطی گفته می‌شود که سطح گلوکز خون از حد طبیعی بالاتر است، اما در اندازه معیارهای ابتلا به دیابت نیست. در سایت سلامانه به نقل از WebMD به چگونگی تشخیص پیش دیابت و درمان آن اشاره می‌کنیم. براساس علائم مشاهده شده در فرد، پزشکان از برخی آزمایشات بالینی برای تشخیص دقیق تر بهره خواهند گرفت. برخی از این تست ها عبارتند از:
آزمایش قند خون ناشتا یا FBS. معمولا برای تست قند خون می توان از ابزار تست خانگی و یا دقیق تر آزمایشگاهی بدین منظور استفاده نمود. محدوده نرمال و طبیعی برای قند خون با میزان 8 ساعت ناشتایی در حدود زیر 100 میلی گرم می باشد. محدوده ما بین 100 تا 125 برای پیش دیابت در نظر گرفته شده و اعداد بالاتر از این بازه نشان دهنده دیابت نوع دو خواهند بود. 
• تست خونی هموگلوبین گلوکوزیله یا HbA1C. معیاری از میزان قند خون در سه ماهه گذشته می باشد. از آن جایی که قند مازاد موجود در جریان خون وارد سلول های خونی می گردد بنابراین می تواند نشان دهنده زمان تقریبی برای ابتلای فرد به قند خون بالا باشد. سطح 7/5 درصد در محدوده نرمال، اعداد ما بین 4/6-7/5 در محدوده پیش دیابت و بالاتر از آن نشان دهنده دیابت نوع دو خواهند بود.
افرادی که در مرحله پیش دیابت قرار دارند، در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع دو هستند، اما خوشبختانه این اتفاق تا حد زیادی قابل پیشگیری است.
درمان پیش دیابت
پزشکان برای پیشگیری از گسترش این حالت به دیابت نوع دو، معمولا تغییرات گسترده در سبک زندگی و رژیم غذایی را به فرد توصیه می کنند. این مرحله اغلب بدون مصرف دارو تنها با تغییراتی مانند افزایش فعالیت بدنی، توقف سیگار کشیدن، کاهش وزن و استفاده از رژیم غذایی حاوی میوه و سبزیجات به خودی خود درمان می‌شود. افراد بهتر است به منظور کنترل این شرایط، تحت نظارت های منظم پزشکی قرار بگیرند. 
* برنامه غذایی افراد پیش دیابتی باید متنوع و متعادل، غنی از سبزیجات پرفیبر و محدود از کربوهیدرات‌های زود جذب باشد.
* پیشنهاد می‌شود از غلات کامل به جای تصفیه شده استفاده کنید. غلات کامل حاوی ویتامین‌های ضروری، مواد معدنی موردنیاز بدن و همچنین سبوس یا فیبر هستند. آنزیم‌های گوارشی به راحتی نمی‌توانند نشاسته همراه با سبوس و فیبر را بشکنند و به گلوکز تبدیل کنند. به همین دلیل مصرف غلات کامل که حاوی سبوس و فیبر هستند به کنترل بهتر قند خون کمک می‌کنند.
* مصرف نان سفید، برنج سفید، پوره سیب زمینی، دونات و بسیاری از غلات صبحانه منجر به افزایش قابل توجه قند خون خواهند شد، پس مصرف آنها را محدود کنید.
* از مصرف نوشیدنی‌های حاوی شکر پرهیز کنید؛ چرا که منجر به افزایش وزن می‌شوند.
تحقیقات زیادی نشان داده‌اند که مصرف زیاد نوشیدنی‌های حاوی شکر می‌تواند باعث افزایش تری‌گلیسرید، کاهش HDL و افزایش مقاومت به انسولین می‌شود که از عوامل خطر بروز دیابت هستند.
سلامانه 

http://www.banounews.ir/fa/News/333625/تشخیص-پیش-دیابت-به-چه-صورت-است؟
بستن   چاپ